Kylarfläkt startar inte

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Kurtex »

Felsökte givare vid termostat hus (väldigt bra att ha ett el schema så man kan se färg kodningen på ledningarna) OK. Enligt mitt schema ska fläktreläet dra om man jordade givar kontakten vilket det också gjorde. Reläet är placerat på ett stag till höger om kylaren och matas med el från huvudsäkring boxen (säkring 30 Amp). Skruvade lås reläet och fick se att matar ledningen från säkringen var av i relä kontakten. Lyckades få ur det förkolnade flat stiftet och montera dit ett nytt. Trolig orsak till lednings brottet är dåligt anläggnings tryck i flat stiftet samt mycket ström i fläkt start ögonblicket.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Speedo »

Okey! Jag har inte hört om det här felet tidigare faktiskt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Speedo »

NU har jag hört om en annan med samma fel, hehe.

Hmm... visst blir det att relät sitter på bilens vänstra sida? Dvs, just innanför vänster strålkastare. Jag tänkte kolla kontakten i förebyggande syfte, men jag har två reläer där. Vilket av dom är det och vilken färg på kabeln/kablarna skall det vara som går till det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Kurtex »

Kommer inte riktigt ihåg färgerna, tror att det var svart med gula sträck. Bäst att du har tändningen på och jordar givar kontakten, då hör du vilket som jobbar ( koppla för säkerhets skull ur kylarfläkten kontakten på kabeln).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Speedo »

Just ja, lyssna var det klickar såklart. :oops:

Min kabel till givaren var svart med grönt sträck. Jag och Mazd höll på och joxade med givarna tidigare. Bla.a upptäcktes att på vissa modeller så går fläkten när man jordar, och andra har omvänd funktion, dvs går så fort man kopplar ur kontakten. Vi kom dessutom fram till att det kan vara bra att testköra fläkten nån gång per år. Tex för mig så går fläkten nästan aldrig, och det mår den nog inte bra av.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Mazd »

Javisst ja, det gjorde vi ju, av ren nyfikenhet vill jag minnas, haha! Före det här forumets tid tror jag... Det var då jag råkade märka att fläkten inte startade på 2,2:an på grund av oxiderade kontakter mellan relä och fläkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Speedo »

Rengjorde kontakterna till mitt fläktrelä nu. Var lite oxid, men inte farligt. Bra att ta det i tid dock.

Såg föressten att relä-hållaren som sitter på torpedväggen har en plats märkt för kylfläkten, men det sitter inget där. Kanske var tänkt att relät skulle suttit där från början?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Mazd »

På min "nya" 2,0i sitter fläktreläet på torpedväggen. Hade lite pyssel med kylfläkten alldeles nyss. Hade bytt olja mm, och fick för mig att kolla så att fläkten gick igång. På med tändningen, ryckte kabeln från givaren, men inte gick fläkten... Kollade skarvkontakten vid fläkten där det gärna oxiderar, och såg att ena kabeln låg emot en vass kant på ett stag vid batteriet. Det såg ut som om den hade oxiderat av, men också att det hade varit varmt för det var lite smält i plasten på skarvkonakten där kabeln var som mest oxiderad och av. (Kortis?) Skalade av tills jag hittade frisk koppar och skarvade på en bit kabel. Sedan startade fläkten som den skulle. (Ingen säkring hade gått.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kylarfläkt startar inte

Inlägg av Speedo »

Se där... bra att du hittade felet så lätt. Är nog inte dumt att kolla funktionen på fläkten ibland. Är ju lätt att missa ifall det är något fel annars.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar