Sida 5 av 6

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 30 maj 2010, 22:55
av Mazd
Ska göra det. Ta bild alltså.

Körde första lite längre turen idag. På motorvägen märks det att man bara har nittio hästar, i övrigt går den som vilken "GY (Golden Years)" som helst dvs lättkörd och känns vridstark. De manuella fönsterhissarna skramlar lite, och snikstolarna håller inte fast mig i sidled för fem öre. Ska helt klart byta stolarna.

Ska bli väldigt spännande att få en uppfattning om bränsleförbrukningen.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: sön 30 maj 2010, 23:09
av DCXXVI
Angående bränsleförbrukningen så drog min 2.0i senast jag körde långt ungefär 0,6l/mil. Det var med fullpackad bil och med en termostat som kyler mer än vad den ska så motorn inte riktigt kommer upp i rätt temperatur, och därmed förmodligen drar mer. 0,74 l/mil har jag läst i en gammal teknikens värld från -89 att 2.0i ska dra blandad körning. Har aldrig räknat på blandad körning men det låter ju inte helt orimligt.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 31 maj 2010, 08:22
av Mazd
Nice! Det låter som en förbrukning som man kan leva med. Kanske går att putsa siffrorna lite med lite E85 dessutom. (Testade 20-25% vid första tankningen.) Egentligen är det ju otroligt bra bränsleförbrukning för en så pass stor bil. Man blir verkligen bortskämd när man kör "GY (Golden Years)". Får till sist nästan inget begrepp om vad bilägande i allmänhet kostar. Ok, man får kämpa mot rosten, men vad billigt OCH driftsäkert man åker! Men det vet ni ju redan. :D

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: mån 31 maj 2010, 13:08
av Speedo
Ja, har man inte rostskräck, så måste det vara en av de bästa spargrisar man kan hitta.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: ons 02 jun 2010, 19:49
av Mazd
Upptäckte en grej på den här bilen som jag inte har på 16v:n eller 2,2:an.

Röd pil på bilden: Den sitter skruvad på luftburkens nedre halva, och det går in ett smalt rör som mynnar i luftburken under luftfiltret.

Grön pil: Från grejen går en slang som övergår i ett metallrör som är anslutet till grenröret.

Blå pil: I framkant sitter en vacuum-grej med slang som går ihop med en av vacuumslangarna till fördelaren.

Är detta någon form av EGR-historia, eller vad är det? (Jag hittar den inte beskriven i verkstadshandböckerna.)
HPIM1627.JPG
Visad 11469 gånger

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: ons 02 jun 2010, 22:54
av mazdalover
det är puls air systemet. leder luft in i avgaserna

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: tor 03 jun 2010, 15:29
av Speedo
Hmm.... och varför finns det bara på 8v motorerna, månne?

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 04 jun 2010, 06:58
av Mazd
Lite weird att Pulse Air-systemet tar luften i bottendelen av luftburken där luften är orenad.

Leker med tanken att göra hål i underdelen av luftburken på 8v:n också. ( Kanske löjligt att det bara låter när man gasar på men inget händer? :lol: Som en folkabagge typ. )

Hur som helst, då skulle det ju komma lite mer skit i filterburken. Skulle jag kunna sätta ett litet extra filter på Pulse Air-insuget, eller skulle det störa funktionen?

I övrigt har jag bytt ut framstolarna mot stolarna från 16v:n, vilken skillnad! Även voltmätaren fick byta bil. Bra grej som hängt med sedan min gamla 323.

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 04 jun 2010, 18:25
av Speedo
Men frågan är, vad gör Pulse-Air systemet och varför finns det bara på 8v?

Vilken funktion tar nyinförskaffningen? Gör du en rokad så 2.2i blir firma bil eller skall du dra tunglassen med "minstingen" ?

Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989

Postat: fre 04 jun 2010, 19:58
av Mazd
Pulse-Air är väl någon jänkehistoria, tror jag. Tanken är väl att tillsätta luft (syre) i grenröret för att få en fullständigare förbränning av bränslerester i avgaserna? Renare avgaser och skonsammare mot kat:en.

Men som sagt, varför bara på 8-ventilaren?

De andra motorerna har väl också något rör kopplat till grenröret har jag för mig, men det går till insuget någonstans. EGR? Har väldigt dålig koll på detta märker jag. Vi får hoppas på mazdalover...


Det logiska vore förstås att ha 2,2:an som firmabil. Men den nya är så "representativ" och verkar gå så mycket snålare så jag skulle hellre vilja ha den i firman. Måste provdra demo-vagnen med den innan jag bestämmer mig. Körde en liten leverans idag med vanliga släpet och 8v:n och det gick som en dans.