Mag-svetsa utan gas

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Mazd »

Luta Er tillbaka och fäll ner visiret för här kommer en utläggning i ord och suddiga bilder i ämnet: Magsvetsning utan skyddsgas.

Har en ESAB C140. Den går att använda som vanligt med skyddsgas och utan skyddsgas med sk flusstråd. Har inte använt den så mycket ännu utan bara vid nedanstående test och en "på plats-reparation" hos en kund. Jag är ännu så länge helnöjd, för jag var väldigt skeptisk och köpte den mest på chans för att jag behövde en 1-fas maskin. Har jobbat några år med svetsning och har sedan tidigare en 3-fas mag. Då är det ofta svårt att gå ner på mindre grejer utan att bli besviken.

För att lära känna denna svets lite, så började jag med vanlig mag-svetsning med Mison 18 som skyddsgas. Tråden var 0,8mm från Biltema för jag råkade ha sådan på lager. Det första som visade sig var att Biltemas 5kg trådrulle inte passade riktigt på svetsens axel. Det gick till nöds, men satt inte perfekt. På svetsen fanns en tabell över hur man skulle ställa in trådmatning och spänning efter arbetsstyckets tjocklek och vilken tråd och gas man använde. Sedan fick man naturligtvis finjustera värdena, men tabellen är en bra lathund för nybörjare.

Jag började med en kälfog i 1,5mm plåt och fick omgående sänka trådmatningen. Svetskvalitén blev god, men svetsen gick lite för ojämnt i min smak. ESAB borde kunna bättre. Detta kan mycket väl bero på problemet med trådrullen och nästa gång ska jag testa med en 1kg rulle i stället. Ska även gå ner på 0,6mm tråd som jag tycker är lämpligare till bilplåt. Hade riggat ett vindskydd då jag lekte utomhus, men vid minsta vindpust blev det porer även med ökat gasflöde. Även en stumfog blev bra, med bra genomrinning, men som sagt lite ojämn gång.

Sedan var det då dags för det riktigt spännande. Bytte trådrulle. Den lilla 0,9kg rullen med flusstråd satt som en smäck. När man ska svetsa gaslöst så ska man ha återledaren kopplad till svetsens plus och tråden till minus. Detta görs genom att kasta om två kablar vid matarverket. Enligt lathunden skulle nu trådmatningen sänkas ytterligare.

Kälfog i 1,5mm plåt igen. Det lät, rök och gnistrade som ett tomtebloss. Men ett jämnt och fint tomtebloss. Enorma mängder små loppor flög omkring och fastnade på plåten. Det blev slagg på svetsfogen, men bara en tunn beläggning som lätt gick bort med stålborste. Flusstråden tillförde betydligt mindre material. Det verkade som om det inte blev lika varmt heller. Plockade ner mitt vindskydd och provade. Det gick lika bra! Testade en stumfog också med ordentligt med svetsspray på plåtarna. Så var problemet med lopporna löst. Genomrinningen var mindre än med gas. Slipade några fogar för att leta efter porer och pipes, men de var intakta.

Så jag kan bara konstatera att gaslös mag-svetsning funkar bra! Till och med något bättre än jag vågat hoppas på så här långt. Ska bli spännande att testa på bil!
Kälfog. Vanlig mag med skyddsgas.
Kälfog. Vanlig mag med skyddsgas.
Visad 9290 gånger
Kälfog med flusstråd.
Kälfog med flusstråd.
Visad 9291 gånger
16v:n tittade nyfiket på. 2,2:an vände däremot ryggen till och sneglade misstänksamt i backspegeln. Bränd bil skyr svetsen.
16v:n tittade nyfiket på. 2,2:an vände däremot ryggen till och sneglade misstänksamt i backspegeln. Bränd bil skyr svetsen.
Visad 9290 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Speedo »

Bra test! Synd bara att jag nästan inte kan något om svetsning.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av eraezer »

Tycker också att det var ett bra test.
Men hur blir det med hållfastheten om man jämför flussfylld tråd mot skyddsgas?

Jag har än så länge bara svetsat med fylld tråd och det funkar väl hyffsat. Lär mig iaf :lol:

När jag ska bygga mitt nya grenrör så blir det nog att punkta upp det med fluss fylld tråd och sedan helsvetsa med gas som jag lånar.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Mazd »

Speedo: Du får väl be Din mekarkompis om några privatlektioner i svetsningens ädla(?) konst. Han verkar duktig. (Och väcker dessutom min avund med tennspackling. He ä ju shom too cool for highschool!)

eraezer: Ang hållfastheten så har jag ännu ingen egen erfarenhet av jämförelser. Det borde inte skilja nämnvärt vid samma A-mått och samma genomrinning tycker jag. Däremot måste man ju "kräma på" mer med flusstråd för att få samma storlek på svetsförbandet som med skyddsgas. När det gäller bilplåt så tycker jag att det närmast borde vara en fördel med den lägre temperaturen som flusstråden ger. Den värmepåverkade zonen (området precis brevid svetsförbandet) borde inte bli lika påverkad vilket ju ger bättre hållfasthet. (Om man ska vara riktigt petig alltså.) Sedan så blir risken för att bränna igenom och att plåten slår sig mindre, som en bonus.

Hur som helst så kommer det mer skriverier i detta ämne när jag går lös på skärmkanter mm framöver.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av eraezer »

det låter ju positivt för tråden :)
Sen slipar man ju oftast ner svetsen och då ser man hur det står till.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Mazd »

Japp, och som extra bonus blir det mindre slipning också då flusstråden tillför mindre material.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Mazd »

Jag måste slå ytterligare ett slag för min lilla enfas ESAB C140!!!

Igår modifierade jag några glas-ställ som det ska köras fönster på. Det var fyrkantsrör 30x30x3mm och 10mm rundstång som skulle användas, och jag var måttligt förtjust över att gå lös på sådana dimensioner med enfas-mag. Men det var vad jag hade tillgång till och nöden har ingen lag. Till min förvåning gick det riktigt bra! Jag fick naturligtvis inte ha bråttom (med trådmatningen på 4) och man bör veta ungefär vad man håller på med, men resultatet blev som sagt överraskande bra.

I det här fallet använde jag 0,8mm tråd och Mison 18 skyddsgas.
ESAB C140 kicks ass!
ESAB C140 kicks ass!
Visad 9048 gånger
Ska inte dra detta släp med Mazdorna!
Ska inte dra detta släp med Mazdorna!
Visad 9048 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mag-svetsa utan gas

Inlägg av Speedo »

Coolt... kanske blir en sådan den dagen man skall införskaffa en svets.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar