Trasig kupéfläkt i Mazda 626

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Saint

Trasig kupéfläkt i Mazda 626

Inlägg av Saint »

Hej

Jag har en Mazda 626 92 som går sönder ibland. Tänkte att jag ska försöka laga lite mer själv och hittade då det här forumet.

Nu har min kupéfläkt slutat att fungera. Det började med att det lät konstigt från den. Ett skrapande ljud som blev värre vid högre hastigheten. Sen var det några gånger som den inte alls ville starta. Nu är den helt död.

Har letat runt här på forumet och andra siter för vad som kan vara fel. Många byter fläktmotståndet när det är problem med kupéfläkten. Jag tycker inte att det borde vara felet för mig efter som den fungerade dåligt innan den la av helt. Har ändå tagit bort mitt motstånd för att se om det har gått sönder. Mitt motstånd ser inte ut som andra jag har sett där man tydligt ser om det har brunnit av, se bilden nedan.

Någon som har tips på hur jag kan gå vidare med felsökningen?
Bilagor
Fläktmotståndet från sidan
Fläktmotståndet från sidan
Visad 5230 gånger
Fläktmotståndet
Fläktmotståndet
Visad 5230 gånger
Fläkten
Fläkten
Visad 5230 gånger
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Trasig kupéfläkt i Mazda 626

Inlägg av Speedo »

Hej Saint, alltid kul med nya forum medlemmar. Dessvärre valde jag att göra detta forum väldigt nischat, dvs, det inriktar sig på den 626-modell som fanns 1988-1991.

På våra modeller ser fläktmotståndet annorlunda ut, det är öppet så man ser resistanstrådarna (och således om dom är av). Där kyls dom också av fläktluften. Vet ej riktigt hur det fungerar på din.

Men att dömma av det du beskrivit låter det mer som att själva fläktmotorn gett upp.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Saint

Inlägg av Saint »

Ok hade missat att forumet var inriktat på vissa årsmodeller. Nu ser jag att det står överst på sidan.

Det har i alla fall ordnat sig med min fläkt nu. Först ringade jag och kollade vad en fläkt kostar. Mekonomen sa att den bara finns i original och Mazda ville ha 4500 kr för en ny. Kändes inte som att det var aktuellt att köpa en. Plockade ut min och märkte ett skrapande ljud när jag surrade på fläkten. Tydligen så låg den emot tillräckligt för att inte kunna starta. Det räckte med att bända så att det blev ett mellanrum igen vilket gjorde att att det inte tog emot. Kopplade på en spänning och den startade bra. Fortfarande ett litet missljud som kanske går att få bort men annars är det inga problem.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Ok, kul att höra att det löste sig! Ibland går det den enkla (och billiga) vägen!
Nej, sådana grejer är sällan lönt att köpa nytt. En titt på bildelsbasen.se hade varit rekommenderat om du inte fått till den gamla fläkten.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar