Drivaxeldamasker

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Speedo »

Precis, mazdalover... det sa faktiskt killen som gjorde hjulinställning åt mig sist. Styrleden påverkar väl toe in/out, men det skall man väl inte behöva röra heller?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av mazdalover »

räker att släppa spindeleden och då ändrar man inga instälningar alls. jag gör så och har gjort så i hela mitt liv det har funkat bra för mig.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Speedo »

Ok, låter bra. :thumbup:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Speedo »

Kollade just pris, och originaldamasker kostar 350kr så det får bli sånna.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Mazd »

Hade nästan glömt att orginal kan vara ett alternativ... :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av 2x626 »

Köpte ett Spidangummi idag.
Jag vet inte om dom är bäst, men dom är jäkligt bra.
För övrigt så har jag lite fundisar om det här med "original".
För några år sedan fick jag veta att det var Meca, som levererade Originalgummin till Mazda norr om Dalälven. Undrar vilka det var söder om gränsen.

Håller på att städa garaget så jag kan få in GY (Golden Years)-kombin, det är ju, som tidigare sagt, inte så ofta den behöver in, så där inne finns en massa andra ovidkommande saker. Snöslunga, Tvåhjulstraktor, Svetsjobb, Gamla Cementsäckar och en hel drös skräp. Kanske skulle man ta och köpa en Volvo el VW? Då vore det ju, av nödvändighet, alltid städat i garaget. :mrgreen: :mrgreen:

Förresten. Jag kom på en liten fråga till Er.
Tidigare har jag ju berättat att generatorn, som bara varit med i 45.000 mil, gett upp (Mitsubishi). Jag har hittat skruvat.se, som säljer billiga generatorer. Är det någon av er som har ett bättre alt? Jag har inte tid el lust att renovera den jag plockat ur.

Åsså ska jag passa på att flippa ur lite mer. Sitter just nu och spelar in en helt fantastisk Blueskille, Larry Garner, från Spotify. Rekommenderas!! Om man gillar lite rockigare Blues.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Mazd »

Jag har lagt upp generator-systemet så att jag har en extra generator. Det är som sagt Mitsu så det känns bra att ha den med när jag ska till Tyskland. När någon av bilarna får behov av det så plockar jag i extrageneratorn och så åker jag när jag har tid över till Hällvalls bil-el i Mjölby och lämnar den trasiga på lagning. Brukar kosta runt 600 kr. Ungefär vad man får ge för en chans-generator på skroten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Speedo »

Aldrig hört talas om "spidan". Är det märket Mekonomen kör med? Googlade på "spidangummi" och fick den här träffen:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p465075

Ang. Meca så är det väl återförsäljare, och inte leverantörer? Står det "Mazda genuine parts" på kartongen så har jag svårt att se var Meca kommer in i bilden..? :think:

Visst kan man köpa bra grejer hos Autoparts, Mekonomen, Meca och även Biltema, men grejen är att man kan aldrig vara säker på kvaliteten, då de byter leverantörer och tillverkare lite då och då. Köper man original så vet man faktiskt att det är bra grejer, och gummidetaljer har visat sig vara ett område där det existerar stora kvalitetsskillnader.

Tycker det är ett litet elände att byta damasker, så jag betalar gärna några kronor mer och kör några år längre mellan bytena.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av Mazd »

Det är svårt med delar och deras ursprung. Har själv goda erfarenheter av Spidan som mycket riktigt säljs av Mekonomen. Men om vi tänker vidare... Är Spidan en tillverkare eller en mellanhand med eget varumärke? Om vi antar att Spidan tillverkar drivknutar i en egen "drivknutsfabrik" så är det ju inget som säger att de även tillverkar gummidetaljer. Det verkar snarast osannolikt tycker jag. Skulle tro att om de har tillverkning av metalldelar så köper de gummidelarna av en eller flera underleverantörer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Drivaxeldamasker

Inlägg av 2x626 »

Speedo! Du kanske har lite rätt ang Meca.
Det var nämligen så att just när min polare sålde "på norrland", dribblade Elektrodiesel ihop det med Meca och vilken han för tillfället jobbade hos, kommer jag inte ihåg. Vad jag däremot är säker på, är att deras gummin användes av alla Mazdaverkstäder i Norrland.
Men skit samma! Var dom i själva verket kommer ifrån är säkert omöjligt att få veta.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar