Motorvärmare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Starrax
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:24

Motorvärmare

Inlägg av Starrax »

Hej och hallå på er!

Nu när jag flyttat norrut, och plusgraderna lyser med sin avlägsna frånvaro, har jag tänkt köpa mig en motorvärmare. Skulle vara tacksam för lite hjälp med detta. Kollade på biltema, men det verkar som att den utgått ur sortiment hos dom, vilket var synd, för den kostade typ 280 spänn där. Sedan kollade jag hos mekonomen här i norge som jag bor, och de ville ha 760 norska för en, och sedan 540 ytterligare för ett kabelset som killen sa att jag var tvungen att ha just det. Hur mycket lurendrejeri ligger det i detta? Någon som vet ett bättre ställe att inhandla en värmare?

Sedan kommer vi till installationen. Alla jag talat med säger att det är rätt enkelt, att man bara tar bort en "blindplugg" ur blocket, och kör in värmaren där, och sedan givetvis drar kablarna på ett lämpligt sätt, men vart sitter denna plugg på våra underbara bilar? Har årsmodell -91, 2.0 l bensin, kombi. Stod och kikade ner i motorrummet med ena handen frekvent kliande min skalp innan jag gav upp och insåg att jag inte hittade någonstans där det såg ut som man kunde sätta in en blockvärmare...

Skall hem till gbg 10/12 och tänkte göra inköpet då, så om nån kan vägleda mig innan dess vore jag extremt tacksam.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Motorvärmare är ganska dyra och det verkar nästan vara lite kartellbildning när det gäller priser för det verkar inte finnas så många leverantörer. Har inte monterat motorvärmare på någon Mazda, bara på en gammal Corolla för väldigt väldigt länge sedan. Då följde det med en monteringsanvisning över den specifika motor som värmaren passar till. Tror att det är så fortfarande. Inte så kul att knacka bort fel frostplugg.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Fick hjälp att montera min när det gjordes för kring 8år sedan, så jag har tyvärr inte så mycket minne av detaljerna. Du kanske bör titta underifrån för att se och komma åt pluggen bättre. Men det är väl som Mazd säger att det blir tyvärr en slant med kablage och allt. Här uppe i norr är det klart värt det iaf..
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Motorvärmare

Inlägg av 2x626 »

Precis som Mazd skriver. Det följer med anvisning om var den ska sitta. Monteringen är enkel. Själv har jag bara monterat på 2,2-motorn.
Ett litet tips är att du inte ska montera kupévärmareuttaget så att ingående ledning ansluts framifrån på själva uttaget. Det är så förargligt när någon råkat peta ur kabeln med foten och kupén är kall. Montera istället så att anslutningen kommer in uppifrån.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Kom på att om jag inte är helt fel ute så är det i grunden samma block i alla "GY (Golden Years)" bara att F2 har lite längre slaglängd än FE. Rätta mig om jag har fel, men frostpluggarna borde sitta på samma ställe och man borde montera värmaren på samma ställe på alla motorerna. Med andra ord skulle vem som helst av oss som har en motorvärmare monterad kunna ta ett kort och lägga upp som vägledning för Starrax.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Säg till Starrax, om jag skall försöka ta en vettig bild eller om du redan löst det på annat sätt..?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

fe och f2 är samma block som dom utgår ifrån. fe3 är ett modifierat fe block med större oljekanaler och oljekylda kolvar och fler oljereturer från toppen annars är dom exakt samma. man kan ta vevaxlen från 2,2 och slänga in i alla montorer. så ska jag göra på min protjekt fe3.

har tyvär inga motorvärmare på mina bilar så jag kan tyvär inte lägga upp någon bild.

det finns oxå slangmonterande motorvärmare men dom är inte lika efektiva som blockmonterade.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Hmm.... blir inte vevaxeln annorlunda om det är längre slaglängd på 2.2? För det var väl samma borrning vill jag minnas...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

Speedo skrev:Hmm.... blir inte vevaxeln annorlunda om det är längre slaglängd på 2.2? För det var väl samma borrning vill jag minnas...
det är det man vill åt med 2,2 veven den längre slaglängden = mer volym = mer effekt.

vatten kanalerna är nästan identiska i blocken förutom fe3 är lite annorlunda. men i stort sätt samma.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Men är inte cylinderloppen olika långa då också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar