Sida 1 av 1
Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.
Postat: lör 16 jan 2010, 20:00
av Mazd
Vet inte om det här är något att ta efter, men så här gör jag när jag ställer toe-in. Kanske kan fungera som varnande exempel om inte annat...
Jag använder två stora stålvinklar som jag klämmer fast i två hjulbultar så att de ligger an mot bromsskivans utsida. Binder upp bromsoken som annars är i vägen.
Har inga uppgifter om hjulvinklar på våra bilar, så jag ställde hjulen helt parallellt. Är nog inte helt fel på en framhjulsdriven bil...
- Kollar lutningen i dörrhålet som referens.
- Visad 6545 gånger
- Ser till att stålvinklarna har samma lutning genom att sätta pallbockar under. Det finns faktiskt en passage rakt genom motorrummet för att mäta avståndet mellan stålvinklarna bakom bromsskivorna.
- Visad 6545 gånger
- Sedan mäter jag avståndet längst fram.
- Visad 6545 gånger
Re: Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.
Postat: sön 17 jan 2010, 13:57
av Speedo
Såg avancerat ut det där! Det skall nog inte vara helt rakt, men jag vet inte hur stor inverkan det har i praktiken.
Jag skulle kunna scanna in min senaste hjulinställning på Mazdan, där står alla värden... (Min GY (Golden Years) fick smaka laser;))
Re: Hjulinställning enligt Vedbodsmodellen.
Postat: sön 17 jan 2010, 20:16
av Mazd
I brist på annat så läste jag lite om fordonsdynamik i SFRO:s bygghandbok. (Bra bok om man ska bygga sig en hotrod eller en chopper eller meka Mazda i en vedbod.) Där stod att framhjulen oftast ska stå lite toe-in på bakhjulsdrivna bilar, och ofta i stort sett neutralt eller t om lite toe-out på framhjulsdrivna bilar.
Innan jag hittade på det här med stålvinklarna så lekte jag med tanken att skaffa ett, eller helst två, små laserpass. Men jag är för snål. Stålvinklarna hittade jag för länge sedan i en container. De var märkta "kass"...
Var justerar man camber på våra bilar förresten? Fästet mellan fjäderbenet och nav-vad-det-nu-heter, eller? (Inte mycket spel där.)