Sida 1 av 3
Oljeläckage
Postat: sön 12 sep 2010, 09:07
av Speedo
Hade in Mazdan i garaget för några dagar sedan, och tänkte inte mer på det. Igår kväll såg jag en liten oljedroppe på garagegolvet(syns tydligt på det ljusgråa golvet). Kollade under Mazdan och såg att det faktiskt var olja på den högra balken. Tråget var helt torrt. Öppnade huven och kollade uppifrån, men kunde inte se något läckage. Helt torrt runt ventilkåpan iaf, så det måste nästan vara kam eller vevaxeln?
"Gammal bil, normalt att det läcker lite" -tänker väl de flesta. Men de som känner mig vet hur jag är
För mig (som mest är teoeriker på mekarfronten) känns det som ett obehagligt stort projekt, oavsett. Tänkte faktiskt testa att köpa en Omega 917, som det skrivits mycket bra om på forumen, och se vad som händer...
Tips, tankar och idér från mina kära forummedlemmar tas gladeligen emot.
Re: Oljeläckage
Postat: sön 12 sep 2010, 20:41
av Mazd
Kan just tänka mig att en oljedroppe på Speedos garagegolv är en för mycket.
Är alltid skeptisk till undermedel som ska hällas i motorn och lösa problem...
Men visst, lite spännande att testa förstås. Skulle ändå vara bra att veta var oljan kommer ifrån innan, så att du vet vad det är du lagar om det skulle sluta läcka.
Re: Oljeläckage
Postat: sön 12 sep 2010, 22:41
av Speedo
Hehe... ja, så är det!
Testa googla på Omega 917
http://www.google.se/search?hl=sv&q=omega+917
I princip alla som testat det (på mindre läckage) säger att det fungerat, faktiskt...
Det skall tydligen fungera så att dels så mjukar det upp gummit, samt att det sväller en aning, så det tätar bättre. Som jag förstår det fungerar det bäst på åldrade packningar snarare än nedslitna.
Återkommer med resultat. Blir väl vid nästa oljebyte (ganska snart) jag slår i "mirakelmedlet".
Re: Oljeläckage
Postat: mån 13 sep 2010, 16:18
av Mazd
Precis vad jag gjorde. Googlade alltså. Och visst var det glada tongångar, så det bådar ju gott.
Ska bli spännande att se vad en "pålitlig källa" säger när du har testat.
Re: Oljeläckage
Postat: tis 14 sep 2010, 00:46
av mazdalover
garanterat pakboxarna vid kammremmen fick själv byta mina...
Re: Oljeläckage
Postat: tis 14 sep 2010, 07:24
av Mazd
Jo, det är väl det troligaste. På min 16v läckte packboxarna som såll. (Hade förstås återanvänt dem flera gånger när jag bråkade med lyftarna, så jag fick skylla mig själv. Som tur var rann oljan utmed blocket och plåten bakom kamdreven och det kom aldrig en droppe på remmen.)
Re: Oljeläckage
Postat: tis 14 sep 2010, 11:52
av Speedo
Jo, så är det ju säkert. Får se Omega som en temporär lösning och försöka planera in att lyfta kammen nästa semester eller så...
Re: Oljeläckage
Postat: tis 28 sep 2010, 20:21
av Speedo
Hur byter man packboxen till kamaxeln med minsta möjliga skruvande? Skall tydligen gå utan att ta lös kammen, och kamremmen skall man ev. bara kunna häkta lös och "bunta upp" så den inte rör sig?
När vi bytte rem och vattenpump etc. kommer jag ihåg vi fick lossa motorfästena och sänka motorn. Kommer inte ihåg nu varför det behövdes, men det kanske var för att komma åt vattenpumpen?
Olje-tillsatsen kostade 400kr, och en ny packbox är väl förmodligen billigare än det... Har inte bestämt hur jag skall göra än. Är bara rädd att nåt strular till sig så man får bilen obrukbar en längre tid...
Re: Oljeläckage
Postat: ons 29 sep 2010, 09:04
av Mazd
Jo, det borde gå att byta packbox så som du skriver. Kamremmen är det bara att märka med däcktextpenna på remmen och dreven så att man får tillbaka den rätt. Man måste nog även ta bort "plattan" bakom drevet som man skruvar kamremskåpan i för att komma åt.
Och så är det väl en packbox till i andra änden av kamaxeln, vid fördelaren? När man ändå håller på...
Frestande att testa oljetillsatsen ändå...
Re: Oljeläckage
Postat: ons 29 sep 2010, 11:25
av Speedo
Jo, det lutar nog åt oljetillsatsen just nu ändå. Det "flytande guldet" står på hyllan där hemma och väntar...