Bromssköldsexperiment

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Bromssköldsexperiment

Inlägg av Mazd »

Ja ni govänner, nu har den tiden på året kommit då det är dags att sluta arbeta och fördriva väntan på våren med en bok framför brasan eller med en Mazda i vedboden, för ut går jag jävlar i mig inte. En förutsättning för ett sådant leverne är att inte lägga för mycket pengar på materiella ting, exempelvis bromssköldar...

Skivbyte på gång på 16v:n. Har funderat över bromssköldarna och hur mycket nytta de egentligen gör. Såg nu att på vänstersidan bak var bromsskölden i stort sett helt bortrostad. Insidan på vänsterskivan var katastrofalt dålig. På högersidan var bromsskölden nästan komplett om än väldigt spröd, och på högersidan var insidan på skivan bättre... Finns det ett samband? Eller rostar både skölden och skivan på vänstersidan mer på grund av saltstänk från mötande trafik?

Det känns som om det är vettigt med bromssköldar ändå. Köpte nya till 2,2:an för många år sedan och har för mig att de då kostade ca 700 kr/st. Vad kan man gissa på idag med svensk prissättning och ineffektivitet... Tusenlappen stycket och en veckas leveranstid?

Så slog mig en tanke... En sådan där "outside the box"-tanke... Möjligen inte någon bra tanke... Men måste bara prova... Återkommer med rapport om huruvida det funkar... Bilderna får tala för sig själva.
HPIM1405.JPG
Visad 12742 gånger
HPIM1410.JPG
Visad 12742 gånger
HPIM1409.JPG
Visad 12742 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av mazdalover »

haha fan vad klockrent :) men vad händer om bromsarna är varma och bilen står still ;) :P
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Speedo »

Cool lösning! Jag och min bilskruvande polare hade faktiskt pratat om en lösning i plast, men inte kommit på något bra konktret alternativ. Det är en sån där stor hink va? Kostar nån hundring?

Har aldrig haft lös nån bromssköld. Visst sitter dom lite illa till? Hur mkt var man tvungen att ta lös för att få bort dom?

Det där med värmen var en intressant tanke. Kan det vara ett problem månne?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Mazd »

Hur det blir med jättevarma bromsar har jag inget svar på. Detta är ett test. Men det är ganska mycket luft mellan bromsskivorna och sköldarna. Hinkarna är från Biltema och heter: Bygghink med pip 20 liter 86-879. Kostar 29,90 kr/st.

Visst borde de kunna smälta, eller kanske flexa av vinddrag eller vibrationer och gå emot skivan... Vi får se helt enkelt.

För att få loss sköldarna tar man bort skivorna bak. Sedan är det fyra insexskruvar. Gissa om de sitter fast... Som tur är kommer man åt med polygrip om skallarna. Som yttermera tur i detta fall så tog jag loss dessa skruvar i förebyggande syfte för jättemånga år sedan och kopparpastade gängorna. Ändå fick jag värma lite vid ett par stycken för att få loss dem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Speedo »

Om det inte blir värmeproblem så är det där verkligen en lösning som känns nära att ta till framöver. Mina sköldar är relativt hela, men porösa. Stora delar ser ut att bara bestå av tjocka rostflagor.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Mazd »

Hade egentligen tänkt göra nya i plåt. Det är nog inte heller så svårt eftersom de inte är olika i djupled så att säga. Det räcker i stort set med en plan skiva med en påsvetsad skyddskant och en urtagning för oket. Hade ändå tagit tre gånger så lång tid att göra som hinkmodellen, och inte varit lika galet kul.
HPIM1411.JPG
Visad 12733 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Speedo »

Hehe, nä det där blev ju kanon som sagt. Och med plast så håller det ju i evighet, om inte värmen visar sig vara ett problem, dvs. Imponerande att du hittade en hink där botten ser ut att vara i princip exakt samma diameter som originalskyddet. Och uttaget för oket ser ju otroligt snyggt ut. Lade du gamla skyddet på locket och ritade ut? Vad tar du för att tillverka två till mig också? :shock: :o :lol:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Mazd »

Nu har jag kommit så långt att bromsarna är bytta och jag har provmonterat ett hjul för att se att inte fälgen tog i. Det var inget problem. (14 tums plåtisar.) Det fanns gott om plats. Tror därför att det skulle gå att göra sköldar av den klassiska gröna "murarhinken" också, den är lite större och lite kraftigare tror jag, och mer allmänt förekommande.

Ja, jag ritade uttaget för oket efter orginalskölden. Det första jag gjorde var att mäta och göra en pappersmall över centrumhålet och fästbultshålen.

Har nog inga planer på att starta tillverkning, hehe! Är dessutom inte helt hundra på om sköldarna är lika på kombi och övriga modeller. Kombins skivor är lite större i mitten för där huserar ett kraftigare lager, så det kanske är annorlunda hålbild i skölden. Ok och klossar är däremot samma på alla modeller, har jag för mig.

Bilen får stå med baken upphissad tills i morgon i väntan på vinterdäck. Sedan blir det en mycket spännande testrunda.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Nu har jag kommit så långt att bromsarna är bytta och jag har provmonterat ett hjul för att se att inte fälgen tog i.
På bild ser din version inte ut att sticka ut eller vara allmänt större än originalet på nåt sätt. Men det kanske inte riktigt stämmer riktigt i verkligheten?
Mazd skrev:Har nog inga planer på att starta tillverkning, hehe!
Inte ens i "Limited edition for premium members only"? :roll:
Nämen jag antar att jag skulle kunna klara att fixa det där också, om man hittar rätt hink osv. :ugeek:
Mazd skrev:Bilen får stå med baken upphissad tills i morgon i väntan på vinterdäck. Sedan blir det en mycket spännande testrunda.
Spännande! Glöm inte att göra det riktiga testet där du gasar upp i kring 140km/h och sedan gör en hård inbromsning till stillastående, och sedan står still i en minut. :twisted:
Håller den formen då är du hemma!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromssköldsexperiment

Inlägg av Mazd »

Haha! Jo tack du, men jag är inte så alldeles sugen på 140km/h-testet med sprillans skivor, klossar och dagsfärska vinterdäck. Det testet får vänta lite.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar