Sida 1 av 10

Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.

Postat: fre 12 nov 2010, 14:43
av Mazd
Här go' vänner kommer en exklusiv förhandsvisning av min nya "GY (Golden Years)".

Har inte tittat på den själv ännu. Kom nyss hem och knäppte några kort innan skymningen lägrade sig över rostig plåt. ;)

Körbar 15 mil i alla fall. :thumbup:
HPIM1696.JPG
Visad 14801 gånger
HPIM1697.JPG
Visad 14801 gånger
HPIM1698.JPG
Visad 14801 gånger

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: fre 12 nov 2010, 21:24
av mazdalover
ser fin ut :)

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: fre 12 nov 2010, 22:21
av DCXXVI
Lite rost skymtar man, men överlag ser den fräsch ut :)

Börjar det inte bli lite trångt hemma med alla Mazdor?

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 10:06
av Mazd
Jo, det börjar fylla på med fordon... Micran försvinner väl framöver, 16v:n har jag gett upp hoppet om men den är en guldgruva av reservdelar så den ska jag ha kvar. Som sagt, det fyller på.

Fick in nyförvärvet i vedboden igår kväll. Slog i avgasröret rejält för alla upphängningar var jättespruckna och dubbelt så långa som från början och röret var helt av framför bakre bruken och låg på bakaxelbalken.

Hissade upp och hittade några stora rosthål i golv fram, bakkant tröskellåda och baljor bak. Bakaxelbalken var inget vidare heller. Vänster bakdörr är jättedålig och höger framdörr är inget vidare heller. Skärmkanterna bak är förstås väldigt fula, men inte kexiga ännu.

Inga större överraskningar med andra ord.

I motorrummet huserade orginaltändkablarna fortfarande, tomt i exp-kärlet och jag fick i en halvliter kylarvätska. Oljan såg ok ut och nivån var bra. Kylfläkten gick igång när jag provjordade kabeln till givaren.

Högtalarna i den knäckta hatthyllan knäppte hela hemresan och i två mil hemifrån började de tjuta. Tjutet följde motorvarvet. Ett stort slutsteg låg i skuffen. Det rensade jag bort tills vidare.

Prio ett är ljuddämpare och drivknut.

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 14:05
av Mazd
Hittade faktiskt en ny yttre knut med damask i samlingarna. Och en skaplig bakre dämpare sitter på 16v:n, vill jag minnas. Tror att den även passar en hatchback. Det är ju inte gratisgrejer egentligen för jag har ju faktiskt betalat dem en gång i tiden med det känns som gratis ändå.

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 14:58
av Speedo
Beror på hur man ser det ja... hade du skrotat 16v:n så hade du ju fått betala/köpa delarna. Många skrotar ju bilar med många bra delar på, utan att få något. Tankgivaren kan du plocka sedan vid tillfälle också antar jag?

Rosten är ju ett kapitel för sig, men du om någon kan ju fixa sånt.

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 19:57
av Mazd
Ljuddämparen från 16v:n var inte grann att skåda men hel är den och nu sitter den på sin nya plats. Kombidämparna har en S-formad rörbit efter dämparen som sticker ut och ser lagom dum ut på en hatchback, men jag orkade inte bry mig om det i dag. Hittade en charmig lagning av mellanröret där det gått av framför bakre dämparen. En skarvbit av påträdsmodell. Bättrade på den med lite kamin-drevgarn och återanvände den.

Dammsög lite halvhjärtat bort något halvkilo katthår i bilen också och lyfte på baksätet. Blött på vänster sida. Lossade sidokudden och hittade en lagning av fjäderbenstornet. Inte helt oävet gjort svetsmässigt, men det läcker in vatten.
Skarvbiten.
Skarvbiten.
Visad 14782 gånger

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 20:20
av Speedo
Ahh... så du har redan kommit en bra bit mao. Ang. avgasröret, går det inte bara att "vinkelkapa" den utstickande s-biten? Gissar att skarven är aktuell bit från 16v:n...

Är det svetsen i tornet som inte är helt tät alltså? Ser det ut att räcka om du kompletteringssvetsar där det inte är tätt?

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: lör 13 nov 2010, 21:24
av Mazd
Jo, det går att kapa S-röret. Det blev bara inte av.

Tornet är lappat från insidan av kupén utan att man kapat bort den dåliga plåten först. Så vattnet kommer troligen in i rosthålet under lagningsplåten och kommer in i bilen i underkant av lagningsplåten. Kanske räcker med att gegga på lite underredsmassa i tornet.

Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.

Postat: mån 15 nov 2010, 22:26
av Speedo
Aj då... ingen Mazd-lagning dom gjort där då mao. Man har ju sett bilder på dina imponerande svetsjobb :)