Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Säkringen var hel och 15A som sig bör.

Säljaren sade när jag hämtade bilen att en H4-lampa troligen var trasig så att det inte fanns något halvljus på ena sidan. (Så var inte fallet, halvljuset funkade på båda sidorna.) Men det var kanske vad han trodde att den lysande varningslampan på instrumentpanelen betydde, utan att intressera sig vidare och kolla hur det var.

Hoppas verkligen att det var ett knepigt släp, så att jag inte får problem igen när jag tar bilen i bruk.

Det verkar dröja, för jag får verkligen stjäla tid för att vara med nya Mazdan. I kväll har jag i alla fall rengjort och vaxat höger sida också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Hur mycket mer är det du måste göra innan du kan ta den i bruk?

Lite offtopic måste jag bara nämna vilken känsla det var igår att i sommarvärme och sol glida hem från jobbet med rutorna nere och takluckan öppen i Mazdan. :geek:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Ja, ni har haft riktigt gott väder där uppe, va? Taklucka är härligt! Nyttjas flitigt i 2,2:an om dagarna.

Egentligen är 2,0:en klar för ombesiktning, men jag vill rengöra/vaxa lacken, fixa upp all svart plast som är torr och grå, hammarlacka trösklarna (för de är så fina), bättra på rostskyddet under lite och byta kamremmen innan jag börjar köra med den. Sedan ska oljan bytas snarast och jag ska rostskydda hålrum, dörrar och balkar. Så det är en del pyssel kvar... I dag hann jag bara rengöra och vaxa taket.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Jodu, riktig tropisk värme här. Man får ha fönstrena öppna på natten för att kunna sova.

Låter vettigt att fixa allt innan du börjar köra. Blir annars lätt att man bara kör på och "glömmer" fixa det som borde göras. Så du hammarlackar också trösklarna? Det är kanon faktiskt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Jag har faktiskt aldrig haft någon bil som varit tillräckligt fräsch i trösklarna för att besvära sig att hammarlacka... Men nu ska det damn well bli hammarlack! Måste vara skitsnyggt med lite halvblanka trösklar när bilen är nytvättad. Bra skydd också. Vanligt tröskelskydd är mest snyggt när det är alldeles nygjort, och blir sedan ett matt och segt skal som stänger in fukt, tycker jag. Kan förstås bero på att jag använt det på trösklar som inte varit så jättefina. :roll:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

"Body", som blir till en "frostig" matt yta har bra skydd mot stenskott och hjulsprut. Men lite tvärt emot dig tycker jag istället att den är porös, otät och släpper igenom fukt. Dessutom blir den lätt ful av avfettning (gråflammig) och den grova strukturen gör den svårtvättad. Om man däremot målar tex hammarlack ovanpå, så får man det bästa från bägge världar sas. Då har man tåligheten från bodyn och tätheten och den fina ytan från hammarlacken.

Har jag slipat plåtrent nånstans på sparklådan så lägger jag helst Hagmans gula 2k grund --> Body --> Hammarlack.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Aha, hammarlack på body... Kanske inte så dumt. Har aldrig gillat body, men så har jag aldrig hammarlackat på heller.

Idag tvättade jag rent trösklarna från något rostskyddsmedel med lacknafta och fick fram den grå orginallacken som ligger på orginalstenskottsskyddsmedlet. Allt är väldigt intakt (förutom längst fram och längst bak, där jag ändå ska laga senare) så jag tänkte hammarlacka direkt på.

Vad tror du om det?

För övrigt hann jag med att rengöra och vaxa huv och baklucka idag. Den är tyvärr inte alls fin i lacken om man tittar noga, men nu är oxiden borta och bara det gör underverk för bilens utstrålning. Har tänkt att pimpa med lite guldfärg också. Grill, strålkastarspolare, vindgrejen till vänstertorkaren. 8-)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Jodå det blir nog bra att hammarlacka direkt på originalfärgen.

Du får ta några bilder på guld-pimpet när du gjort det. Ta även gärna på lacken så jag får se på vilket sätt den inte är fin.

Hmm... hornen till strålkastarspolarna. Undra om man kan spreja dom? Har länge stört mig på att mina är gråflammiga och fula. Har faktiskt ingen aning om hur dom såg ut nya. Gråa eller svarta? Har en sidenmatt svart sprejburk på hyllan som jag inte använt till något än. Kanske skulle prova den till det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Ja, hornen till stråkastarspolarna är tråkiga och blir snabbt fula igen efter behandling med plastvårdsmedel. Fick nog förra året på 2,2:an och blåste på Biltema blanksvart sprayfärg direkt på plasten och det har hållt jättebra och lyfter hela fronten på bilen.

Tror att det blir svårt att få lackdefekterna på bild... För det första finns det massor av repor och skador, både små märken i topplacken och stora märken så att den vita grundfärgen syns. Massor av små stenskott där lacken släppt och den vita färgen syns är det också. Och så är det ännu mindre "stenskott" som små kratrar i lacken. Dessutom så känns det som att det sitter fast små, små partiklar i lackytan som sticker upp och ger en sandpapperskänsla när man drar med handen över lacken.

Kan det vara maskintvätt som ställt till bilen så? (Min samtida 16V med sina 47000 mil är inte lika illa i lacken.)

Med tanke på bilens fräsch-het i övrigt är det frestande att överväga omlackering i framtiden.

Vill ut i vedboden och greja nu, men måste åka och jobba... Frustrerande!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Ok, då blir det färg på hornen! Det är nog en av dom få grejer jag inte gjort ett helhjärtat försök att se över sedan jag skaffade bilen.

Repor och stenskott skulle jag lagt igen så gått det går med ett sånt litet lackbättringskit som finns att köpa på Mazda med rätt kulör.

Det sträva i lacken du beskriver är nog inte från biltvätt. Dels kan det vara att bilen inte blivit ordentligt avfettad på många år och att det är gamla tjär/asfalt prickar/korn som satt sig i lacken. Prova lägg ett lager Prickbort som får ligga på och verka i 5min, och sedan blås av med högtryck. Kan även vara sk. "flygrost". Dvs, små metallpartiklar som satt sig i lacken. Enklast då är att använda en sk. claybar (lera) som man drar över lacken. Den tar tag i partiklarna och drar ut dom sas. Väldigt effektivt.
http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=392
Då blir den len som en barnrumpa. Ganska dyr men räcker väldigt länge och många gånger, då man viker den och knådar in partiklarna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar