Sida 1 av 1

Bromsljus släpvagnskontakt

Postat: lör 10 jul 2010, 11:16
av Speedo
När jag lånade grannens släp (kör inte släp ofta) så hade vi väldans problem att få igång lamporna. Efter lite sprejande i hans kontakter (min är fräsch) så fick vi igång lite till, men strul med bla.a bromsljus fortfarande. Nu mätte jag upp stiften i kontakten, och allt verkar fungera i min kontakt, utom bromsljuset.

Det är väl ett "original-drag". Finns det någon egen säkring för bromsljuset till släpvagnskontakten? Var nånstans mynnar kabelhärvan från kontakten ut och var kopplas tex. bromsljuset in? Nån som vet?

Re: Bromsljus släpvagnskontakt

Postat: lör 10 jul 2010, 19:59
av Mazd
På ett "orginal-drag" går kablaget hela vägen fram till... Ja, vart då exakt? Har aldrig funderat på detta, men så här står det i ett gammalt servicemeddelande i ämnet som jag hittade i 2,2:an.

"Kabel från släpvagnskont. dras under mattan på bilens vänstra sida fram till instrumentbrädan.
Anslut stoppljus till vit/grön på stoppljuskontakt.
Blinkers ansluts vid kontaktstycke under säkringsdosan, vänster blinkers till grön/svart, höger blinkers till grön/vit.
Bakljus anslutes till bakljuskabel i kabelhärva vit/svart."

Jag gissar att felet är i din kontakt även om den ser fin ut. Ta loss och kolla hur det står till på baksidan. Gissar att du har ström i bromsljuskabeln ända dit, men jag kan mycket väl ha fel.

Re: Bromsljus släpvagnskontakt

Postat: sön 11 jul 2010, 10:55
av Speedo
Hur kan du ha så rätt? :o

Just efter jag skrev inlägget igår så skruvade jag loss kontakten och mätte direkt på kabeln, och mycket riktigt, där hade jag spänning. Fast det var ärj-fritt och kabeln var till synes ordentligt instucken i kontakten och skruven åtskruvad? Nåväl, efter lite wd40 och åtdragning av skruven så hade jag kontakt även på framsidan och allt var frid och fröjd. :D

Nu kan jag fara på ByggMax och hämta mina 90 slätplattor utan att vara rädd att bli påkörd bakifrån ;)
Har bara drag på Mazdan så det är den som får slita. Kanske inte så dumt ändå, för den känns ju klart att ha mer råstyrka med sina 2.2L jämfört med Toyotans 1.8L.

Re: Bromsljus släpvagnskontakt

Postat: sön 11 jul 2010, 12:20
av Mazd
Det var bara en gissning. Men baksidan av kontakten är ett känsligt ställe. Jag brukar trycka i en hel tub med batteripolsfett där när jag servar eller byter kontakten. (Bosse bildoktorn använder vaselin, men det känns så kinky på något sätt.)

Jo, 2,2:an är en skaplig dragare, det är bara att erkänna. Lika seg med eller utan ett ton efter.

Det är nog ingen match för din Mazda, men ta det lugnt med axeln på grannens släp. Betongplattor (och grus) är det lömskaste man kan lasta tycker jag, det ser inte mycket ut för världen men blir snabbt massor med kilon.

Re: Bromsljus släpvagnskontakt

Postat: sön 11 jul 2010, 22:09
av Speedo
Jupp, jag är försiktig med lasten. Nu har jag kompisens släp som jag skulle få låna hela denna vecka då vi bygger en förvaringsbod/cyckelsjul/vedbod intill carporten. Har hämtat 90 plattor fördelat på två körningar. 45 plattor a 15Kg styck fördelat jämnt över släpvagnen. Gick riktigt bra. Men hua vad jobbigt att konka plattor *phew*