Bromssköldar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bromssköldar

Inlägg av Speedo »

Något bra tips på när bromssköldarna börjar rosta sönder totalt? Bara skita i det eller byta? Känns som det kan vara klart dåligt för bromsarna att köra utan... Tips om var man kan köpa och vad dom kostar? Sen verkar dom ju inte helt enkla att byta heller... måste man lös med skivan?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Bromssköldar

Inlägg av eraezer »

Japp, bromsskivan måste bort. Skruvarna som håller skölden sitter bakom.
Mina var i tunnaste laget bak, genomskinliga på vissa ställen :shock: men jag sket i det och öste på flera lager hammarlack så den får hålla ihop skölden där :roll:

borde finnas bilder i min tråd ;)
på zatzy finns det även en förteckning över vad som har gjorts med länkar
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromssköldar

Inlägg av Speedo »

Jo jag har också vräkt på med hammalack (det jag kommer åt) så det är nog färgen som håller ihop dom mest nu, hehe.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromssköldar

Inlägg av Mazd »

Jag köpte nya bak till 2,2:an för några år sedan. Köpte Mazda orginal för ca 650kr st vill jag minnas, men är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bromssköldar

Inlägg av mazdalover »

vad ska man med dom till??? jag slet bort mina. behövs ej på besiktning om dom inte finns :D
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Bromssköldar

Inlägg av Tarasus »

mazdalover skrev:vad ska man med dom till??? jag slet bort mina. behövs ej på besiktning om dom inte finns :D
Skulle gissa på att det är för att man inte ska få en massa vatten och annat skit på skivorna när man kör. Inte så jävla kul när man får in en liten liten sten mellan skivan och belägget. Hade det i somras på hojen, snygg skivan blev efter det. Vibrerade något så djävulskt. Men gick fort att åtgärda där iaf, tog 2 min att ta bort beläggen och hitta en liten sten som kilats fast i belägget :)
Skriv svar