Underredsbehandling

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Underredsbehandling

Inlägg av Mazd »

I dag är det "årets kladdigaste dag" här... En begivenhet som jag verkligen drar mig för: Att stortvätta undertill, låta torka, och sedan olja båda Mazdorna. Fy för den lede! Men det är så nyttigt för dem så jag bara måste göra det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Ja, usch... Toyotan har jag kladdat ordentligt under, men det är fortfarande rost på sparklådan på den som måste fixas. Har en liten yta på Mazdan, golvet närmast sparklådan, där jag skall hammarlacka och sedan pensla på tjockt rostskydd, men i övrigt blir det nog inte så mkt rostfix på den. Generellt är det, otroligt nog, mer rostfixande på Toyotan, trots att den är 12år nyare...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Mazd »

Årets kladdigaste dag till ända... Skönt att det är över!

En vätsketät spökdräkt är väl värd 79 kr på Jula!!!
-Buuh!
-Buuh!
Visad 12884 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 2.2i utan gnista

Inlägg av Speedo »

Haha! Är det oljemonstret det där eller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Underredsbehandling

Inlägg av SkauneJohan »

väcker liv i en gammal tråd igen då den känns relevant

vilken slags olja är det du skyddar dina bilar med mazd?

har börjat forska i rostskydd och funderar på att göra det själv också när man har en vettig bil :thumbup:

ett av de mest seriösa testerna jag har hittat är detta
http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

sista resultaten av de långvariga testerna här
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... teil_3.pdf

testet ovan visar att fluid film ska vara bland de bästa för de som rostskyddar på egen hand(enkelt och bra skydd som är lätt att återaplicera)

har en bekant som ofta glor på bilar på skrotar(här nere i söder) och enligt han är dinitrolskyddade bilar oftast de som klarat sig bäst från rosten

sen har jag även hört många som lovprisar linolja(kallpressad!) visserligen måste den bättras på men är miljövänlig och ska ge väldigt bra skydd

sist en snutt om rostskyddsfärg, en youtubekanal som jag följer (för ett tyskt bilmärke) rekomenderar starkt miracle paint som skall vara betydligt bättre att få till bra än por15
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Underredsbehandling

Inlägg av Mazd »

Jodå, denna tråd är dessvärre högst relevant. Bra test också, och intressant läsning!

Ja jisses, det där är en djungel. Jag har ingen aning om vad som är bäst tyvärr... Det viktigaste är att göra något i stället för inget. Det är nog därför som bilarna med Dinitrol-dekaler på skroten är finare än de som inte blivit tilläggs-skyddade. (Och jag håller med om att Dinitrol-bilarna brukar vara finare bland vraken.)

I mitt fall så är bilarna oftast rejält rostiga redan när jag köper dem. Nu snackar jag om rost undertill och i hålrum. Så jag är ute efter att sakta ner rost-förloppet så mycket som möjligt. Rostskyddsfärg som behöver ett fint underlag kan jag således glömma.

Mitt eget recept för en rejält rostig Mazda är enkelt:

1. Tvätta så mycket som det går att komma åt med högtryck (såvida det går utan att det lossnar vitala delar från bilen). Låt torka riktigt ordentligt. Bör vara varmt och blåsigt. I garage med värme på tar torkningen flera dagar har jag märkt.

2. Sågkedjeolja (ej ekologisk) med 10-20% inblandning av Hagmans F40. Då får man en fin svart färg så det blir lättare att se var man skyddat och var man missat. För applicering använder jag en 1 liters Hagmansförpackning med en Plastic Padding-spruta. Denna behandling torkar aldrig och damm och smuts fastnar, och bidrar faktiskt till skyddet så länge som oljehalten är tillräckligt hög. Det är för j-vla geggigt att jobba med något under bilen sedan, men man vänjer sig... :D

3. Hålrum behandlar jag alltid med Hagmans T03 oavsett rostgrad.

Om bilen mot förmodan skulle vara fin undertill, så använder jag (efter tvätt såklart) Hagmans T03 som får suga in i det gamla rostskyddsmedlet och torka. Det tar flera dygn, så då får bilen stå. Sedan sprutar jag ett lager Hagmans F40 ovanpå, som också får torka ordentligt. Då får jag ett bra skydd som inte droppar och kladdar.

Men det viktigaste är nog ändå att hålla koll på rosten och behandla regelbundet.

OBS! På våra kära "GY (Golden Years)" bör man vart annat eller vart tredje år plocka bort fjäderbenen och rengöra/rostskydda längst upp i "tornen". Det besparar mycket lidande för såväl människa som maskin.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Underredsbehandling

Inlägg av SkauneJohan »

just miraclepaint ska klara att målas på rostiga ytor bara man skrapar väck den lösa rosten ;)

och det han menar med dinotrol är i jämförelse med tectyl och andra rostskydd verkar dinitrol det bästa i jämförelse på skrotar
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Underredsbehandling

Inlägg av Mazd »

Jag inser att vi pratar (skriver) lite förbi varandra SkauneJohan. Skillnader mellan olika produkter har jag tyvärr inte bra koll på.

Att "bara" skrapa bort den lösa rosten undertill för att få en lämplig yta för någon bra superfärg på någon av mina rostholkar... Alla vinklar och vrår och stag... Ingenting är ju omöjligt sägs det, men just det är nog det närmast omöjligt som jag kan komma på just nu. Tänkte först likna det vid att städa huset med en tandborste, men det känns faktiskt aningen mer genomförbart.

Men ovanstående uttalande kanske säger mer om skicket på mina bilar än om något annat. :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Underredsbehandling

Inlägg av SkauneJohan »

finns desvärre allt för många vrår på bilarna och för mycket salt på vägarna :cry:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Underredsbehandling

Inlägg av Speedo »

Intressant diskussion...

Har inte heller tänkt på skillnaden i kvalitet av olika rostskydd. Intressant att Dinitrol verkar bäst (eller iallafall var det). Eller så hade de en bättre appliceringsmetod?

Det här med hur och vad man skall använda under bilen är ju en evig fråga. Tror att grundtänket är som Mazd säger; Har man rost, så vill man iallafall börja med något tunt som suger in, tex T03. Sedan när det marinerats och torkat lite lagom så slänger man på ett lager F40 som ger en fastare och "torrare" yta. Den ger ju dessutom ett slitskydd, som är bra i hjulhus eller ställen där man har sprut.

Linolja har jag också hört mycket bra om, men inte använt så mycket i just rostskydds syfte. (Mest använt kallpressad linolja på plastlisterna och att olja in köksbordet med:). Men jag har faktiskt köpt en sprejflaska med just linolja på Biltema. Kan faktiskt tänka mig att det kan vara riktigt bra, då den är väldigt tunn först (och drar in i rosten) för att sedan torka och bilda ett hårt och glatt skikt.

När det pratas färger man kan måla på rost tänker jag ju direkt på hammarlack, som jag använt mycket, lite överallt. Men visst är det så att man bör få bort lösa rostflagor. Och det gäller ju egentligen vid vilken rostskyddsbehandling som helst. För har du flera skikt med rost, så behandlar du ju bara på ytan och sedan när flagorna lossnar (bara en tidsfråga) så har du ju bar metall igen. Därför brukar jag innan tvätt med alkalie (HD-grön rekommenderas), gå lös med en kniv och stålborste och plocka så mycket löst jag bara kan. Självklart kommer man inte åt överallt, men gör så gott jag kan. Sen kan man ju ta något långt och smalt (stor skruvmejsel etc) och försöka komma åt där det är lite mer trångt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar