Mag-svetsa utan gas
Postat: fre 14 dec 2007, 15:37
Luta Er tillbaka och fäll ner visiret för här kommer en utläggning i ord och suddiga bilder i ämnet: Magsvetsning utan skyddsgas.
Har en ESAB C140. Den går att använda som vanligt med skyddsgas och utan skyddsgas med sk flusstråd. Har inte använt den så mycket ännu utan bara vid nedanstående test och en "på plats-reparation" hos en kund. Jag är ännu så länge helnöjd, för jag var väldigt skeptisk och köpte den mest på chans för att jag behövde en 1-fas maskin. Har jobbat några år med svetsning och har sedan tidigare en 3-fas mag. Då är det ofta svårt att gå ner på mindre grejer utan att bli besviken.
För att lära känna denna svets lite, så började jag med vanlig mag-svetsning med Mison 18 som skyddsgas. Tråden var 0,8mm från Biltema för jag råkade ha sådan på lager. Det första som visade sig var att Biltemas 5kg trådrulle inte passade riktigt på svetsens axel. Det gick till nöds, men satt inte perfekt. På svetsen fanns en tabell över hur man skulle ställa in trådmatning och spänning efter arbetsstyckets tjocklek och vilken tråd och gas man använde. Sedan fick man naturligtvis finjustera värdena, men tabellen är en bra lathund för nybörjare.
Jag började med en kälfog i 1,5mm plåt och fick omgående sänka trådmatningen. Svetskvalitén blev god, men svetsen gick lite för ojämnt i min smak. ESAB borde kunna bättre. Detta kan mycket väl bero på problemet med trådrullen och nästa gång ska jag testa med en 1kg rulle i stället. Ska även gå ner på 0,6mm tråd som jag tycker är lämpligare till bilplåt. Hade riggat ett vindskydd då jag lekte utomhus, men vid minsta vindpust blev det porer även med ökat gasflöde. Även en stumfog blev bra, med bra genomrinning, men som sagt lite ojämn gång.
Sedan var det då dags för det riktigt spännande. Bytte trådrulle. Den lilla 0,9kg rullen med flusstråd satt som en smäck. När man ska svetsa gaslöst så ska man ha återledaren kopplad till svetsens plus och tråden till minus. Detta görs genom att kasta om två kablar vid matarverket. Enligt lathunden skulle nu trådmatningen sänkas ytterligare.
Kälfog i 1,5mm plåt igen. Det lät, rök och gnistrade som ett tomtebloss. Men ett jämnt och fint tomtebloss. Enorma mängder små loppor flög omkring och fastnade på plåten. Det blev slagg på svetsfogen, men bara en tunn beläggning som lätt gick bort med stålborste. Flusstråden tillförde betydligt mindre material. Det verkade som om det inte blev lika varmt heller. Plockade ner mitt vindskydd och provade. Det gick lika bra! Testade en stumfog också med ordentligt med svetsspray på plåtarna. Så var problemet med lopporna löst. Genomrinningen var mindre än med gas. Slipade några fogar för att leta efter porer och pipes, men de var intakta.
Så jag kan bara konstatera att gaslös mag-svetsning funkar bra! Till och med något bättre än jag vågat hoppas på så här långt. Ska bli spännande att testa på bil!
Har en ESAB C140. Den går att använda som vanligt med skyddsgas och utan skyddsgas med sk flusstråd. Har inte använt den så mycket ännu utan bara vid nedanstående test och en "på plats-reparation" hos en kund. Jag är ännu så länge helnöjd, för jag var väldigt skeptisk och köpte den mest på chans för att jag behövde en 1-fas maskin. Har jobbat några år med svetsning och har sedan tidigare en 3-fas mag. Då är det ofta svårt att gå ner på mindre grejer utan att bli besviken.
För att lära känna denna svets lite, så började jag med vanlig mag-svetsning med Mison 18 som skyddsgas. Tråden var 0,8mm från Biltema för jag råkade ha sådan på lager. Det första som visade sig var att Biltemas 5kg trådrulle inte passade riktigt på svetsens axel. Det gick till nöds, men satt inte perfekt. På svetsen fanns en tabell över hur man skulle ställa in trådmatning och spänning efter arbetsstyckets tjocklek och vilken tråd och gas man använde. Sedan fick man naturligtvis finjustera värdena, men tabellen är en bra lathund för nybörjare.
Jag började med en kälfog i 1,5mm plåt och fick omgående sänka trådmatningen. Svetskvalitén blev god, men svetsen gick lite för ojämnt i min smak. ESAB borde kunna bättre. Detta kan mycket väl bero på problemet med trådrullen och nästa gång ska jag testa med en 1kg rulle i stället. Ska även gå ner på 0,6mm tråd som jag tycker är lämpligare till bilplåt. Hade riggat ett vindskydd då jag lekte utomhus, men vid minsta vindpust blev det porer även med ökat gasflöde. Även en stumfog blev bra, med bra genomrinning, men som sagt lite ojämn gång.
Sedan var det då dags för det riktigt spännande. Bytte trådrulle. Den lilla 0,9kg rullen med flusstråd satt som en smäck. När man ska svetsa gaslöst så ska man ha återledaren kopplad till svetsens plus och tråden till minus. Detta görs genom att kasta om två kablar vid matarverket. Enligt lathunden skulle nu trådmatningen sänkas ytterligare.
Kälfog i 1,5mm plåt igen. Det lät, rök och gnistrade som ett tomtebloss. Men ett jämnt och fint tomtebloss. Enorma mängder små loppor flög omkring och fastnade på plåten. Det blev slagg på svetsfogen, men bara en tunn beläggning som lätt gick bort med stålborste. Flusstråden tillförde betydligt mindre material. Det verkade som om det inte blev lika varmt heller. Plockade ner mitt vindskydd och provade. Det gick lika bra! Testade en stumfog också med ordentligt med svetsspray på plåtarna. Så var problemet med lopporna löst. Genomrinningen var mindre än med gas. Slipade några fogar för att leta efter porer och pipes, men de var intakta.
Så jag kan bara konstatera att gaslös mag-svetsning funkar bra! Till och med något bättre än jag vågat hoppas på så här långt. Ska bli spännande att testa på bil!