Kamremsbyte på 626 -92 16V

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Malle
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:57

Kamremsbyte på 626 -92 16V

Inlägg av Malle »

Hejsan!
Jag undrar om jag borde byta kamrem mm, det är en Mazda 626 -92 16v
Jag köpte bilen för 7.5k , och har lagt ner kanske 4-5k på byte av diverse delar och reparationer..
Verkstaden skall ha 5k för byte av kamrem med tillbehör mm.
Är det värt att byta kamrem när bilen var så billig? den gick igenom besiktningen i sommras, fick 4st 2or som jag åtgärdade, 3 av dom var rost
annars inget speciellt.
bilen har gått 31k mil utan byte av kamrem O_o

MVH Malle
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Kamremsbyte på 626 -92 16V

Inlägg av washout »

Om bilen har verkligen gått 31000 mil helt utan byte så borde det väl börja bli väldigt riskabelt...

Jag fick en liten anmärkning på min 626:a när den hade varit inne på verkstad "no record of cam belt replacement - long overdue". När den hade gått 28000 mil. Hade dock inte en aning om den faktiskt hade bytts någon gång eller om den tom. kunde varit helt original. I mina glada fantasier hade den hade bytts vid 10 och 20k mil. Någon här på forumet kanske vet bättre än jag hur långt en GY (Golden Years) Mazda går utan att byta kamrem innan sannolikheten för generalras går mot 99%? :)

Annars beror det väl mest på hur länge du tror bilen kommer hålla, om det är iaf 2-3 år till så kanske 5000:- utslaget över den perioden kan vara ok.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kamremsbyte på 626 -92 16V

Inlägg av Speedo »

Hej Malle! Som du ser har du lite nyare modell än forumet egentligen riktar sig till, men du är välkommen ändå. Om bilen verkligen gått så långt utan kamremsbyte är det ju ett under. Den borde kunna flyga när som helst isåfall tycker jag. Det kanske känns mkt pengar med tanke på inköpspriset, men det är ju sådant man måste räkna in. Sen kan du ju alltid kolla runt lite mer om du hittar nån som kan göra det för billigare än 5000kr...

Jag kan inte se på din användare var du bor, men hade du bott nära Umeå hade jag kunnat tipsa om ett ställe att fixa det på billigt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar