Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Det är alltså hundratals eller tusentals repor och stenskott...

Claybar... Intressant produkt. Har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Nej, det sträva i lacken kommer nog inte från biltvätt, men kanske "kratrarna" i lacken och en del av slitaget. Tror att bilen maskintvättats en hel del för det var även misstänkta halvmåneformade märken på kofångarna både fram och bak, som efter roterande borstar som flyttat sig fram och tillbaka.

Nu är tröskellådor och "domkraftsbaljorna" hammarlackade svarta. Kofångarna demonterade och svärtade, vilket lyft! Strålkastarspolarna guldfärgade. Torkararmarna svarta med guld-vindgrej. Täckplåten under torkarna rengjord och vaxad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

:!: Bilder efterfrågas :!:

Strävheten kommer nog inte från "fördjupningar" i lacken sas, utan garanterat från partiklar som sitter i lacken. Går garanterat att få hel len, även om det kan krävas lite jobb. Så synd att du inte har bilen här...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Jodå, det kommer bilder. Vill bara bli körklar först. Inomhusbilder från den trånga vedboden är inte så kul. Tänkte parkera som på tidigare bilden, så att man ser skillnaden. Hoppas verkligen att det syns skillnad!!!

Tror att du har helt rätt i att det sitter partiklar i lacken. Trodde att cleaner skulle få bort dem, men icke.

Guldgrill blev riktigt bra. Men torkarvinge och strålkastarspolare i guld blev aningen "för mycket".

Borstade domkraftsbaljorna och rostskyddade idag. Gjorde mig även omaket att demontera fjäderbenen bak och borsta ur och rostskydda fjäderbenstornen. De var riktigt fina. Skitigt och obekvämt, men inte så mycket jobb rent mekaniskt. Borde GY (Golden Years)-ägare göra en gång om året. Gick förstås över hela hjulhusen bak när jag ändå höll på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Viss skillnad mot tidigare kan de facto skönjas...
HPIM1603.JPG
Visad 10775 gånger
HPIM1606.JPG
Visad 10775 gånger
HPIM1608.JPG
Visad 10775 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av mazdalover »

säger bara en sak.... JÄVLAR VILKEN SKILNAD
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Härligt! Så skall det se ut :D

Pricken över i hade varit om du svärtat ner däcken lite också och lite puts på fälgarna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Lika bra att få det överstökat... Kröp omkring och rostskyddade balkar och hålrum idag. Sicket kladd, fy tusan, men nu är det klart "utvändigt". (Det som återstår är att demontera inredningen i bagageutrymmet och sputa hålrumsskydd inifrån så att det rinner ner i vikningarna i skärmkanterna.) En grej till återstår förstås. Att torka bort allt kladd och spill och dropp från bil och golv och tryckluftslang. Har en förmåga att grisa ner ordentligt när jag ska måla eller spackla eller liknande. (Konstigt egentligen då jag är typen som knappt lämnar fingeravtryck på ett dricksglas, ens om jag äter chips.) :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Borrar du nåt extra hål nånstans, eller sprutar du bara in i befintliga öppningar? Har nästan för mig att du hade nämnt nånstans alla bra ställen att trycka in skydd?
Mazd skrev:Det som återstår är att demontera inredningen i bagageutrymmet och sputa hålrumsskydd inifrån så att det rinner ner i vikningarna i skärmkanterna.
Vet inte om det skiljer på kombin, men jag har en annan metod för detta. Jag tar helt enkelt lös dörr-kontakten för innerbelysningen (1 skruv) och stoppar in röret med där och vevar runt medan jag sprutar in tunnflytande rostskydd. Jag vet att det når ända längst bak på skärmkanten, för jag har sett det droppa ut mellan plåtarna där.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Det var ett hål borrat i ena kanten av bakluckan. Min slang räckte inte riktigt så jag borrade ett från andra hållet också. Kom sedan på att det bästa är att lossa låset i mitten och därifrån få in slangen en gång åt varje håll. :oops:

Bra knep med dörrkontakten. Tror nog att det funkar på kombin också. Mer jobb att ta ur inredningen, men man ser bättre vad man gör.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Hur mycket ser du där? Ta gärna en bild på var du blåser in smörjan.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar