Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

haha va kul med sådan respons :D
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av mazdalover »

så klart dit protjekt är kul att följa :)

om du vill snacka turbo Mazda eller Mazda överhuvudtaget så adda mig på msn. dannem85@hotmail.com

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

så där, då har jag lagt till dig
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av Speedo »

Ja helt klart kul att se dig här igen. Som sagt... var senaste inlägget från 2008? ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

det finns nog något nyare på mx6.com, men här var det nog 2008.

Har inte skrivit några uppdateringar än men kan skvallra lite här....lr vad säger ni? ;)

Under helgen som var så var tanken att bilen skulle bli turbolös och redo för besiktning.
Hann dock inte så långt.

För det första så stod bilen åt fel håll för att jag skulle kunna hissa upp den säkert.
Jag fyllde på vätskor där det behövdes (lite vatten), kopplade in MS boxen och laddade batteriet i bilen samt mappningsdatorn.
Det gick inte så bra med mappburkens batteri, det vill inte ta laddning :(
Nu en vecka senare så har det fortfarande inte tagit laddning. Datorn är gammal men batteriet är hyffsat nytt.

Aja, mappen som ligger i borde funka så jag drog runt motorn med starten för att få igång oljan.
Sedan startades bilen, drog igång väldigt fint.
Gick och kollade i motorutrymmet för att se så att allt såg schysst ut....det var en stråle bensin där som absolut inte
ska vara där. Sprang fort som fan och stängde av motorn.

Det var slangen till BTR'en som var slut så det var lika bra att byta till orginal soppasystem.
OBS, BTR'en som jag använder vid turbo körning är inte samma som orginal, det är en weber med anslutningen rakt ner vilket
gör att slangen blir böjd.

När soppa systemet var bytt och orginal ECU var inkopplad så vred jag på nyckeln igen och lika fint som innan hoppade motorn igång.

Sedan blev det en liten provtur :twisted:
Kändes hur skönt som helst att sitta bakom ratten på mazdan igen ;)
Turbo, turbo-avgas m.m. var fortfarande på.

Mazdan parkerades på uppfarten vänd åt rätt håll och pallades upp.

Många turbodelar försvann och flera org. delar monterades.

Flexröret på org. system läckte och lagades temporärt innan förra besiktning. Den lagningen var bara tät under ca 1 dag.
Ett nytt flexrör köptes på biltema samt en böj för jag kom inte ihåg hur det såg ut när jag stod i butiken.
Delarna svetsades ihop en bra bit från bilen så det blev en delning som kommer att vara svetsad till nästa besiktnings omgång.

Denna gång orkar jag inte montera bort slangen som matar turbon med olja så jag ska blockera banjo kroppen istället.
Delar till detta skaffade jag i går. Köpte även olja, oljefilter och glykol.
Jag har även köpt en ny koppar bricka till dräneringspluggen. Orginal brickan var ganska platt osv.

Nu har jag alltså alla delar jag behöver för att göra mazdan helt redo inför besiktning och arbetet ska göras i helgen.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

Nu rullar den igen ;)

I lördags den 8/5-10 var det besiktning.
Den var egentligen bokad i vallentuna, men på fredagen slängde jag ett öga på bilprovningens sida och såg att det fanns en tid i sollentuna, denna bokades direkt.
Domedagstiden blev 10:20.
Jag kom dit 10:23 men blev accepterad ändå :)
Jag skulle egentligen ha kommit i tid, bilen var redo för besiktningen men behövde en avspolning undertill så planen var att åka till GDS hallen och göra det.
Planen höll ända till att jag såg att det läckte där EGR röret ansluter mot grenröret.
Detta tog lite tid. Men jag hann iaf hälla i några liter E85 och fylla på spolarvätske behållaren. Stresskörning till besiktningen innebar en väl varmkörd motor, dessa motorer går rätt fint även utan turbo :twisted:

För en gångs skull så rullade bilen rakt igenom besiktningen :D

Några timmar senare rullade bilen ut från tomten med turbon återmonterad, behöver jag ens säga att det kändes sjukt skönt? ;)

I måndags tog jag även bilen till jobbet i södertälje där jag efter arbetstid spolade av den ordentligt.

Några saker som ska fixas:
Flytta över styrning av tändningen till MS'et
Få IAT sensorn att fungera som den ska
byta drivknutar eller hela drivaxlar (behöver troligtvis beställa dessa från USA)
Montera en EGT i grenröret
Bygga om insugsröret för att få på ett annat filter och för att få en anslutning för vevhusventilationen
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av Speedo »

Grattis! Kul att höra att det gick så bra i besiktningen.

Hmm... mycket förkortningar där jag inte har en aning om vad de betyder. :roll:
MS, IAT, EGT? Antar att jag inte har nåt av det på min bil iaf. ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av mazdalover »

drivknutar köper du till en ford probe turbo ;) här i Sverige :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

Speedo skrev:Grattis! Kul att höra att det gick så bra i besiktningen.

Hmm... mycket förkortningar där jag inte har en aning om vad de betyder. :roll:
MS, IAT, EGT? Antar att jag inte har nåt av det på min bil iaf. ;)
Tack :)
Kändes väldigt bra då det var första gången som som den gick igenom på första försöket i min ägo.

MS = MegaSquirt som är styrboxen
IAT = Intake Air Temperature, denna har du ;) Jag har nyligen fått min att fungera, det var en lödning som var av, så nu kan jag mappa precis när jag vill ;)
Men iom att den sitter skruvad i insuget som i sin tur är skruvad mot toppen så blir sensorn troligtvis extra uppvärmd. Jag funderar därför på att köpa en GM IAT sensor som jag kan få hela specen på. Denna hade jag tänkt att sätta i insugsröret precis innan spjället. Då är den isolerad från värmeöverföringen genom meterialet.
EGT = Exhaust Gas Temperature
mazdalover skrev:drivknutar köper du till en ford probe turbo ;) här i Sverige :)
Jag hittade bara dessa på autoexperten för närmare 3kkr styck :O vilket känns lite i överkant då jag kan få kompletta, nya, drivaxlar från usa för ca 600kr styck... visserligen kan kvaliteten skilja en aning.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)

Inlägg av eraezer »

hej igen
nu har en kompis fixat fram bättre priser på drivknutarna.
Märket är CDX (sånt som ska hålla) och priset är 2527kr.
Priset är fortfarande väldigt högt, men det är iaf kvalitet.
Så jag är lite osäker på hur jag ska göra om jag ska chansa på de billiga från usa eller satsa på ett säkert men väldigt dyrt kort med en gång.
Någon som kan komma med något tips?
Skriv svar