Olika kylarvätska/glykoltyper
Postat: sön 04 okt 2009, 09:33
Quote från "Dale" på Toyotaclubsweden.com
Standardglykol
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 2 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblanding ger frostkydd ned till ca -17oC. 50% inblandning ned till ca -35oC. Maximal inblanding 68%.
Glykoltypen använd av biltillverkare fram till 1990-talet.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl.
Standardglykol MPG
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monopropylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -15oC. 50% inblandning ned till ca -33oC. Maximal inblandning 60%.
Glykoltypen godkänd av ett fåtal biltillverkare.
Låg toxicitet för att minska risken för skador på djur och människor. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.
Longlifeglykol G34
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monetylenglykol. Rödfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från mitten av 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön, gul, röd, violett och orange.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.
Longlifeglykol G48
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blågrön färg. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön och blågrön.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 5 år i lufttät behållare.
Finns även andra färger som man bör kolla upp.
Brun: Gammal rostig kylvätska. Bör bytas.
Genomskinlig: Nytt blankt vatten. Tål ej kyla. Bör bytas om det inte är en variant av Longlifeglykol G34 eller G48.
Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja. Finns folk som försökt spola ur systemet och även använd maskindiskmedel för att få bort allt men maskindiskmedel fräter på aluminium som finns i topplocken. Att blanda glykol är kemi och bör undvikas.
Originaltråd: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=1633
Standardglykol
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 2 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblanding ger frostkydd ned till ca -17oC. 50% inblandning ned till ca -35oC. Maximal inblanding 68%.
Glykoltypen använd av biltillverkare fram till 1990-talet.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl.
Standardglykol MPG
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monopropylenglykol. Blåfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -15oC. 50% inblandning ned till ca -33oC. Maximal inblandning 60%.
Glykoltypen godkänd av ett fåtal biltillverkare.
Låg toxicitet för att minska risken för skador på djur och människor. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.
Longlifeglykol G34
Nitrit-, amin-, borat-, fosfat- och silikatfri kylarvätska baserad på monetylenglykol. Rödfärgad. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från mitten av 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön, gul, röd, violett och orange.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 8 år i lufttät behållare.
Longlifeglykol G48
Nitrit-, amin- och fosfatfri kylarvätska baserad på monoetylenglykol. Blågrön färg. Ger korrosionsskydd i upp till 5 år.
Koncentrat som blandas med vatten. 33% inblandning ger frostskydd ned till ca -20oC. 50% inblandning ned till ca -40oC. Maximal inblandning 68%.
Glykoltyp använd av biltillverkare från 1990-talet och framåt i olika färgvariationer. Förekommande färger: färglös, grön och blågrön.
Förvara utom räckhåll för barn och djur, mycket giftig. Innehåller bittermedel för att förhindra förväxling med andra vätskor.
Får ej förvaras i galvaniserade kärl. Lagringsbar i upp till 5 år i lufttät behållare.
Finns även andra färger som man bör kolla upp.
Brun: Gammal rostig kylvätska. Bör bytas.
Genomskinlig: Nytt blankt vatten. Tål ej kyla. Bör bytas om det inte är en variant av Longlifeglykol G34 eller G48.
Blandar man etylenglykol och propylenglykol får man en seg sörja. Finns folk som försökt spola ur systemet och även använd maskindiskmedel för att få bort allt men maskindiskmedel fräter på aluminium som finns i topplocken. Att blanda glykol är kemi och bör undvikas.
Originaltråd: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=1633