Sida 1 av 10
626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 10:47
av Dev
Hej,
Har en 2.2 12v 4wd -92 som en dag bestämde sig för att sluta starta. Bilen stannade en gång och gick inte att starta på ca 30min, därefter gick den bra i 2 dagar men den tredje dagen startade den inte alls. Den har hela tiden varit lättstartad och gått bra. Började felsöka och har kommit fram till att felet bör ligga i tändspole el tändmodulen då den saknar gnista. Beställde då en tändmodul på Mekonomen via regnr på min bil och fick en lite halvmåneformad modul som ska sitta i fördelaren. Började plocka isär och såg då att det inte sitter någon sådan del under mitt fördelarlock. Jag hittar däremot en liten box brevid tändspolen som det står typ "Igniter" på. Har sökt på olika årsmodeller osv vidare men får bara fram den halvmåneformade varianten. Nån som har koll?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 11:15
av mazdalover
då har du det nya tändsystemet med hallgivare. låter som hallgivaren. den halvmånade sitter iallafall normalt på 2,2 88-91år modell
efter det vet jag inte hur det ser ut i dom troligtvis har du samma system som på 16v motorena
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 11:20
av Speedo
Hej och välkommen till forumet, Dev! En polare hade samma felsymptom, och då var det mycket riktigt "ignitorn" det var fel på. Har dock själv tyvärr ingen aning ang. skillnaderna i systemet mellan årsmodellerna.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 12:12
av Dev
Tack för svaren! Hallgivaren, är det den som sitter runt axeln direkt under fördelarlocket? Ser ut som 2st givare som sitter typ mitt emot varann? I och med att bilen har gått fint utan störningar och startat lätt innan så känns det svårt att veta vilken del som felar. Om man tänker tillbaka så var det mkt varmt väder då det började krångla och man har ju hört om liknade fel som då har berott på tändspolen. Eftersom det stort sett verkar omöjligt att kunna mäta sig till problemet gör ju inte saken lättare. Var nyss upp på Mazda för att verifiera att det fanns två olika typer av tändmoduler, vilket det gjorde. På min som nu har den senare med tändmodulen jämte tändspolen var priset på tändmodulen över 5000kr
Hallgivaren glömde jag att få pris på tyvärr, kommer dock att få hem en beg tändspole som jag hoppas passar...känns billigast att testa den först och därmed kunna isolera felkällan ytterligare.
Tar gärna emot tips om var man får tag i tänddelar till denna bil (förutom orginal) med vettiga priser?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 16:28
av Mazd
Välkommen hit Dev! Hade liknande symtom på min 2,2:a för ett par år sedan. Fick tag på en komplett fördelare på min favoritskrot för nästan inga pengar alls, så jag bytte hela fördelaren rakt av. Sedan gick bilen igen, men jag fick ju inte lära mig något på kuppen, haha!
Någon "ignitor" tror jag inte att jag har...
Skroten är nog bästa stället att hitta sådana här grejer till våra bilar misstänker jag.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 19:51
av Speedo
Tror aldrig du berättade om det felet, Mazd... Känner inte igen det.
Men Tändmodul/Ignitor har du nog allt... Vad jag förstår sitter den inne i fördelaren, refererad till som "module" i den engelska Haynes boken jag (vi?) har.
Dev: Jag har hört om många som fått fel på tändmodulen/ignitorn, även på andra japanska bilar (för nån vecka sedan en kollega med en Honda Accord från -90) men tändspolen hörs inte vara något vanligt fel vad jag vet. Mitt tips är att ta reda på så du vet exakt var modulen sitter, och far sedan på närmaste skrot och skruva lös den. Du får den säkert för nån hundring eller så... Lycka till!
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: tor 09 jul 2009, 22:34
av Dev
Var faktiskt på skroten i förrgår för att leta en tändspole och en tändmodul utan framgång. Det fanns gått om 16v bilar men ingen såg lika ut och det har tyvärr gått lika illa på bildelsbasen då jag sökt där. Får en tändspole vilken dag som helst i stort sett gratis så man kan ju iaf testa det först, sen blir det väl hallgivaren hoppet står till.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: fre 10 jul 2009, 07:45
av Speedo
Okey.. hmm.. ser först nu att det ju är en -92 du har. Då har du väl modellen senare än vi andra här, vilket förklarar varför det inte ser likadant ut?
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: fre 10 jul 2009, 08:43
av Dev
Vet inte hur man gjorde med modellerna då det var ett "brytår" 1992. Den ser iaf ut som en -89:a
Samma kaross, inredning etc som gamla hederliga modellen. Bör påpeka att det är en kombi därav gamla modellen.
Re: 626 2.2i utan gnista
Postat: fre 10 jul 2009, 09:24
av Mazd
Speedo: Jo, tändmodul har jag väl troligen i fördelaren, men någon separat ignitor vid tändspolen kan jag inte minnas. Idag regnar det inte så jag ska gå ut och kolla hur det ser ut.
Dev: Alltid svårt med "blandmodeller". Tittade på någon -94, tror jag det var, innan jag skaffade min 2,2 -90. Såg ingen skillnad mer än lackade lister och andra småsaker.