Rostskyddsmedel

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Rostskyddsmedel

Inlägg av Mazd »

Vilket fabrikat på rostskyddsmedel tycker ni är bäst?

Jag har mest använt Hagmans F40 och T03. F40 släpper ganska lätt tycker jag, även om det är på nya och grundade plåtar och man låter det torka ordentligt. Några tips på bättre grejer, någon??

Undertill och särskilt på redan rostiga ställen sprutar jag med en blandning av sågkedjeolja och lite F40 (5-10%). Då blir blandningen svart och det är lätt att se var man kommit åt och var man missat. Givetvis tvättar jag noga under bilen och låter den torka först. Denna behandling bromsar rosten avsevärt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostskyddsmedel

Inlägg av Speedo »

Jag har en hink Dinitrol tjockflytande rostskydd som jag skaffade när jag hade Golfen, så den är så gammal som kring -00 nån gång, och det är fortfarande kvar en 3:e del eller nåt :o
Har varit riktigt bra måste jag säga. Bra vidhäftning och bra konsistens efter härdning.

I övrigt har jag faktiskt också mest använt Hagmans produkter. Tycker det funkat helt okey. Visst har det släppt här och där, men då har det oftast varit rost under som gjort det. Det jag lärde mig senare var att har man en yta som inte är rostfri, så måste man först köra på den tunnflytande som grund, som suger in i rosten, innan man kör å den tjockflytande. Annars blir det som ett "skinn" som det rostar under, och flagnar till slut av. Den tunna däremot tränger in i rosten och den tjocka försluter.

När det gäller vidhäftningen, vad har du under? Den gula grundfärgen blir ju ruskigt hård och glatt när den härdat länge, så där är det svårt att få något att sitta på den. Tror tom det står på bruksanvisningen att om den härdat mer än 24h så bör man rugga upp ytan innan man målar på med något. Tror nästan det sitter bäst om man låter gula grunden bara torka nån timme innan man lägger på rostskyddet.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rostskyddsmedel

Inlägg av Mazd »

Jo, man kan ju inte kräva att rostskyddet ska fästa på en rostig yta. Och visst blir epoxygrunden väldigt hård. Men vid det här laget har jag testat Hagmans F40 på en massa olika grundfärger och lacker, och tycker nog att den släpper lite för lätt.

Det känns som överkurs och fruktansvärt krångligt och jobbigt att mattslipa primer t ex inuti ett hjulhus för att få rostskyddet att fästa... Men det kanske är det som behövs?

För rättvisans skull måste jag nämna att Hagmans T03 tycker jag är bra.

Finns det något rostskyddsmedel som man sprutar på varmt, som man t ex gör med bedliner på pick-up flak???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rostskyddsmedel

Inlägg av Speedo »

Fast fäster på en rostig yta gör det ju, rätt bra, efterssom ytan är så ojämn. Däremot kan det släppa senare om man inte fått det syretätt i porerna, sas, så att det rostar vidare. (Därför det är bra att använda T03 som grund för T40, detta även enl. Hagmans instruktioner.) Det är som sagt på blanka hårda ytor som det är värre att få det att fästa, tex som på en hagman primad "blank" yta.

Jag har inte sagt att det är varken lätt och snabbt att mattslipa den grundmålade ytan innan man målar över, men det står på instruktionerna... Sen vet jag inte om du uppfattade mitt tips om att lägga på rostskyddet rätt tidigt, innan primern tokhärdat. Var ett tag sedan jag grejade med det här, men jag har för mig att det kunde fästa bättre då...

En variant jag gillar, men det kanske är lite overkill, är att på utsatta ställen efter hagmans gula primer, köra ett varv hammarlack och sedan F40.

På undersidan av sparklådan på Toyotan, där det börjat rosta, skall jag slipa så rent det går, köra på primer, och sedan hammarlacka.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar