Polera mera

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Polera mera

Inlägg av Speedo »

Så här ser det ut i garaget just nu. Just det, den årliga poleringen!
Trevlig stämning i garaget :) För vilken bil polerar man hellre än sin egen Mazda?
Trevlig stämning i garaget :) För vilken bil polerar man hellre än sin egen Mazda?
Visad 11903 gånger
Oxid! Den här panelen är omlackad någon gång, och oxiderar först/mest på hela bilen av någon anledning. Inte helt ovanligt fenomen. Bakdelen är polerad, men ej under tanklocket där oxiden syns tydligt.
Oxid! Den här panelen är omlackad någon gång, och oxiderar först/mest på hela bilen av någon anledning. Inte helt ovanligt fenomen. Bakdelen är polerad, men ej under tanklocket där oxiden syns tydligt.
Visad 11903 gånger
Med Menzerna Super Finnish, en roterande Flex med mjuk svart polertrissa så blir det kalas. Och inte blir det sämre av att man har microfiberdukarna i en riktig Mazda-kasse heller!
Med Menzerna Super Finnish, en roterande Flex med mjuk svart polertrissa så blir det kalas. Och inte blir det sämre av att man har microfiberdukarna i en riktig Mazda-kasse heller!
Visad 11902 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Polera mera

Inlägg av Mazd »

Helt otroligt fräsch bil i helt otroligt fräscht garage. Bara sååå snyggt!!!

Angående oxidering av omlackade ytor så kan det nog ha att göra med att bättringslacken inte har lika bra egenskaper som den ursprungliga lacken. Det kan säkert vara tvärtom i bland också. När jag lackade Jeepen så använde jag efter tips från en arbetskamrat en relativt billig lack som kallades "lastbilslack" i folkmun. Den har samma glans som vanlig billack men oxiderar fort om man inte håller den väl skyddad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av mazdalover »

därför bör man klarlacka en bil med "lastbils" lack det är en stryktålig färg som är avsedd för chassin tex. en bilalack kostar runt 500-600kr litern för standard lack och det är väl värt det jämfört mot "lastbilslacken" som kostar 250kr litern men som måste klarlackas så där är det endå 250kr litern till för klarlack.

en solid bil lack för 5-600kr är väl värt pengarna.

"lastbilslacken" finns inte i lika många kulörer som bilacker som kan ha 5-10 olika nyanser på varje kulörer.

oxiderna kan komma i från en dålig lack med dåliga "ingredienser" alltså fuskat med tex göra rent sprutan så att det är 0,5% för mycket thinner mm eller blandat till färgen fel mm

oxider är oxå väldigt vanligt på röd färg då de något i pigmenten som gör att det oxiderar som satan av solen. min kombi är solblekt och matt som tusan medan 16v lekisen är snorblank pga av att den är silver/champange metalick vilket knappt har några oxid problem.

sen att orginal lackerna är så bra från första början är ju pga de är exakt super perfekt pålagd på bilen de har oxå anti oxid medel i lacken för att dom ska hålla sig fina och frächa länge. anti oxid medel finns att köpa men kostar skjortan att köpa. anti oxid medlet är det dyraste på en original lack. räkna med 8-10000kr litern men du behöver "bara" 0,1-0,5 liter till en bil. därför oxiderar omlackerade bilar fortare en bilar med original lack. bil lack försäljare brukar numera blanda in ca 0,5-1% anti oxid medel i bilackerna nu för tiden därför är bilacker dyrare en "lastbilsfärgerna".

mvh danne aka mazdalover
Senast redigerad av mazdalover den tor 20 aug 2009, 23:07, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av Speedo »

Tack!! Kul att du tycker det. Jo, huset med garage och allt är faktiskt en liten dröm som gick i uppfyllelse. :)

Du har helt rätt om det här med lacken. Och jag har också hört av han jag köper lack av att det finns en billigare "lastbilsvariant" som är av sämre kvalité. Frågan är varför en seriös lackfirma skulle lägga sånt på en bil? Förardörren fick jag omlackad sedan min ägo, då vi fick inbrott i bilen. Och den oxiderar inte mer än någon annan panel. Snarare mindre. Måste väl vara att endel försöker spara in några kronor och kör en billigare lack då.

Tillbaka till polerprojektet... nu kan jag ju lyxa mig med att ta god tid på mig. Blev nu ikväll färdig med själva poleringen. Imorrn lägger jag på förseglingen. När jag polerade bakdelen så tänkte jag återigen på hur otroligt mkt det gör att polera upp lampglasen ordentligt. Många tänker inte på det...
IMG_0847.jpg
Visad 11895 gånger
Mazdalover: Jo... själv skulle jag aldrig snåla och köpa billigare sämre lack. Vad gäller min panel som oxiderar mer, så vettetusan om den är så mycket sämre så det är lastbilslack. Kan ju vara ett annat lite sämre märke också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av mazdalover »

Speedo vad vill du ha för en total rekond påmin bil utvändigt, då den ser ut som något katten släpat hem för tillfället
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av Speedo »

hehe.... synd att alla bor så långt bort.

Metallic oxiderar ju inte efterssom dom alltid har klarlack, som inte inehåller pigment och inte oxiderar.

Menar du att billack är lastbilslack med antioxid medel i? Men var inte billacken en annan färg med fler nyanser per kulör osv?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av mazdalover »

vadå "bilsemester" finns ju ;)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av Speedo »

Jo det är sant :)

Är inne på min sista semestervecka, och det blev lite mycket här på slutet. Mazdan nu... sedan hade jag tänkt hinna Toyotan, men det blir inte för imorgon kommer svärföräldrarnas nyinförskaffade 9-5 aero, solid svart, som dom vill ha fixad både in och utvändigt *phew*. Inte mycket till semester man har... :?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Polera mera

Inlägg av mazdalover »

billack och lastbilslack har stora skilader jag gav bara exempel på för och nackdelar

och varför jag föredrar billack före "lastbilslack"
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Polera mera

Inlägg av Mazd »

Tjena mazdalover, long time no "see"...

Bra inlägg om lacker! Alltid lär man sig något. Anledningen till att jag valde "lastbilslack" var att min arbetskamrat som lackade en hel del bilar åt folk rekommenderade det. Att det inte var "riktig" billack fick jag inte reda på förrän långt senare. Blev lite blåst på så sätt, men jag hade ändå väldigt lite pengar kvar i slutet av renoveringen så billig lack gjorde inget. Lackade allt på alla sidor precis som i orginal, och gjorde åt med SJU liter lack. Det var mitt första lackjobb och jag läste på och självlärde mig så mycket jag kunde innan, men fy f*n vad skakis jag var när topplacken skulle på. Läskigt!!!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar