Bensinmätare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Bensinmätare

Inlägg av Clean67 »

Sedan tankbyte för 6 år sedan, funkar tankmätaren bara när tanken är full och c.a 15 liters förbrukning. Därefter pendlar mätaren mellan noll och kvarts tank. Flottör eller givare ? Svårt att åtgärda ? Nollställer trippmätaren efter tankning, så det klarar sig, men vore bra att få det fixat.
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av eraezer »

Bränslemätare i tanken fungerar så här:
Från bränslepumps armaturen hänger en tunn pinne med en flotör längst ut som då flyter ovanpå bränslet.
Pinnen gnids mot en spole och resistansen mäts för att visa hur mkt som finns kvar.
Problemet är att efter ett tag (läs en massa år) har tråden i spolen nöts ner och gått av, därför visar din bränslemätare fel.

Du kan antingen höra med Mazda å fråga vad dom ska ha för en. Eller leta upp en på skroten. Eller linda om spolen.

Jag tänkte göra det sista då det troligtvis kommer att hålla lika länge som en ny.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bensinmätare

Inlägg av Mazd »

Clean67 skrev:Sedan tankbyte för 6 år sedan, funkar tankmätaren bara när tanken är full och c.a 15 liters förbrukning. Därefter pendlar mätaren mellan noll och kvarts tank. Flottör eller givare ? Svårt att åtgärda ? Nollställer trippmätaren efter tankning, så det klarar sig, men vore bra att få det fixat.
Min tankmätare på 2,2:an började bete sig likadant efter att jag tagit ur och satt tillbaka armaturen medan tanken satt på plats i bilen. Man får ju vända och vrida lite på armaturen så jag antog att jag stukade till något så det inte funkar riktigt. Har dock inte fördjupat mig i problemet än.

Har en annan mysko sak också med tankmätaren. Den funkar som sagt vid full tank. Och visar full även om tändningen är av. Vad kan det bero på? Föregående ägare bytte tanken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Oj då... bra att veta att det är så känsligt. Låter ju som att det lätt går sönder om man plockar ur armaturen då. Fast skulle vara intressant att veta om det gick att justera till igen på nåt vis. Låter ju som att det inte är spolen som är utnött, efterssom det verkar ske just efter man pillat där.

Antar att du har bilder på det här nånstans också, eraezer? :P
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av eraezer »

Mazd:
Har för mig att Gen. A visar fullt då tändningen är av orginal.

Speedo:
Har inte börjat med det än, men jag har några extra hållare att slakta. Får jullov om en vecka då drar jag igång med bilmeckandet igen....dvs då jag inte behöver mecka med KTH Racing bilen :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Hittade dina bilder, ereaezer, tillåt mig länka till dom:

Bild

Bild

Bild

Bild
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bensinmätare

Inlägg av Mazd »

ereaser: Uttryckte mig nog lite otydligt. På min 2,2:a stannar tankmätaren i aktuellt läge när man slår av tändningen. (Står den tex på halv så går den alltså inte upp till full när man slår av tändnigen.) Tycker att den borde gå ner till noll ist som den gör på 16v:n.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

Man ser ju tydligt på spolen där att den är nött...

Förövrig har jag och min kompis jag mekar med, länge undrat över hur det egentligen kan vara vettigt att all denna elektronik, inkl. motor osv, ligger och plaskar runt i bränslet. Man tycker ju att risken för att det skall uppstå någon gnista pga glapp eller annat skulle vara stor. :?:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bensinmätare

Inlägg av eraezer »

Mazd: det hänger på vilken halva av generationen du har, en gör det, andra inte. (har jag för mig iaf)

Speedo: det är egentligen inte någon elektronik i tanken förutom pumpen. Det andra är mekaniska grejer. Sen när du kopplar på en spänning så är det ju där du gör det som det kan gå fel, dvs i andra änden av sladdarna.

EDIT: självklart får du använda bilderna för att visa saker Speedo :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bensinmätare

Inlägg av Speedo »

eraezer skrev:Mazd: det hänger på vilken halva av generationen du har, en gör det, andra inte. (har jag för mig iaf)

Speedo: det är egentligen inte någon elektronik i tanken förutom pumpen. Det andra är mekaniska grejer. Sen när du kopplar på en spänning så är det ju där du gör det som det kan gå fel, dvs i andra änden av sladdarna.

EDIT: självklart får du använda bilderna för att visa saker Speedo :)
Bra att jag/vi kan använda dina bilder här, när man försöker förklara saker. Du har ju otroligt nog lyckats fota i princip varenda detalj på dessa bilar. :o

Tänkte just på själva pumpmotorn. En elmotor nersänkt i bensin låter galet i mina öron, men det fungerar ju uppenbarligen. Sen så länge det är el-koppling så kan det ju bli överslag (med maximal otur) efter många år och mycket ärja.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar