Sida 1 av 2

Dålig koppling

Postat: tor 23 jul 2009, 15:22
av Dev
Ja, nu har jag kört i flera dagar utan några som helst problem. Istället så har ett nytt problem uppstått..kopplingen har blivit helknasig. Pedalen känns konstig och kopplingen tar längre och längre ner. Får kolla hur det ser ut i behållaren om den är tom el och om den måste luftas. Hur som helst så vågade jag inte ta den bilen i morse p ga det.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: tor 23 jul 2009, 17:03
av Mazd
Har du bytt fördelaren också nu?

Ja, en olycka kommer sällan ensam... Det var ju tråkigt med kopplingen. Troligen inte bara att fylla på och lufta, tror jag tyvärr.

Återkom med rapport.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: tor 23 jul 2009, 19:17
av Speedo
Stor risk att det är kopplingscylindern gissar jag. Har du föressten bytt olja i kopplingen nån gång?

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 02:20
av washout
Jag hade samma symptom som dig med kopplingen på min 626. I det fallet var det slavcylindern som börjat läcka. På min modell kan man se denna på motorns (kanske snarare nån bit av transmissionens) nedre framsida, om man ligger under kylaren ungefär :) Kopplingen tog långt ner ett tag och till slut tappade den helt trycket och jag kunde med nöd och näppe hanka mig fram till en mack utan koppling och utan att kunna växla :) Jobbigt när det kommer rödljus i den situationen... Fick "dra" igång bilen mha startmotorn på tvåan vid ett tillfälle.

Så om du har ett liknande läckage så rekommenderas det varmt att fixa det innan det blir värre! Kostade 500-600kr för mig att få slavcylindern bytt mot en ny på verkstad här, men kanske är något dyrare i Sverige.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 08:34
av Dev
Det var nästan tomt på olja i burken varvid jag tappade tryck. När jag tömde systemet fyllde på ny olja och luftade så fungerade det igen. Får hålla koll på om det försvinner olja framöver och ev byta cylindern isof.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 09:30
av Mazd
Speedos fråga om byte av oljan i kopplingssystemet är intressant. Det här är en ganska bortglömd del av bilen. Jag har då aldrig bytt olja till kopplingen. Kollar nivån ibland bara. Men så länge det funkar så...

Är det någon här som bytt oljan? (Jag menar som ren service, utan att ha haft något fel alltså.)

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 12:18
av Dev
Jag tror man bör göra det då den blir svart och full med vatten efter ett x antal år. Det tar max 15min att byta olja och lufta.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 16:14
av Speedo
Mazd skrev:Är det någon här som bytt oljan? (Jag menar som ren service, utan att ha haft något fel alltså.)
Ja vad tror du... Jag såklart! 2ggr tom, sedan jag skaffade den 2002. Det var dels för att jag såg partiklar i behållaren, men sedan är det ju så att då det är samma vätska som till bromsarna, så drar den ju till sig fukt. Fukten kan sedan förstöra cylindrarna (master och slav) invändigt. Onödigt att inte byta, tycker jag. Kostar inte många kronor, och tar som sagt var inte lång tid alls. Bara att öppna luftningsnippeln nere vid slavcylindern och låta det rinna igenom. Jag sög även ur behållaren uppifrån för att få ur partiklarna ordentligt, men det är kanske lite överkurs.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 17:04
av Mazd
Hm... Börjar få lite dåligt samvete här... Ska nog byta i morgon då.

Re: 626 2.2i utan gnista

Postat: fre 24 jul 2009, 20:09
av Speedo
:o