Sida 4 av 6

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: tor 20 maj 2010, 20:12
av Mazd
Det är alltså hundratals eller tusentals repor och stenskott...

Claybar... Intressant produkt. Har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Nej, det sträva i lacken kommer nog inte från biltvätt, men kanske "kratrarna" i lacken och en del av slitaget. Tror att bilen maskintvättats en hel del för det var även misstänkta halvmåneformade märken på kofångarna både fram och bak, som efter roterande borstar som flyttat sig fram och tillbaka.

Nu är tröskellådor och "domkraftsbaljorna" hammarlackade svarta. Kofångarna demonterade och svärtade, vilket lyft! Strålkastarspolarna guldfärgade. Torkararmarna svarta med guld-vindgrej. Täckplåten under torkarna rengjord och vaxad.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 21 maj 2010, 17:50
av Speedo
:!: Bilder efterfrågas :!:

Strävheten kommer nog inte från "fördjupningar" i lacken sas, utan garanterat från partiklar som sitter i lacken. Går garanterat att få hel len, även om det kan krävas lite jobb. Så synd att du inte har bilen här...

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 21 maj 2010, 19:36
av Mazd
Jodå, det kommer bilder. Vill bara bli körklar först. Inomhusbilder från den trånga vedboden är inte så kul. Tänkte parkera som på tidigare bilden, så att man ser skillnaden. Hoppas verkligen att det syns skillnad!!!

Tror att du har helt rätt i att det sitter partiklar i lacken. Trodde att cleaner skulle få bort dem, men icke.

Guldgrill blev riktigt bra. Men torkarvinge och strålkastarspolare i guld blev aningen "för mycket".

Borstade domkraftsbaljorna och rostskyddade idag. Gjorde mig även omaket att demontera fjäderbenen bak och borsta ur och rostskydda fjäderbenstornen. De var riktigt fina. Skitigt och obekvämt, men inte så mycket jobb rent mekaniskt. Borde GY (Golden Years)-ägare göra en gång om året. Gick förstås över hela hjulhusen bak när jag ändå höll på.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 23 maj 2010, 18:27
av Mazd
Viss skillnad mot tidigare kan de facto skönjas...
HPIM1603.JPG
Visad 10777 gånger
HPIM1606.JPG
Visad 10777 gånger
HPIM1608.JPG
Visad 10777 gånger

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 23 maj 2010, 21:40
av mazdalover
säger bara en sak.... JÄVLAR VILKEN SKILNAD

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 24 maj 2010, 09:19
av Speedo
Härligt! Så skall det se ut :D

Pricken över i hade varit om du svärtat ner däcken lite också och lite puts på fälgarna.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 28 maj 2010, 19:46
av Mazd
Lika bra att få det överstökat... Kröp omkring och rostskyddade balkar och hålrum idag. Sicket kladd, fy tusan, men nu är det klart "utvändigt". (Det som återstår är att demontera inredningen i bagageutrymmet och sputa hålrumsskydd inifrån så att det rinner ner i vikningarna i skärmkanterna.) En grej till återstår förstås. Att torka bort allt kladd och spill och dropp från bil och golv och tryckluftslang. Har en förmåga att grisa ner ordentligt när jag ska måla eller spackla eller liknande. (Konstigt egentligen då jag är typen som knappt lämnar fingeravtryck på ett dricksglas, ens om jag äter chips.) :D

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: lör 29 maj 2010, 19:52
av Speedo
Borrar du nåt extra hål nånstans, eller sprutar du bara in i befintliga öppningar? Har nästan för mig att du hade nämnt nånstans alla bra ställen att trycka in skydd?
Mazd skrev:Det som återstår är att demontera inredningen i bagageutrymmet och sputa hålrumsskydd inifrån så att det rinner ner i vikningarna i skärmkanterna.
Vet inte om det skiljer på kombin, men jag har en annan metod för detta. Jag tar helt enkelt lös dörr-kontakten för innerbelysningen (1 skruv) och stoppar in röret med där och vevar runt medan jag sprutar in tunnflytande rostskydd. Jag vet att det når ända längst bak på skärmkanten, för jag har sett det droppa ut mellan plåtarna där.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: lör 29 maj 2010, 21:12
av Mazd
Det var ett hål borrat i ena kanten av bakluckan. Min slang räckte inte riktigt så jag borrade ett från andra hållet också. Kom sedan på att det bästa är att lossa låset i mitten och därifrån få in slangen en gång åt varje håll. :oops:

Bra knep med dörrkontakten. Tror nog att det funkar på kombin också. Mer jobb att ta ur inredningen, men man ser bättre vad man gör.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 30 maj 2010, 21:47
av Speedo
Hur mycket ser du där? Ta gärna en bild på var du blåser in smörjan.