Köpes: Fjäderbenslagring bak

Här kan du annonsera om 626or från 88-91 eller delar till densamma.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Har fått ett klonk-ljud ibland när jag svänger i kurvor, rondeller osv. Undersökte lite närmare och när man rycker i hjulet så hörs ljudet uppifrån tornet. Måste vara fjäderbenslagringen då. Verkar vara rätt dyrt nytt, så jag tänkte testa turen här och se om någon råkar ha en bättre beggad liggandes!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Verkar kosta över 800kr nytt på Mekonomen. Märkligt, då det bara kostar ett par hundra till tex. BMW.
Mazd skrev:Gjorde mig även omaket att demontera fjäderbenen bak och borsta ur och rostskydda fjäderbenstornen. De var riktigt fina. Skitigt och obekvämt, men inte så mycket jobb rent mekaniskt. Borde GY (Golden Years)-ägare göra en gång om året.
Jag har väldigt liten erfarenhet att meka själv med stötdämpare etc. Men som jag förstår tog du lös hela dämparen med fjäder etc. från bilen? Antar det är vad jag måste göra för att byta lagringen va? Är proceduren bara att hissa, lossa muttrarna i tornet (uppifrån), och sedan ta lös de två bultarna för stötdämparna längst ner? Man behöver ingen fjäderspännare eller nåt sånt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Mazd »

Man gör precis som du beskriver. Måste lossa bromsslangen från stötdämparen först förstås, och även lossa handbromswiren och oket, och vika ut oket för att komma åt de två stora bultarna riktigt bra.

Fjäderspännare behövs inte förrän man ska lossa stötdämparkolvens mutter och ta loss lagringen. Bakre fjädrarna är ganska tacksamma och lätta att spänna ihop med enkla fjäderspännare. (Framfjädrarna är det lite mer knåpande med.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Ok... var det någon hjulinställning i dessa stora bultar? Har något svagt minne av någon excentrisk bult nånstans. Det jag är ute efter är hur stor risken är att man rubbar hjulinställningen.

Denna lagring som du nämner som man måste ha fjäderspännaren för att ta lös, det är inte fjäderbenslagringen eller? Visst är det den stora "koppen" längst upp, som var väldigt rostbenägen. Hur satt den ihop med stötdämparen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Mazd »

Inga inställningar i dessa två bultar (som jag känner till, bör jag nog tillägga). Det är inte mycket spel i de hålen och bultarna är inte excentriska.

Den stora koppen eller övre fjädersäte eller vad man ska kalla den sitter ihop med fjäderbenslagringen och de tre fästbultarna som håller övre delen av fjäderbenet i tornet. För att demontera vidare, efter att ha fått hela fjäderbenet från bilen, så kläm ihop fjädern så att den inte belastar övre fjädersätet. Lossa sedan stötdämparkolvens mutter, så kan du ta loss stora koppen.

Dubbelkolla med verkstadshandboken för jag kan ha missat något.

Och ja, den är rostbenägen men den är även gjord av grova grejer så det finns lite att rosta i.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Aj då... inget för mitt fin-mek-garage då. Får försöka ta hjälp av polaren som håller på med lite grövre grejer, när det blir dags. Är ju inget akut. Men själva lagringen sitter i denna "kopp" eller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Mazd »

Tror nog att du fixar detta ganska enkelt hemma, Speedo.

Det är liksom ingen lagring direkt där bak... Svårt att förklara. Det är som två koppar vända åt var sitt håll ihop-bakade med en stor gummibussning. den nedåtvända koppen är övre fjädersäte och den andra koppen är infästningen i karrossen. Gummibussningen är väl för att ta upp vibrationer från stötdämparkolven så dessa inte fortplantar sig i karrossen, och så klart för att kolven rör sig lite lite när hjulet fjädrar upp och ned.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Undra var glappet blir i den som gör att det kluckar när man rycker i hjulet horisontellt. För det hörs att det kommer däruppifrån tornet. Men det måste väl vara att det blir glapp i bussningen då.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Mazd »

Ja, det är svårt att tänka sig var det glappar, men som du skriver borde det nog vara bussningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Köpes: Fjäderbenslagring bak

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Det är liksom ingen lagring direkt där bak...
Det benämns Fjäderbenslagring iaf: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar