Reglageknappsbelysning
Postat: tis 16 nov 2010, 09:45
...eller vad det heter? Efter att ha tillbringat större delen av helgen på sjukhuset med minsta dottern (nu har det lugnat ner sig) hade jag ett uppdämt behov av att få vistast lite i garaget. Fick då för mig att undersöka belysningen till bakruteuppvärmningsknappen, som "glappat" och bara lyst ibland. En till synes liten funktion, men nog så bra och viktig när man står i vintermörkret med isiga rutor.
Var tvungen att lossa hela "panelen" för att trycka ut knappen inifrån. Tryckte dit en annan knapp jag hade tagit från en skrotad Mazda tidigare, men lampan var såklart paj där också, samt att det med denna inte ens gick att få igång bakruteuppvärmingen.
Såg att det satt två lampor, varav en var nån "orange" variant. Var nära att ge upp då jag upptäckte att denna lampan var hel på den lösa knappen jag hade och att när man ryckte bort den oranga "mössan" så var den identisk med den andra. Naturligt att denna lampan håller längre då den bara lyser när bakruteuppvärmningen är igång... Monterade in lampan på min ursprungliga knapp och allt var frid och fröjd.
Nya lampor (såg att det var olika på nästan varje knapp) kostar gissningsvis en slant och på gamla skrotade är dom säkert oftast redan trasiga. De flesta kör nog bara vidare med "släkta" knappar. Hur många av era instrumenteringslampor är hela/trasiga?
Var tvungen att lossa hela "panelen" för att trycka ut knappen inifrån. Tryckte dit en annan knapp jag hade tagit från en skrotad Mazda tidigare, men lampan var såklart paj där också, samt att det med denna inte ens gick att få igång bakruteuppvärmingen.
Såg att det satt två lampor, varav en var nån "orange" variant. Var nära att ge upp då jag upptäckte att denna lampan var hel på den lösa knappen jag hade och att när man ryckte bort den oranga "mössan" så var den identisk med den andra. Naturligt att denna lampan håller längre då den bara lyser när bakruteuppvärmningen är igång... Monterade in lampan på min ursprungliga knapp och allt var frid och fröjd.
Nya lampor (såg att det var olika på nästan varje knapp) kostar gissningsvis en slant och på gamla skrotade är dom säkert oftast redan trasiga. De flesta kör nog bara vidare med "släkta" knappar. Hur många av era instrumenteringslampor är hela/trasiga?