Bakom stänkskydd - OT: Toyota

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bakom stänkskydd - OT: Toyota

Inlägg av Speedo »

Som sagt... Off Topic, men det är ju en japs.. och mycket är ganska lika konstruktion. Nåväl, hoppas jag inte blir utsparkad!
Avensis -02 handlar det om, för ej insatta.

Här kommer lite steg-för-steg bilder på mina upptäckter och åtgärder.
(Som vanligt, klicka i bilderna för full storlek)
Hmm... det här ser misstänkt ut. Bäst att plocka isär...
Hmm... det här ser misstänkt ut. Bäst att plocka isär...
Visad 4695 gånger
Bådar inte gott...
Bådar inte gott...
Visad 4695 gånger
"SHIT!"
"SHIT!"
Visad 4695 gånger
Oj oj... Ja, vad händer med skit som ligger och håller kvar fukten...?
Oj oj... Ja, vad händer med skit som ligger och håller kvar fukten...?
Visad 4695 gånger
Ja, så går det när man inte spolar ur ordentligt på 7år...<br />Och varför slutar rostskyddet där??
Ja, så går det när man inte spolar ur ordentligt på 7år...
Och varför slutar rostskyddet där??
Visad 4695 gånger
Efter lite Turtle &quot;rostätare&quot; och stålborste. Även skarven mellan plåtarna fick sig en urskrapning.
Efter lite Turtle "rostätare" och stålborste. Även skarven mellan plåtarna fick sig en urskrapning.
Visad 4695 gånger
Tjooockt med hammarlack. Och varför inte använda grön, när det finns? Även om det var fel nyans... ;)
Tjooockt med hammarlack. Och varför inte använda grön, när det finns? Även om det var fel nyans... ;)
Visad 4695 gånger
Och så avsluta med ett tjockt lager Dinitrol underredsmassa. Plåtkanten är inte glömd!
Och så avsluta med ett tjockt lager Dinitrol underredsmassa. Plåtkanten är inte glömd!
Visad 4695 gånger
Såja... förhoppningsvis står det sig ett tag nu. Men det gäller att komma ihåg att spola ur när man tvättar...
Såja... förhoppningsvis står det sig ett tag nu. Men det gäller att komma ihåg att spola ur när man tvättar...
Visad 4695 gånger
Ja, på en -02:a, som i mina ögon är en ganska ny bil. Men konstruerar man sådana "fickor" att samla skit i så kan det ju bara gå på ett sätt. Sedan hjälper det ju inte att rostskyddet där är obefintligt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: OT: Bakom stänkskydd - Toyota -

Inlägg av Mazd »

Jo, den där skit-hyllan ser bekant ut... Men varför bygga ett plastlock över och dessutom hindra tvätt? Inte ens Toyota kan lyckas med allt, uppenbarligen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: OT: Bakom stänkskydd - Toyota -

Inlägg av Speedo »

Jo, jag hade tankarna på nån form av modifiering, men hade inte tid att gå på djupet med det nu så jag behåller det "original" så länge. Men tror du behandlingen håller eller tror du det blossar upp igen? När det inte är mer än så och bara på ytan, så tycker jag hammarlacken skall ta det. Den skall ju bilda en syretät hinna (med hjälp av silokon faktiskt) som enl. instruktion kan målas direkt på rost. Sen har den ju hjälp av det tjocka rostskyddet ovanpå. Samma princip som under Mazdan...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakom stänkskydd - OT: Toyota

Inlägg av Mazd »

Jodå, det där håller nog ett bra tag skulle jag tro. Plastskyddet behövs väl för att hindra skit från att komma in mellan baljan och kofångaren, va? Skulle det vara möjligt att skära bort den lilla del av plastskyddet som bildar lock över och sida inåt på hyllan så att det går att spola rent? Det inre fästet försvinner väl, men det kanske sitter tillräckligt ändå?

Vet inte riktigt hur denna hylla ser ut på GY (Golden Years) icke kombi. På kombikarosserna är hyllan helt öppen och går bra att göra ren. Kofångaren går inte heller utanpå baljorna ända fram till hjulhuskanten utan är mycket kortare. Bättre tycker jag, men rostar gör det ju ändå, haha!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar