626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
AcIDTrancer
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:38

626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av AcIDTrancer »

Hej! Jag var och besiktigade min 626 Gt precis, och jag ställer mig frågan, är det värt att fixa?, jag fixar allt själv, är hobbymekaniker. :D

Vill ha lite feedback och se vad ni säger här.

Krängningshämmare fram, vänster brusten - 208kr '
Bakaxelbalk rostskadad, (infästningen på vänster sida, övrigt är den jädrigt ful) ??? Svetsa ??? Passar bakaxelbalken från nyare 626or? (Skivbromsar bak)
Spindelled, höger glapp - 415kr
länkarm bak, högre yttre rostskadad - 551kr
länkarm, bak vänster främre rostskadad - 683kr

Bilen har gått 31XXX mil, går kanon i motor och låda, det jag är mest orolig över är vad jag ska göra med bakaxelbalken, är det jobbigt att riva ner och byta, eller skall man svetsa på plats så gott det går?'

Mvh Robban
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av mazdalover »

byt grejerna. bakaxel balken är samma på alla förutom på 4wd och 4ws
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av Mazd »

Så klart att du ska laga, AcIDTrancer! (Vad ska du annars hitta på? Sitta och titta på fotboll och bli fet, eller Gud förbjude; jobba?)

Inte så lurigt som man kan tro att plocka ner bakaxelbalken och lappa den faktiskt. Tror att det är betydligt lättare än att laga den på plats.

Har lagat bakaxelbalk och länkarmar bak på min 2,2:a och det godkändes av bilprovningen. Men var noga med länkarmarna så att det ser lite halvproffsigt ut utan att bränna sönder gummibussningarna för mycket. Rostskydda inte för mycket innan bilprovningsmännen har kollat hur det är lagat.

Är man jättesniken, som jag, så gör man krängningshämmar-stag av rostfri pinnbult (Den är hård och bra.) och muttrar och brickor och rörbitar och/eller annat som man hittar i ett välsorterat garage, hönshus eller sophög. :D

-Leve hobbymekanikerna!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
AcIDTrancer
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:38

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av AcIDTrancer »

Hej! det blir nog inget av detta, hinner tyvärr inte fixa den pga lite olika skäl.. :cry:
är det något värde i den som den är? finns ju inte så många ex av denna i sverige.

Kan ju behålla den och ställa av den o fixa den i framtiden, det är ju bra bruksvärde i den om man får igenom den i bes.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av Mazd »

Tråkigt att höra!

Värdet har jag ingen aning om. Marknadsvärdet är nog tyvärr inget man blir glad över, men som du skriver; bra bruksvärde.

Spara den och laga den när du får tid. Är det gräs eller annan växtlighet där den ska stå så kan jag varmt rekommendera att köpa en bit grov marktäckväv och lägga under bilen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av Speedo »

Trist... Hoppas du fixar till den nån gång.

Vad var det för årsmodell på den där? Är faktiskt lite osäker på hur dom ser ut...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
AcIDTrancer
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:38

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av AcIDTrancer »

Bild


En sådan exakt fast gråmetallic, likadana fälgar dock inte lika glansiga :), det är en 90:a
Jag överväger o sälja den billigt, någon som är intresserad?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av Speedo »

Visst var det så att dom där modellerna såldes inte i sverige, utan importerades?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
AcIDTrancer
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 12 dec 2009, 14:38

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av AcIDTrancer »

Speedo skrev:Visst var det så att dom där modellerna såldes inte i sverige, utan importerades?


Stämmer bra det, vad jag vet så såldes dom bara i usa, Men jag tror det är annorlunda framskärmar på dessa också, dom är lite breddade.
denna är importerad 91 eller 92 tror jag, flyttgods så det är inga avgaskrav på den.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Inlägg av mazdalover »

jag är sugen på den :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar