Olika kylarvätska/glykoltyper

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Speedo »

Quote från "Dale" på Toyotaclubsweden.com

Standardglykol
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 2 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblanding ger frostkydd ned till ca -17oC. 50% inblandning ned till ca -35oC. Maximal inblanding 68%.
Glykoltypen använd av biltillverkare fram till 1990-talet.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl.

Standardglykol MPG
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monopropylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -15oC. 50% inblandning ned till ca -33oC. Maximal inblandning 60%.
Glykoltypen godkänd av ett fåtal biltillverkare.
Låg toxicitet för att minska risken för skador på djur och människor. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G34
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monetylenglykol. Rödfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från mitten av 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön, gul, röd, violett och orange.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.

Longlifeglykol G48
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blågrön färg. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön och blågrön.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 5 år i lufttät behållare.

Finns även andra färger som man bör kolla upp.
Brun: Gammal rostig kylvätska. Bör bytas.
Genomskinlig: Nytt blankt vatten. Tål ej kyla. Bör bytas om det inte är en variant av Longlifeglykol G34 eller G48.

Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja. Finns folk som försökt spola ur systemet och även använd maskindiskmedel för att få bort allt men maskindiskmedel fräter på aluminium som finns i topplocken. Att blanda glykol är kemi och bör undvikas.

Originaltråd: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=1633
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Mazd »

Bra info! Alltid lär man sig något... Mina Mazdor får etylenglykol från Biltema, alltså "Standardglykol" enligt Dale. Korrosionsskydd upp till 2 år låter ju inte så bra förstås, men jag har nog inga planer på att byta sort. På två års tid brukar jag nästan alltid hinna med att plocka ner något som kräver tömning av kylsystemet, och inte ens jag, så gammal smålänning jag är, häller tillbaka samma soppa, utan det blir ny glykol.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Speedo »

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är jag har, för jag har 3st olika Castrol kärl, en 5L (bara en skvätt kvar i) och två 1L flaskor, och samtliga har en klar blå färg, och det enda som står på flaskan är att det är ethylenglykol. Den skulle då bara använts fram till 1990? Samtliga flaskor är garanterat nyare...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Mazd »

Det är väl kanske så att biltillverkarna rekomenderade "Standardglykol" fram till 1990-talet, och sedan började gå över till long-life-varianter? (Morsans Golf III -98 ska ha G34 vill jag minnas.) Rimligtvis måste det ju finnas Standardglykol att köpa även i modern tid... (Skulle säkert funka i Golfen också om man först spolade ur systemet riktigt, men därmed inte sagt att jag tänker prova för att bevisa min teori, haha!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Speedo »

Ok, men det är lite flummigt faktiskt. Kolla tex hur Mekonomen listar sina glykol typer. Jag hade bara Castrols blå hemma, och fyllde av den i Toyotan då de inte fyllt på ordentligt vid service/kylvätskebyte. Svårt att veta vad dom stoppat i, då dom ej bytte i expansionskärlet... :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Mazd »

Jaha, på Mekonomen går man tydligen efter färgen... (Men i mörkret är alla katter grå.) Och i webkatalogen står det dessutom att propylenglykol är blandbar med andra kylarvätskor. Tvärtemot vad Dave lär. Håller med dig Speedo; flummigt!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Olika kylarvätska/glykoltyper

Inlägg av Speedo »

Precis... tydligen är det något speciellt med VAGs röda glykol. Den hörs vara värst att blanda.

Hur som helst, bäst när man servar själv. Då vet man vad man häller i och kan fortsätta hälla i samma...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar