Buller i kupén / Ljudisolering

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Mazd »

Förbannad vare min tidsbrist! Har sparat filen och ska kolla närmare när jag hinner... Tack Onc!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Speedo »

Intressant!

Faktum är att jag hade filerna redan utan att jag visste om det. :shock:

I den snabba jämförelse jag gjorde mellan senaste och näst senaste modifieringen, så såg jag inte vad skillnaden var?

Hur som helst, i mitt fall, som har en -90 kombicupé, så är det alltså "door mirror", "corner bracket" och "glass guide rail" som skulle behöva göras. guide rail verkar ganska jobbigt och kanske kräver delar, och corner bracket fattade jag inte vilken operation det var. Backspegel-modden verkar vara det som skulle vara närmast till hands att testa, först iaf. Dessa "pads" borde man kunna klippa till av något annat lämpligt material.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av eraezer »

Hejsan,
är det någon som har köpt något av reparationskitten som nämns i pdf'erna?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Speedo »

Nej, inte jag iaf. Har däremot fundrat på att göra något av nåt universialmaterial.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Onc »

I ett oväntat ögonblick av överskottsenergi gav jag mig idag på att försöka följa den sista delen av instruktionen i dokumentet från 1993-02-12. Den handlar om att luft läcker mellen ruta och gummilist i de bakre dörrarnas överkant. De andra tipsen har jag inte funderat på ännu. Med en hygglig falstång och de tydliga instruktionerna på sidan 13 i nämnda dokument kröktes försiktigt plåten som anvisats. Ok inte blev det en knäpptyst bil av bara detta men oj vilken skillnad. Jag är riktigt nöjd. En provkörning på motorväg gav att jag numer inte sitter och undrar om fönstren verkligen är riktigt stängda. Hoppet stiger för fortsatt lycka inom detta område.

Onc
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Onc »

Man skall inte vara för glad. ;) Nu tycks läget på den yttre gummilsten omkring rutorna på de bakre dörrarna spela stor roll. Om rutan inte kommer riktigt i sitt spår vilket händer ibland så återkommer ett visst väsen. Situationen är kanske bättre nu men jag skulle vilja mjuka upp denna list för att succén skall bli total. Listen är hel och fin men kanske en smula hård efter alla år. Undrar om det finns något sätt att ge den mjukheten tillbaka?

Onc
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Mazd »

Sådana där oljetillsatser som sägs ge hårda packboxar och tätningar i motorn mjukheten tillbaka. (Om de nu fungerar, vill säga.) Kanske går det att pensla sådant medel på gummilister också???

En tanke bara, har inte testat själv. Man ska nog prova på en bil av annat märke först.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Onc »

Funderar på att prova en blandning av T-röd och glycerin. Någon som vet något om denna metod? Läste om detta och tror mig ha hört det sägas i veteranbilskretsen. Hmm är det där vi hamnat med våra "Mazdor"? Nåja cirka 20 år går väl fortfarande som klassiker :D

Onc
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Mazd »

Har också hört något om glycerin, men vet tyvärr inget om det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Re: Buller i kupén / Ljudisolering

Inlägg av Onc »

Om jag fattat saken rätt så finns det sakkunskap angående rekonditionering här på forumet. :wave: Det är inte så att det finns några tips angående äldre gummilister och möjligheten att mjuka upp dem? ;)

onc
Skriv svar