C-lås (626 -91a)

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Förra veckan köpte jag en Mazda 626, 2.0, 91ans årsmodell. Det mesta fungerar fint för att vara den långmilaren bilen är. Största problemet jag har är som följer:

När alla dörrar (inkl. bakluckan) är låsta och jag vrider om nyckeln i förardörren, öppnas samtliga direkt, men sedan när jag skall låsa agerar inte C-låset alls utan endast förardörren låses och de andra förblir olåsta.
Jag har rivit av dörrpanelen och försökt kika in, och hittade en liten brytare (ett fjädrat metallstift fäst på en svart liten kloss) som då metallstiftet tappar kontakten med klossen skickar en signal så att alla dörrarna låses upp. Frågan är: Är detta samma brytare som skall skicka "lås-signal" till c-låset då stiftet återfår kontakten med klossen, eller finns det en annan givare för det?

Jag vet att någon dum jävel för längesedan har kört in en skruvmejsel i låset och delvis skadat det, men då den aktuella givaren sitter några decimeter nedanför har jag svårt att se ett samband mellan inbrottet och att c-låset slutar fungera korrekt.

Mycket tacksam för hjälp! Har vart inne på Mazda-verkstan i stan och mekonomen, men ingen av dem kände till problemet.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Ahh... intressant... Och välkommen till forumet föressten. Nu har du kommit helt rätt! Här finns mycket samlad kunskap av just dessa modeller.

Jag hade precis det där felet när jag köpte min 626:a, 2002. Det där var en av dom första grejerna jag fixade på den, och det roliga var att bilfirman som sålde bilen angav att den inte hade centrallås ;)

På min var det så att låste jag med nyckel, så låstes bara förardörren. Men tryckte jag ner "låspluppen" på dörren, så fungerade det. Kommer faktiskt inte ihåg om det gick att låsa upp samtliga dörrar med nyckeln... förmodligen om jag aktiverat låset med "låspluppen". Dessutom fungerade det att låsa/låsa upp via bagageluckan (som också är "masterlås").

Metallblecket och den lilla "klossen" är (om jag inte minns fel) själva microbrytaren. Tror man kunde testa låsa/låsa upp direkt genom att trycka på switchen. Det jag gjorde var helt enkelt att först spreja kontaktsprej på brytaren, och sedan bröt jag till blecket en aning så att den skulle ta "tidigare" sas. Sedan dess har det fungerat UA i... ja, 8år blir det nu. :P
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Oj, du anar inte hur tacksam jag är för att få ett svar!
Trodde aldrig jag skulle hitta någon med samma problem.

Dock får jag ingen reaktion i de övriga dörrarna då jag använder mig av förardörrens låsplupp heller. Jag har sprayat 5-56 på alla kontakter jag kom åt där inne i dörren, men det kanske är värt att böja till det lilla blecket lite som du sa för att det skall få rätt kontakt.
Så backluckelåset är också en "master"? Det var ju intressant för då jag köpte bilen stod bakluckan i konstant upplåst läge. Tidigare ägaren hade aldrig haft några bekymmer med det då han använt bilen enbart på sin gård. Lite 5-56 i låskolven och bända loss det fastrostade lås-staget så gick det att låsa upp backluckan igen, men samma problem även där - man måste låsa den manuellt med pluppen, för nyckeln går inte in i låset.

Jag skall ner och greja lite med den idag och se om jag får ordning på det. Hör av mig med vidare framgång.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

Varför det fungerade för mig med enbart pluppen var nog för att den tryckte aningen hårdare/längre ner på switchen än om man vred om nyckeln. Om jag vore du skulle jag först testa att c-låset reagerar när du manuellt rör på switchen i dörren. Gör den inte det kanske du har något problem i bakluckan, tex att switchen är konstant intryckt eller nåt som sätter allt ur spel?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Mazd »

Tjenare Starrax, och välkommen hit!

Tokmycket jobb och en trasig Nissan, men en välkomsthälsning hinner jag med. Kul med nya medlemmar!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av mazdalover »

tyvär så går inte bagageluckan på centralåset. ingen av alla Mazdor jag haft har det bara nyare generationer har det
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av mazdalover »

men det går att bygga om så att man får centralås i bagageluckan :) det man behöver är en universal cenralåsmotor (200kr för en ny) och lite (typ 4m) tvåledad kabel. man monterar centralåsmotorn i bagageluckan och kopplar in den i en av bakdörrarna (b-stolpen) till centralåsets kablar. vipps så går bagageluckan med resterade dörrar i bilen. så när du låser låser du bagageluckan och när du låser upp så låser den oxå upp :) välkommen till klubben oxå :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Tack för välkomnandet!

Nu har jag varit nere och kollat på skiten igen. Jag har lokaliserat felet!
Från den lilla switchen (som definierar öppet- eller låstläge i framdörren) går tre kablar. En "öppen-signal", en "låst-signal" och en minus. Felet är att den efter ca 20 cm sitter i en vit 3-pols kontakt, men i honan går bara två kablar. alltså öppet-signalen och minus. När man tittar på kabeldragningen ser det inte ut som att det någonsin suttit en tredje kabel resten av vägen tillsammans med de två fint monterade ledningarna.

Felet är alltså så att "lås-signalen" aldrig går ut till hela systemet p.g.a. att det saknas en kabel. Då kommer nästa fråga. Varför? Varför saknas kabeln? Har det suttit ett annat system där förut som endast behöver två kablar? Någon här som är lite mer än grundläggande kunnig inom elektronik och sånt? Går det att ha ett c-lås där givaren endast har "på och av"? Bilen är importerad någon gång runt 2002, men är alltså -91 årsmodell.

Det känns som att jag borde kunna lösa problemet genom att själv dra en kabel från kontakten där en fattas, om jag nu lyckas hitta vart den skall in i sladdhärvan under ratten, eller sitter där kanske en kontakt till i dörren ifall man skulle behöva lyfta av dörren? Men innan jag gör något förhastat vill jag ju ha klart för mig varför kabelsatan fattas.

Otroligt och oerhört tacksam för att ni tar er tid att hjälpa mig, trots andra tidsödande projekt. Jag har fått dille på att detta skall lagas, då det skulle få bilen att närma sig 100% perfekt skick med ett monsterkliv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Speedo »

mazdalover: Det måste ju bero på vilken kaross man har isåfall. Min Combicupé har ju uppenbarligen centrallås även på bakluckan, och det rör sig knappast om någon eftermodifiering. Kombin kanske inte har det, och inte sedanen heller?

Starrax:
Visst skall du få till centrallåset! Vilken kaross var det du hade föressten?

Jo, faktum är att jag har utbildning i elektronik, även om det var många år sedan nu. Men eftersom det som sagt var uppemot 8år sedan jag kollade på min lås-switch i dörren så jag kan inte påstå att jag har en klar bild av hur det såg ut eller hur många anslutningskablar jag hade. MEN, nog låter det vet vettigt att det bara är två trådar som används.

Vanliga allmänna brytare och switchar man kan köpa har nästan alltid 3st stift. Om brytaren står åt ena hållet, sluts mellan ena sidostiftet och mitten (jord), står den åt andra hållet så sluter den mellan andra stiftet och mitten. I fallet med lås-switchen så räcker det nog med att den sluter (eller bryter) mellan två anslutningar (eller tvärt om) i låst läge för att styrenheten skall veta om du har den i låst eller olåst läge. Om det går tre kablar fram till första kontakten kan det helt enkelt bero på att switchen levererades med tre kablar från leverantören som Mazda köpte in dom ifrån.

Hur var det, kunde du få låset att reagera om du tryckte på switchen manuellt med fingret? Om inte, såg det ut som att det gick att plocka ut den enkelt? Isåfall skulle jag tagit ut den och mätt mellan de stift som sedan gick vidare i nästa kontakt, vid slutet och öppet läge med en multimeter för att se att den fungerar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Re: C-lås (626 -91a)

Inlägg av Starrax »

Ok.. nu ska vi se om jag kan förklara det jag har sett...

Bilen är först och främst en 5-dörrars kombi.. C-lås är monterat på samtliga dörrar, men jag har inte kollat om det är original- eller eftermonterat på bakluckan utan bara utgått från att det skall vara som det är.

Jag tror att det inte är något fel på själva switchen för jag gjorde följande: tog isär kontakten (den som hade 3 sladdar i hanen - från switchen, och två i honan - vidare ut mot resten av bilen). Jag satte låset i upplåst läge, testade i hankontakten med "pip-läget" på min multimeter mot [pol1 + jord = pip], sedan mot [pol 2 + jord = inget pip]. Sedan satte jag låset i låst läge och gjorde samma test men med omvänt resultat; [pol1 + jord = inget pip], [pol2 + jord = pip].
Av det drog jag slutsatsen att switchen fungerar som den ska, att den skapar en full krets (åtminstone bort till kontakten) i både låst och upplåst läge.
Själva brytaren/switchen ser dock bara ut att ha två lägen fysiskt, ett metallbleck som med hjälp av en arm antingen får kontakt, eller inte får det. Alltså ingen "gungbräde-brytare" som kan få kontakt antingen till höger eller till vänster.
I hon-kontakten (där det bara finns kablar på 2 av 3 platser) är det alltså jorden, samt den kabeln som gav pip på upplåst läge, som finns.

Så... kan jag skarva om kontakten på något sätt, så att den blir kompatibel med honan som endast har två kablar, eller är rätt sätt att dra den tredje kabeln resten av vägen, eller skall jag byta ut switchen till en med endast två kablar ut?

Det pinsamma är att jag läste el- /datateknik i gymnasiet och det bara var 4 år sedan studenten, men tyvärr var jag inte så intresserad av elscheman och sådant då. Jag har dock studerat och försökt tolka elschemat i Haynes dedikerade verkstadshandbok, men villar helt bort mig på något som kallas "door lock timer unit" där alla ledningar blir en total bergochdalbana. Det jag dock lyckats utröna av det är att det går tre poler ifrån "Door lock switch", men sedan bara två in i varje dörrs ställdon...
Försökte infoga schemat från en PDF jag laddat ned, men självklart finns allt om bilen med i de 1730 sidorna UTOM just elschemata. Hoppas du förstår hur jag menar ändå :)
Skriv svar