Sida 1 av 2
Tankmätare ur funktion
Postat: mån 06 jul 2009, 12:01
av Speedo
Baah! Idag när jag körde Mazdan till jobbet låg tankmätaren i botten, trots att jag vet att det är kring en 3:e del kvar. Kommer ihåg att det diskuterats här tidigare, och hittade tråden från 2007:
viewtopic.php?f=2&t=36
(Den var så gammal så jag starta en ny)
Det jag såg nu när jag läste tråden var att det tydligen var vanligt att det fungera vid full tank men inte vid minder mängd bränsle. Det är väl lite som med fläktmotståndet att när "pinnen" passerar det trasiga stället på tråden, blir det avbrott och mätaren faller i botten. Verkade ju vara lite känsliga prylar det här. Bilderna i den gamla tråden verkade tyvärr vara borta, men visst var det under baksätet man kom åt tanken? Läste även något om att det kunde vara klurigt att plocka ur utan att stuka "pinnen" ? Verkar ju vara svårt att laga, och nytt är väl knappast aktuellt, så det blir väl att jaga runt på skrotarna igen. Frågan är hur enkelt det är att hitta en fungerande....
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: tis 07 jul 2009, 15:06
av Speedo
Närmaste skroten skulle tydligen ha ett par GYs som jag skulle få plocka en tankgivare ur själv, för 150kr. Det jag kom och tänka på sedan är att, borde inte den gula varningslampan för låg bränslenivå också lysa, när mätaren ligger i botten? Den borde väl triggas av samma motstånd som själva mätaren?
Lite orolig för om det kan vara något annat fel, faktiskt. Faktum är att för nån vecka sedan, så när jag mitt på en av dom stekhetaste dagarna skulle flytta på bilen, så svek den (andra gången någonsin), batteriet var totalt dött. Inte ens instrumentpanelen lyste. Hade brådis så jag undersökte inte mer förrän några timmare senare. Då hade det som dragit ström uppenbarligen slutat, efterssom batteriet hämtat sig något. Instrumenteringen lyste, men den orkade inte dra runt startmotorn. Ladding ett dygn och batteriet var i topptrim igen. Det skumma var vad som dragit ur batteriet. Och när jag tänker efter kan det faktiskt varit efter det som tankmätaren dött också. På min modell så är den ju "igång" även med tändningen av... hmmm...
Finns väl ingen säkring som påverkar just tankgivaren/mätaren antar jag?
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: tis 07 jul 2009, 21:36
av mazdalover
det stämmer med den gula lampan
då har du ca 10 liter kvar i tanken. min mätare på 16v har inte funkat så länge jag haft den
pumpen sitter under baksätet det jävligaste brukar vara skruvarna som håller pumpen mot tanken dom kan sitta hårt eller rostat fast = tankbyte
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: ons 08 jul 2009, 08:50
av Mazd
Har trasig tankmätare på båda mina Mazdor. De fungerar vid full tank, men faller vid trekvarts tank ungefär.
Den gula varningslampan funkar som den ska ändå.
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: ons 08 jul 2009, 09:03
av Speedo
Hmm... enl. Mazdalover, så låter det alltså som att om givaren är trasig så borde varningslampan för låg bränslenivå lysa hela tiden då mao? (Efterssom trasig tankgivare "rapporterar" tom tank till systemet) Men vad jag förstår på dig Mazd så fungerar den istället den gula varningslampan helt fristående från själva mätaren? Om den inte får "info" från samma spole som visaren, varifrån kommer då infon till lampan hurvida den skall tändas eller inte?
Far på skroten på lunchen idag och ser om jag lyckas skruva ur en givare iaf...
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: ons 08 jul 2009, 14:00
av Mazd
Jo, den gula varningslampan verkar fungera fristående från tankmätaren, men var den får sina signaler ifrån vet jag tyvärr inte. De gånger som jag tagit bort tankarmaturer så har det rört sig om tankbyte, och jag har inte tittat så noga på tankmätargivare och bränslepump mm. Bara flyttat över hela armaturen till nästa tank.
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: ons 08 jul 2009, 14:05
av Speedo
Nu har jag varit på skroten, och håller givaren i min hand. På första bilen så var skruvskallarna sönderrostade, så det gick inte att få lös. På bil nr2 så hade dom tydligen varit och grejat där, för det var var andra bränsleslangar, klammer till dem samt att vissa skruvar var bytta mot spårskruvar. Satt även nån vulk-tejp el dyl. runt hela "locket". Gick bra att få lös där iaf. Tog lös kablarna och skruvade lös själva givaren som jag då fick köpa för 150kr.
När jag kom tillbaka till jobbet så ohm-mätte jag. Det är faktiskt två olika givare. En "fast", antagligen för varningslampan, och den rörliga på armen med flottören. Den fasta komponenten hade nåt ohm-värde på kring 1kohm tror jag. Men det viktigaste var att flottörarmen/spolen gav 3.2ohm i ena läget och ökade sedan succesivt när man rörde arment upp till 103.2ohm i andra ändläget, så den verkar ju fungera. Blir nog att testa byta ikväll och se hur det går...
En annan rolig grej med skroten-turen var att jag snubblade över ett riktigt fräscht sol-skydd till takluckan. Hade egentligen inte tänkt på att skaffa ett sånt, men den var i så bra skick samt att fästet ju är så bra gjort så man behöver inte göra någon åverkan på bilen i övrigt (lätt att ta bort om vill), så jag frågade vad jag fick den för. För 20kr var det ju svårt att avstå...
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: tor 09 jul 2009, 10:05
av Speedo
Nu är den bytt! Faktum är att vi skruvade tillsammans, jag och Veronica, och det gick riktigt bra. Så nu fungerar tankmätaren igen... skönt!
Var helt klart värt 150kr och nån timmes mek.
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: tor 09 jul 2009, 11:10
av Mazd
Jo, klart prisvärd lagning!
Själv har jag vant mig så pass vid att inte ha tankmätare att jag känner på mig ungefär när det är dags att tanka. Har även med fem liter extra i en dunk.
Re: Tankmätare ur funktion
Postat: tor 09 jul 2009, 11:22
av Speedo
Okey... personligen så skulle jag inte hoppa över ett sådant "fix", med tanke på enkelheten och det låga priset för att fixa det. Men sen vill jag ju generellt inte ha något paj på pärlan... allt skall fungera!