Sida 1 av 3

626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: fre 18 jun 2010, 11:55
av AcIDTrancer
Hej! Jag var och besiktigade min 626 Gt precis, och jag ställer mig frågan, är det värt att fixa?, jag fixar allt själv, är hobbymekaniker. :D

Vill ha lite feedback och se vad ni säger här.

Krängningshämmare fram, vänster brusten - 208kr '
Bakaxelbalk rostskadad, (infästningen på vänster sida, övrigt är den jädrigt ful) ??? Svetsa ??? Passar bakaxelbalken från nyare 626or? (Skivbromsar bak)
Spindelled, höger glapp - 415kr
länkarm bak, högre yttre rostskadad - 551kr
länkarm, bak vänster främre rostskadad - 683kr

Bilen har gått 31XXX mil, går kanon i motor och låda, det jag är mest orolig över är vad jag ska göra med bakaxelbalken, är det jobbigt att riva ner och byta, eller skall man svetsa på plats så gott det går?'

Mvh Robban

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: fre 18 jun 2010, 19:38
av mazdalover
byt grejerna. bakaxel balken är samma på alla förutom på 4wd och 4ws

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: fre 18 jun 2010, 23:53
av Mazd
Så klart att du ska laga, AcIDTrancer! (Vad ska du annars hitta på? Sitta och titta på fotboll och bli fet, eller Gud förbjude; jobba?)

Inte så lurigt som man kan tro att plocka ner bakaxelbalken och lappa den faktiskt. Tror att det är betydligt lättare än att laga den på plats.

Har lagat bakaxelbalk och länkarmar bak på min 2,2:a och det godkändes av bilprovningen. Men var noga med länkarmarna så att det ser lite halvproffsigt ut utan att bränna sönder gummibussningarna för mycket. Rostskydda inte för mycket innan bilprovningsmännen har kollat hur det är lagat.

Är man jättesniken, som jag, så gör man krängningshämmar-stag av rostfri pinnbult (Den är hård och bra.) och muttrar och brickor och rörbitar och/eller annat som man hittar i ett välsorterat garage, hönshus eller sophög. :D

-Leve hobbymekanikerna!

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: ons 23 jun 2010, 22:13
av AcIDTrancer
Hej! det blir nog inget av detta, hinner tyvärr inte fixa den pga lite olika skäl.. :cry:
är det något värde i den som den är? finns ju inte så många ex av denna i sverige.

Kan ju behålla den och ställa av den o fixa den i framtiden, det är ju bra bruksvärde i den om man får igenom den i bes.

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: tor 24 jun 2010, 07:05
av Mazd
Tråkigt att höra!

Värdet har jag ingen aning om. Marknadsvärdet är nog tyvärr inget man blir glad över, men som du skriver; bra bruksvärde.

Spara den och laga den när du får tid. Är det gräs eller annan växtlighet där den ska stå så kan jag varmt rekommendera att köpa en bit grov marktäckväv och lägga under bilen.

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: tor 24 jun 2010, 22:37
av Speedo
Trist... Hoppas du fixar till den nån gång.

Vad var det för årsmodell på den där? Är faktiskt lite osäker på hur dom ser ut...

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: lör 26 jun 2010, 10:17
av AcIDTrancer
Bild


En sådan exakt fast gråmetallic, likadana fälgar dock inte lika glansiga :), det är en 90:a
Jag överväger o sälja den billigt, någon som är intresserad?

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: lör 26 jun 2010, 13:07
av Speedo
Visst var det så att dom där modellerna såldes inte i sverige, utan importerades?

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: lör 26 jun 2010, 19:44
av AcIDTrancer
Speedo skrev:Visst var det så att dom där modellerna såldes inte i sverige, utan importerades?


Stämmer bra det, vad jag vet så såldes dom bara i usa, Men jag tror det är annorlunda framskärmar på dessa också, dom är lite breddade.
denna är importerad 91 eller 92 tror jag, flyttgods så det är inga avgaskrav på den.

Re: 626 GT Turbo - Besiktning, rost rost rost, HJÄLP!

Postat: sön 27 jun 2010, 03:14
av mazdalover
jag är sugen på den :)