160 mil Mazda

Hittat någon cool bild du vill visa, eller kanske en bild på din egen pärla?
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

160 mil Mazda

Inlägg av washout »

Förra helgen var det långhelg (Queen's birthday), så jag tog tillfället i akt och körde en runda runt East Cape här på den Nya Zeeländska nordön. Ganska mycket körning, 160 mil, på tre dagar. Men det var rätt intressant, östkusten är sparsamt befolkad och står bitvis nästan stilla i tiden. Fascinerande med ruiner och lämningar från glanstiden, innan det fanns vägförbindelser övht i området och allt gick via skepp. Tokomaru bay var ett bra exempel (bild #3 är därifrån), där fanns en kött och ull-export som gick via skepp, fram till 50-talet. Byggnaderna i bakgrunden hörde till denna verksamhet. Bra fotomöjligheter. Vädret var inte det bästa, börjar bli vinter, men mazdan har värme! Tom. radion funkade bitvis, två av fyra högtalare iallafall. Ett problem i detta land är dock att man är i radioskugga 80% av tiden pga berg och kullar. Då går det inte att få in Solid Gold FM hur man än försöker! Mazdan funkade klanderfritt, fick fylla på nån liter olja bara, som vanligt :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Tillbaka i Wellington igen, vissa spår syns efter grusvägskörning. Sista två milen ut till fyrhuset på östspetsen till exempel. Jag räknar kallt med att Wellington-regnet ska skölja bort smutsen! För den intresserade finns hela bildgalleriet här: http://washout.dyndns.org/on_the_coast/ :)
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 160 mil Mazda

Inlägg av Mazd »

Grymt!!! Och jag blir grymt res-sugen också... Är en sucker för "spökstäder"... Ska kolla in resten av dina bilder nu, washout.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 160 mil Mazda

Inlägg av Speedo »

Kollade också fler bilder på din foto-sida. Säger bara WOW! Mycket imponerad, du är ruskigt duktig på att fota. Snygga motiv och vinklar. Bra bildkvalité för övrigt också, vad är det för kamera?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: 160 mil Mazda

Inlägg av washout »

Tackar tackar!
Jo, övergivna platser är fascinerande. Östkustsområdet var bra för sånt :) I wellington finns det lite gamla bunkrar, fort och försvarsinstallationer som jag har kikat på. Var också i en fd. gruvort på sydön där gruvan rasade in på 50-talet varvid orten i stort sett övergavs. Idag finns mest husgrunder och bitar av gruvbyggnaderna och dess stora tankar (som innehöll nåt giftigt, arsenik?) kvar. Även en lätt övervuxen rugbyplan med intakta mål fanns :) Sånt är lite småkul att utforska. Har även skogsvandrat till två flygplansvrak från andra världskriget som ligger kvar (i bitar) såhär 60 år senare. Här är ett av dom: http://washout.dyndns.org/waitohu_ventura/

Kameran är inte så märkvärdig, det är en Pentax K200d. Använder 18-55mm "kit-objektivet" som jag fick till förra kameran (min avlidna K100d) mest. För snål för att köpa bättre objektiv än :) Har ett par gamla manuella dock, som jag tar fram ibland. Upplösning och kvalitet på sensor och annat är helt klart tillräcklig för mina behov. Tror inte det skulle vara några problem att göra förstoringar på papper heller. På min glada amatörnivå känns det som att det fortfarande är viktigare att träna sitt öga för bilder och fototeknik än att ha den värsta utrustningen.

För tillfället har jag mina bilder utspridda på den numera nedlagda bloggen (finns kvar, men postas inte till den längre), http://washout.dyndns.org/bilder/ (massa gammalt, inscannat från film också) och separata gallerier exporterade från adobe lightroom. Skulle behöva ta mig i kragen och ha dom på nåt gemensamt ställe. Nån form av fotoblogg kanske.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 160 mil Mazda

Inlägg av Speedo »

Aha, jamen det skall vara en bra kamera vad jag vet. Själv har jag en Canon EOS450D, också med "kit 18-55mm" som jag faktiskt inte hunnit fota så mycket med.

Förstår att du trivs i den miljön där. Verkar otroligt spännande, vackert, och mycket att utforska som sagt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar