Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Här kommer historien om min senaste Mazda från "The Golden Years" att berättas framöver.

Niotusensjuhundra mil. Jag är tredje ägaren.

Snikutförande låter taskigt, men kan inte förnekas. Inga av de finesser som var vanliga på "GY (Golden Years)".

En 2,0i 8v som ska få visa om den duger något till.

Är detta en "lemon" eller en oslipad diamant. Vi får se...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Har öppnat huven. Känner inte igen mig riktigt...

Hissade upp och tog en tur på creepern med ficklampa och hökblick... Visst finns det lite rost... Men det är just det: LITE rost. LITE! :D :D :D -Åh, det är så vackert där under så ni anar inte. Jag är alldeles exuberant.

Ska jag försöka vara saklig så är det sedvanliga stället på insidan av tröskellådan vid bakre domkraftsfästet som är dåligt på båda sidor, och så nedkanten på främskärmarna och infästningen av dessa i tröskeln. Men i övrigt har jag inte hittat någon allvarlig rost. Allt är orginal och ser oskruvat ut. Härligt!!!

Högra yttre drivknutsdamasken är helt kaputt och något lite brungrått vattenblandat fett finns kvar i knuten, men det känns inte glappt. Åtminstone inte när bilen är hissad. ska känna igen när den står på hjulen med knuten i mer normal vinkel. Vänstersidans yttre damask är på väg att ge upp när som helst.

Oljeläckaget från motorn går inte att direkt säga var det kommer ifrån, men ventilkåpspackningen är skäligen misstänkt. (Min 16v droppade bra mycket mer olja utan att bilprovningen sade något om det.) Ska byta ventilkåpspackningen på chans och torka bort det värsta så borde det gå igenom...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Trevligt trevligt... :D
Mazd skrev:och så nedkanten på främskärmarna och infästningen av dessa i tröskeln.
Ja, det eländet kommer man tydligen aldrig ifrån. Har du nån patentlösning på hur man fixar det på bästa sätt?
Mazd skrev:Oljeläckaget från motorn går inte att direkt säga var det kommer ifrån, men ventilkåpspackningen är skäligen misstänkt. (Min 16v droppade bra mycket mer olja utan att bilprovningen sade något om det.) Ska byta ventilkåpspackningen på chans och torka bort det värsta så borde det gå igenom...
Original :!:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Angående framskärmarna så är det nog bara att på något sätt se till att vatten och smuts kan rinna ut ordentligt nedtill.

Fixade till bromsarna bak idag.

Började sedan knåpa med ett verktyg för att pressa isär drivaxel och yttre knut utan att ta bort drivaxeln från bilen. Det blev totalt fiasko och ett par bortkastade timmar.

Jungfrulig är ett ord som återkommer i huvudet när jag skruvar med denna bil. Trots sina många år så har inte saker och ting rostat fast. Normalt sett när jag mekar med mina Mazdor så är det mer regel än undantag att jag får hålla på att värma med gasbrännare eller kapa bort eller borra ur och göra nytt när jag ska ta loss något. Nu är det bara att skruva. Rensar ändå gängor och smörjer med kopparpasta innan jag sätter ihop grejerna igen. Tar extra tid, men då blir jag glad nästa gång jag ska göra samma sak.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av mazdalover »

mazd jag har en helt ny orginal ventilkåps pakning liggandes hemma om du är intreserad?
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Tror ni inte att jag beställde en piratpackning igår... Inte mot bättre vetande den här gången utan det var helt och hållet ett fall av hjärnsläpp. Satt och kryssade i vad jag skulle ha. Det ena och det andra och javisst ja, ventilkåpspackning också, klick, beställd. Kom på mig vid läggdags igår och kände mig något korkad kan jag säga.

Får se hur det funkar, annars hör jag av mig, mazdalover.

Dagens arbete är drivknutsdamasker. Det är nog det tråkigaste biljobb jag vet. Kladdigt och skitigt och samtidigt krav på hög hygien. (Påminner om tiden som truckbyggare; Då talades det om "hydraulhygien". Rätt skönt uttryck. Låter som om man tvättar sig i olja. Kan man nästan tro att jag gör ibland. I spillolja.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av DCXXVI »

Jag har en katalysator till 2.0i 8v om du någon gång skulle vara i behov av en sådan. Tänkte att det var lika bra att berätta det så du vet att det kan du få tag på i original av mig ;)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Bra att veta om behov skulle uppstå. Behöver ingen för tillfället. Denna bilen är nybesiktad så kat:en är ok.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Här är den förresten. Mer rosa än röd för tillfället. Egentligen mera ett fall för Speedo än för mig...
HPIM1603.JPG
Visad 12640 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Den där går det nog att få ordning på (med endel jobb). Reagerade på hur fräsch och "klar" bakrutan ser ut.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar