Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Howdy!

Nyss hemkommen från bilprovingen med 16v:n med två poäng på rost i infästningarna av de längsgående stagen bak. Med andra ord; dags att starta en ny tråd här. Har tvättat, kört in, hissat upp. Fortsättning följer...

Kan tillägga att besöket på bilprovningen ändå var riktigt trevligt. En glad och trevlig besiktningsman tyckte att 16v:n såg bra ut och sade att han nog aldrig hade sett en sådan bil som gått mer än 30000mil. Min mätare visar 45491 mil i skrivande stund. Sådant blir man ju glad av. Ännu gladare blir man när samme besiktningsman ser att motorn sannolikt tar sig en klunk olja då och då så HC-värdet går lite upp och ner. -Där gick det ner under hundra, sade han och tryckte ok på sin vad nu de där dosorna de har heter. Trevligt! (Toppen är ju bytt och har gått ca 52000 mil, så nya ventilstyrningar får tomten gärna ha med sig, eller om jag kan plocka de som sitter i den spruckna orginaltoppen.)

Milt och skönt väder för vistelse i vedboden också. Ändå är jag sur för jag skulle hellre åka till mitt Härnösand.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Har till råga på allt blivit förkyld... Det hindrade dock inte att jag släpade mig ut i vedboden och började plocka lite med Mazdan idag. Fick utan problem loss allt som måste demonteras för att komma åt att laga. Leve kopparpastan!
Vänstersidans fäste sett från under bilen. Dåligt på insidan och på undersidan.
Vänstersidans fäste sett från under bilen. Dåligt på insidan och på undersidan.
Visad 12816 gånger
Högersidans fäste sett från under bilen efter demontering av stag, handbromswire, avgasrör. Dåligt på insidan.
Högersidans fäste sett från under bilen efter demontering av stag, handbromswire, avgasrör. Dåligt på insidan.
Visad 12816 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Speedo »

Kul att du fick en trevlig besiktningsman. Hur mkt olja tar den, och är du säker på att det är ventilstyrningarna som gör det?

Spännande rostprojekt där! Är det där som kallas länkarmsinfästning? Skall bli intressant att se hur du löser det.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Länkarmsinfästning kan det nog tänkas heta... Ett passande namn i alla fall. Som trogna läsare säkert har märkt så är jag tämligen kass på bil-terminologi. Det beror på att jag är helt självlärd med hjälp av Haynes-böcker på engelska...

Angående oljekonsumtionen så varierar den med temperatur och körsträcka. Varmt väder och långresa är lika med hög oljeförbrukning, så det verkar vara när oljan är som tunnast det försvinner som mest. Ventilstyrningarna är bara en gissning ännu så länge, men den började dra lite olja direkt efter det att jag bytte toppen. Innan toppbytet tog den inte en droppe olja. Det är inte så illa så att det blåryker, men jag tycker mig ha känt lite bränd oljelukt ibland. Sedan är det ju så att diverse packboxar mm läcker som såll också, så jag vet inte hur mycket olja som försvinner invändigt respektive utvändigt.

Ska fortsätta rostprojektet i morgon har jag tänkt, om inte förkylningen blir värre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Ska inte påstå att arbetet går fort framåt i vedboden. Huvudvärk och stel nacke är ingen hit när man ska ner och upp från under bilen hela tiden. Har ändå börjat lite smått på högersidan. Min vana trogen gör jag först en mall av papper, innan jag klipper till plåten. Är inte i form för att göra några proffsiga nya infästningar, utan har tänkt mig att klä in de gamla med 1,5mm plåt.
Vinterbonade creeper:n med en bit liggunderlag. Nice!
Vinterbonade creeper:n med en bit liggunderlag. Nice!
Visad 12812 gånger
Pappersmall. Den kraftiga förstärkningsbrickan vid bulthålet ser ut att hålla ett tag till. De små hålen i mallen är för fäste till handbromswiren.
Pappersmall. Den kraftiga förstärkningsbrickan vid bulthålet ser ut att hålla ett tag till. De små hålen i mallen är för fäste till handbromswiren.
Visad 12812 gånger
Plåt efter mallen. Är det int likt så säg!
Plåt efter mallen. Är det int likt så säg!
Visad 12812 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Speedo »

Kanon! Men skulle den inte plåten/lagningen/förstärkningen fortsätta där mot avsmalningen där du har ett till synes ganska stort rost hål? Gissar att du gör en egen bit för den delen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Helt riktigt! Men 1,5mm plåt bråkar jag inte med i onödan, åtminstone inte sådant som inte syns, så det får bli många små bitar. Lättare så. Så här ser det ut så här långt:
Högerfästet inklätt med frisk plåt, men inte riktigt färdigt. (Även utsidan är lite förstärkt längst bak.)
Högerfästet inklätt med frisk plåt, men inte riktigt färdigt. (Även utsidan är lite förstärkt längst bak.)
Visad 12808 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Sådär, nu får det räcka på högersidan.
HPIM1452.JPG
Visad 12807 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Speedo »

Uppskattar verkligen bilderna. En riktigt bra svetsskola! Jag har ju tänkt skaffa en svets nån gång framöver här. Kanske till sommaren. Men sen gäller det ju att kunna hantera den också. Vet faktiskt inte om jag svetsat något sedan tekniken i 9:an, men jag kommer ihåg att det var kul och gick rätt bra faktiskt. Sen jag har jag ju tittat på en hel del när min polare svetsat, men det är ju inte riktigt samma sak. Han är en ganska upptagen man och jag betvivlar att han kommer kunna ha nån praktisk "skola" med mig, så det blir nog mkt trial and error.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Infästningar hjulupphängning, längsgående stagen bak

Inlägg av Mazd »

Såklart att du ska ha en svets i ditt fina garage, Speedo!

Tänkte på det häromdagen att av alla saker som jag gjort är en av de absolut bästa att lära mig att svetsa. (Trots att jag fick kronisk bronkit när jag jobbade som svetsare.)

Det finns ganska bra böcker att tillgå om man vill självlära sig. T ex; "MIG-MAG svetsning i bilplåt" av Thomas Jansson.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar