Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Ska göra det. Ta bild alltså.

Körde första lite längre turen idag. På motorvägen märks det att man bara har nittio hästar, i övrigt går den som vilken "GY (Golden Years)" som helst dvs lättkörd och känns vridstark. De manuella fönsterhissarna skramlar lite, och snikstolarna håller inte fast mig i sidled för fem öre. Ska helt klart byta stolarna.

Ska bli väldigt spännande att få en uppfattning om bränsleförbrukningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av DCXXVI »

Angående bränsleförbrukningen så drog min 2.0i senast jag körde långt ungefär 0,6l/mil. Det var med fullpackad bil och med en termostat som kyler mer än vad den ska så motorn inte riktigt kommer upp i rätt temperatur, och därmed förmodligen drar mer. 0,74 l/mil har jag läst i en gammal teknikens värld från -89 att 2.0i ska dra blandad körning. Har aldrig räknat på blandad körning men det låter ju inte helt orimligt.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Nice! Det låter som en förbrukning som man kan leva med. Kanske går att putsa siffrorna lite med lite E85 dessutom. (Testade 20-25% vid första tankningen.) Egentligen är det ju otroligt bra bränsleförbrukning för en så pass stor bil. Man blir verkligen bortskämd när man kör "GY (Golden Years)". Får till sist nästan inget begrepp om vad bilägande i allmänhet kostar. Ok, man får kämpa mot rosten, men vad billigt OCH driftsäkert man åker! Men det vet ni ju redan. :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Ja, har man inte rostskräck, så måste det vara en av de bästa spargrisar man kan hitta.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Upptäckte en grej på den här bilen som jag inte har på 16v:n eller 2,2:an.

Röd pil på bilden: Den sitter skruvad på luftburkens nedre halva, och det går in ett smalt rör som mynnar i luftburken under luftfiltret.

Grön pil: Från grejen går en slang som övergår i ett metallrör som är anslutet till grenröret.

Blå pil: I framkant sitter en vacuum-grej med slang som går ihop med en av vacuumslangarna till fördelaren.

Är detta någon form av EGR-historia, eller vad är det? (Jag hittar den inte beskriven i verkstadshandböckerna.)
HPIM1627.JPG
Visad 11461 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av mazdalover »

det är puls air systemet. leder luft in i avgaserna
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Hmm.... och varför finns det bara på 8v motorerna, månne?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Lite weird att Pulse Air-systemet tar luften i bottendelen av luftburken där luften är orenad.

Leker med tanken att göra hål i underdelen av luftburken på 8v:n också. ( Kanske löjligt att det bara låter när man gasar på men inget händer? :lol: Som en folkabagge typ. )

Hur som helst, då skulle det ju komma lite mer skit i filterburken. Skulle jag kunna sätta ett litet extra filter på Pulse Air-insuget, eller skulle det störa funktionen?

I övrigt har jag bytt ut framstolarna mot stolarna från 16v:n, vilken skillnad! Även voltmätaren fick byta bil. Bra grej som hängt med sedan min gamla 323.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Speedo »

Men frågan är, vad gör Pulse-Air systemet och varför finns det bara på 8v?

Vilken funktion tar nyinförskaffningen? Gör du en rokad så 2.2i blir firma bil eller skall du dra tunglassen med "minstingen" ?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Inlägg av Mazd »

Pulse-Air är väl någon jänkehistoria, tror jag. Tanken är väl att tillsätta luft (syre) i grenröret för att få en fullständigare förbränning av bränslerester i avgaserna? Renare avgaser och skonsammare mot kat:en.

Men som sagt, varför bara på 8-ventilaren?

De andra motorerna har väl också något rör kopplat till grenröret har jag för mig, men det går till insuget någonstans. EGR? Har väldigt dålig koll på detta märker jag. Vi får hoppas på mazdalover...


Det logiska vore förstås att ha 2,2:an som firmabil. Men den nya är så "representativ" och verkar gå så mycket snålare så jag skulle hellre vilja ha den i firman. Måste provdra demo-vagnen med den innan jag bestämmer mig. Körde en liten leverans idag med vanliga släpet och 8v:n och det gick som en dans.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar