Byta bromsvätska

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Märks att folk är tillbaka på jobben osv. Pärlorna har blivit ompysslade och nu är det dags att jobba och slita istället :)

Jag har en grej kvar jag skulle gjort på min. Byta bromsvätska. Tänkte då höra lite tips hur ni brukar göra så det blir så smidigt som möjligt. Tidigare har jag varit hos min polare, och då har en pumpat försiktigt på bromspedalen medan den andra öppnat nippeln vid hjulet. Som en luftning alltså. Men hur fungerar dom här verktygen där du trycksätter genom att koppla till ventilen på däcket? Då borde man ju klara det själv ganska lätt och det borde gå snabbare. Följer det med olika lock som passar till olika behållare i olika bilar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Mazd »

Sådana tryck-verktyg är jättebra!

Tyvärr har jag inte sett några som passar våra bilar. För egen del tänker jag plocka ett lock på skroten vid tillfälle och göra ett eget verktyg. Gjorde ett halvdassigt till 323:an av ett oljedunkslock som jag borrade hål i och trädde igenom en bortskuren cykelslangsventil. Sedan en luftslang på ventilen, och i andra änden en tryckluftskoppling så jag kunde köra med kompressorn. Obs, väääldigt lågt tryck, annars hoppade locket av bromsvätskebehållaren och det stänkte bromsvätska.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Okey! Det var faktiskt precis vad jag var inne på nu. Tänkte fara på skroten imorrn och försöka få tag i ett lock. Tänkte isåfall sedan fara till en däckfirma och fixa en bilventil som jag skall försöka fästa i locket.

Vilken innerdiameter skall man föressten ha på slangen man sätter på luftningsnippeln? Hur mycket vätska bör man köra igenom för att vara säker på att man kört igenom systemet, och vilken DOT är lämpligt för dessa bilar? Enl. Mekonomen verkar det vara senaste Delphi DOT5.1 som gäller (när man har ABS) som är av den vanliga glykolbas varianten.

Hur är det egentligen med ABS delen? Ser ju ut att vara en egen behållare för den...

Tog faktiskt fram Haynes för att kolla lite, men stod inget om bromsvätske byten. Inga service intervaller heller. Avensis boken är mycket bättre måste jag säga.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Mazd »

Tror inte att diametern på slangen spelar någon roll. Blir ju smidigare med smalare slang. Jag hade klar PVC-slang med innerdiameter 6,4mm till mitt 323-verktyg och det funkade bra.

Har också funderat över ABS-delens egna lilla behållare, hehe...

Tror att det duger gott med DOT 4. Det står väl DOT 4 på behållarens lock och i intruktionsboken, har jag för mig? (DOT 5.1 känns som overkill.)

Hur mycket vätska innan man spolat igenom systemet, ja... Har inte funderat över det, för i mitt fall syns det garanterat på färgen när den nya kommer, haha!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Okey, tänkte på slangen man sätter på nippeln på oket när man skall lufta. Vill ju att den inte skall ramla av, men den måste ju gå att trycka på. Men det borde väl funka med en vanlig transparent bensinslang kanske.

DOT4 fungerar säkert, men hos Mekonomen så är det Delphi DOT5.1 som rekommenderas till våra bilar då man har ABS. Tror det står DOT3 på locket till behållaren, men det finns inte ens att köpa vad jag vet. Priset skiljer inte många kronor ändå, så det är nog ingen avgörande faktor.

Jo, man tycker det borde synas på vätskan när det kommer ut ny. Men senast jag bytte var hos min polare för flera år sedan och det var han som skötte det mesta då. Har ett minne av att man faktiskt inte såg nån direkt skillnad på när det kom ut ny vätska.

Märkligt det här med ABS behållaren. Var mycket därför jag plockade fram Haynes för att se om det stod nåt där, men det gjorde det såklart inte. Borde ju finnas nån luftningsnippel där också som man kan tömma genom? Annars kan man ju iof suga upp det mesta ur behållaren med en sug och hälla i nytt, skadar väl inte.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Mazd »

Okey, jag tänkte på fel slang. Har ett sådant verktyg också och då är det först en liten bit mjuk gummislang (innerdiameter ca 3-4mm) som ska tryckas fast på luftningsnippeln. Sedan är det klar pvc-slang så man kan se luftbubblorna, och till sist en burk. Från början fanns en backventil på slangen också, men det gick bara trögt då så den tog jag bort. Den behövs ändå inte när man sätter tryck i huvudbromscylindern.

Det går väl även att byta bromsvätska genom att låta det rinna igenom utan trycksättning också, om man har gott om tid, och ser till att nivån i behållaren aldrig går ner för långt så det kommer luft i systemet...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Aha... men det verktyg du pratar om suger då eller? Tänkte om du sätter det på luftningsnippeln istället för påfyllningsbehållaren. Min tanke var att bara trycka på en transparent slang på luftningsnippeln som jag leder ner i en burk.

Jag for runt lite idag. Köpte en bilventil för 10kr, fixade lite transparent slang gratis. For sedan till min vanliga skrot, där dom oturligt nog just gjort sig av med alla 626:or :evil: Jag kom dit 3min innan dom skulle stänga och tänkte då att det säkert passar från en 323, så jag hittade en 323F och skruvade snabbt av locket på det som såg ut att sitta vid huvudbromscylindern. Nu när jag kom hem och tittade så ser jag att det är kopplingsbehållaren på 626:an som har ett sådant (ganska litet) lock. :(
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Mazd »

Nej, det verktyg jag har är bara en färdigköpt version av slang och burk.

Osis med locket!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Nu hade jag riktigt flyt istället... Hade tänkt fara en till tur till skroten och ta en titt till under huven på lite 323:or och se om det verkligen inte fanns nån sån behållare med stort lock. På vägen svängde jag förbi området där jag bodde tidigare. Där stod den röda Mazdan kvar som stått där i flera år nu. Men till min förvåning stod där även en grönmetallic kombi 16v. Jag kom ihåg att en granne där skruvat i den en gång, och otroligt nog hade jag hans nummer i mobilen. Jag ringde upp och hörde om han visste något om den, om det var så att den skulle skrotas eller nåt. Det visade sig att den skulle säljas som reservdelsbil och han sa att jag kunde ta locket. Så nu har jag alla delar... :P
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta bromsvätska

Inlägg av Speedo »

Gick bra det där, tillslut. Fick först problem med att bara locket i sig inte höll tätt. Fick integrera den övre "skivan" med gummipackningen och sätta bilventilen genom båda. Fick även kapa botten på bilventilen så den inte gick för djupt i behållaren. Sög ut det mesta av innehållet i behållaren med en spruta och slang, och fyllde på med fräsch vätska. Sedan trycksatte jag och Vera fick sitta vid nippeln och öppna tills vätskan som kom ut var ljus, medan jag skötte trycket och såg till att nivån inte hamnade under min. Det räckte med ungefär 3st max->min flushningar vilket resulterade i knappt en halvliter. Sedan fixades kopplingen, och där var det pump med pedalen som gällde. Samma procedur att suga ut behållaren före och fylla med ny vätska. Ungefär 5 pump och ljus fin vätska kom ut ur nippeln. ABS-behållaren gick inte att göra mycket åt; satt en sil som inte gick att ta ur (?) så jag kunde inte suga ut vätskan. Däremot såg den faktiskt hyffsat ljus ut.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar