Dörr som ej går att öppna

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Dörr som ej går att öppna

Inlägg av Kurtex »

Problem med att öppna passagerar dörren. Helt plötsligt slutade inre och yttre handtagen att "greppa" i vid manövrering. Monterade loss dörrsidan och kontrollerade samtliga manöverstag samt el spolens funktion. Alt var OK! Såg då plötsligt ett grått rör ca 12 mm långt 6 mm dia ligga på botten i dörren. Det visade sig vara en drag fjäder med ett skyddsrör utanpå. Monterade ur lås kistan (man måste lossa 4st stag med otäcka plastsnäppen) 3 st skruvar. Såg då genast var drag fjädern skulle sitta. Den hade efter många år av utmattning brustit. Bockade om den monterade tillbaka. Låset fungerar nu som det ska.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dörrlås

Inlägg av Mazd »

Bra tråd, Kurtex!

Sådana här grejer är jättebra att ha i bakhuvudet för en vacker dag händer just det som du beskriver, och då står man inte lika handfallen.

Tror jag vet vilken fjäder du menar. Plastsnäppena till stagen håller konstigt nog förvånansvärt bra, fastän de ser ut att kunna gå sönder bara man petar på dem...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dörrlås

Inlägg av Speedo »

Kanon! Du tog ingen bild på låskistan lös så man ser exakt var fjädern skall sitta? Det kanske är väldigt uppenbart iof.

Var länge sedan jag hade lös en dörrsida faktiskt, men vad jag kommer ihåg så var det nån ganska smart funktion när man häkdade av stagen, så det kändes inte som nåt skulle gå sönder...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Dörrlås

Inlägg av Kurtex »

Hade tyvärr ont om tid så det vart inga bilder. Lovar att bättra mig!

Har man väl demonterat låskistan ser man fäst öronen på ovansidan, bör gå att se med en spegel då kistan är monterad och dörrsidan av.

Har i huvudsak jobbat med formsprutningsmaskiner i 26 år. Tror därför att dessa snäppen dom ljusvita (kraftigare)är av polyetenplast och dom orangebrunröda (kommer inte i håg) kan vara någon förstärkt polyamid 6.6. Båda dessa "plaster" är känsliga för UV ljus. Så länge man inte har för stora rosthål i dörrarna är dessa snäppen skyddade mot solen.

Tipps! Om man känner sig orolig för "plastsnäppen" kan man fukta dessa med vatten ca ett dygn. Inom formsprutnings industrin kallar vi det för konditionering. Vinter tid vid kyligt väder är luftfuktigheten låg inte bra att snäppa då höst och vår hög luftfuktighet bra att snäppa då.
Vanligt förekommande i elektriska utrustningar är polyamid 6 eller 6.6 med tillsats medel. Dessa tillsats medel brukar vara flamskyddsmedel, UV stabilisatorer, glasfiber = styrka, konduktivitets höjare = skydd mot överslag och så vidare.............

Nu spårade jag vist ur lite, glömde för en stund att jag har semester! :D

Systembolaget har en väldigt bra polyetenblandning i sina kassar. Tål ju alkoholer i stora mängder till skillnad mot mig :oops:
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dörrlås

Inlägg av Mazd »

Ingen fara med den urspårningen Kurtex, väldigt nyttig info skulle jag vilja säga!

Har aldrig tänkt på plastdetaljer i förhållande till fuktighet. Har bara trott att plasten blir hårdare på vintern pga lägre temperatur. Sedan så finns det ju en väldig massa olika "plast" förstås.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dörrlås

Inlägg av Speedo »

Ah, det var spännande. Men innebär det alltså, att om jag, hypotetiskt, tog lös ett sånt där snäppfäste mitt i vintern och lade det i ett ljummet vattenbad över natten och sedan monterade tillbaka det, så skulle den dagen efter det vara i bättre "skick" än dom andra och tåla mer? Hade faktiskt ingen aning om att vatten/fukt var nyttigt för plast. :shock:
Hade du sagt att ni rekondade plasten genom att lägga den silicone-bad, hade jag blivit mindre förvånad.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Dörrlås

Inlägg av Kurtex »

Bästa sättet att "rekond"a är att lägga plastdetaljerna ett eller flera dygn (beroende på årstid) i en plastpåse en liten skvätt vatten och försluta lägga påsen i vanlig rums temperatur ca 18 grader. Är dok inte att rekommendera att använda varmt vatten eller ånga, då dom flesta av "bil" plasterna är kristalina. Vi använde för många år sedan på jobbet värmebad och korgar i rostfritt, fick problem med "snäppen" som gick av. Visade sig att endast ytan på detaljerna vart mättade med fukt vid värmebad.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dörrlås

Inlägg av Mazd »

Hur länge varar rekonditioneringen då? Har väl att göra med miljön omkring detaljen förstås... Men på ett ungefär.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Dörrlås

Inlägg av Kurtex »

Det är beroende på klimatet (luftfuktigheten) till största del samt kvalitet på "plasten". Normalt gör vi så här. Vi tar en SJ pall med fyra pallkragar läger i en pallhuv (stor plastpåse). Fyller pallhuven med ca 2-3 liter kranvatten. Fyller sedan pallen med plastdetaljerna och försluter pallhuven. Innan montage brukar pallen stå 1- 2 dagar. Vi har testat att väga före och efter rekonditioneringen, vissa detaljer får en viktökning med upp till 2% (billiga och spröda polyamider).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dörrlås

Inlägg av Speedo »

Visste inte att "plast" kunde ta till sig fukt så. Vad har föressten silicone gemensamt med gummi/plast? Vad jag vet använder man väl ofta det för att rekonda gummi...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar