Drivknut :(

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Typiskt... något måste gått galet när vi hade lös knutarna, för idag när jag skulle till jobbet och gjorde fullt rattutslag på skolans parkering (höger) så hörde jag det typiska knut-ljudet. :evil:
Fick då helt sonika köra in Mazdan i garaget och ta bussen. Ikväll har jag inte haft möjlighet att kolla något mer förutom att hissa bilen och snurra hjulen fritt. Då hörs inget, trots fullt utslag åt bägge håll...

Måste börja med att ta reda på vilken sida det kommer ifrån. Sen är frågan vad som orsakat felet. Det jag kan komma att tänka på är att det slogs på knuten när vi försökte få loss den från axeln, eller att vi då kanske vänt den "inre lagerringen" till den inre knuten, fel väg...

Kan felet vara på inre knuten, om det bara hörs vid fullt rattutslag? När jag tar isär eländet igen, kan jag förvänta mig se felet, eller är det ofta så att knut-skador är svåra att se med ögat?

Alla tips och peppande kommentarer är varmt välkomna... Nu när Mazdan är sjuk är goda råd dyra...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Trodde att jag gjort en skiss någonstans som visar hur grejerna i inre knuten ska sitta. Det är ju två delar som håller lagerkulorna, jag kallar dem den yttre och den inre delen. Jag har för mig att de båda delarna bara passar ihop på ett sätt, men är inte 100% säker. Så om ni inte tog loss den inre delen som sitter låst på drivaxeln så sitter sannolikt även den yttre delen rätt. Har även för mig att det är ett runt spår på ena sidan av den inre delen och att den sidan skall vara mot drivaxelns ände, alltså mot växellådan.

Såg även att det var bra beskrivet i verstadshandboken hur grejerna i inre knuten skulle sitta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Fick iallafall tid att fara ut med Vera igår en sväng och lyssna ordentligt. Kom fram till att det helt klart låter från vänster sida, vid fullt rattutslag (mest höger?), ej när man kör rakt fram. Visst kan man anta att det är den vänsta yttre knuten då?

Ingen som har en yttre drivknut liggandes?
Såg att mekonomen tog nästan 1500kr, men skruvat.se hade för 645kr. Någon som beställt därifrån?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Jo, det lutar väl åt den yttre knuten... Har tyvärr bara en knut för bilar utan ABS på hyllan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Är det inte så att man flyttar över ABS-kransen?

Fundera på att beställa den här, men just vad gäller ABS är det ju lite oklart om den passar?
http://www.skruvat.se/Yttre-Drivknut-P30661.aspx

Edit:
Har undersökt vidare. Det är ju såklart olika drivknutar och olyckligtvis så var den billiga på skruvat.se såklart inte för ABS. Så det ser ut att bli dyrt det här...

Var hittade du din knut, Mazd? Nya verkar kosta drygt 1500kr överallt, och bildelsbasen och lokala skrotar hade inte heller någon. :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Det hade ju inte behövt vara olika utförande för ABS och utan, men så är det nu tyvärr...

Jag köpte min knut på Mekonomen, och 1440kr kostade den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Ok... jo, det var den jag sneglat på. Men nu är jag mer inne på att köpa komplett drivaxel från nån skrot. Verkar ligga på kring 500kr, plus frakt. Vad tror du om den idén?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Vet inte... Ska du bara ta yttre knuten från skrotaxeln, eller? Enklast är kanske att ta isär vid den inre knuten och använda den gamla inre knuten tillsammans med skrotaxeln med yttre knuten. Det senare alternativet kräver i alla fall minst våld.

(En annan sak som jag reagerade på när jag kollade i verkstadshandboken var att man skulle märka alla delar av den inre knuten innnan man tog isär den och återmontera allt exakt som det satt. Det har jag inte kännt till och därför säkerligen inte heller gjort vid demontering av inre knutar, och det har gått lika bra ändå.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Precis så jag tänkt göra... lossa vid inre knuten och byta resten av drivaxeln. Då kan jag även passa på att plocka över min nya damask.

Noterade även detta med markeringar, men var inget som gjordes i stundens hetta i kompisens garaget. Denna operation nu kommer ske i mitt eget garage. Nu när jag varit med och gjort det en gång samt att alla rostiga delar är lossade, så borde jag fixa det själv i mitt "finmekargarage" (där stora släggor är bannlysta). ;) :?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Satt och scannade igenom bildelsbasen grundligt och ringde runt till några skrotar (många anger inte pris och om det är ABS), tills jag hittade ett lämpligt objekt. En nyslaktad GY (Golden Years) -91 som gått bara 10 000mil, EN ägare äldre "herre" född 1926 berättade säljaren. :P

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=20320928
(Obs, länken är till höger drivaxel, av naturliga skäl)

Känns som att den drivaxeln borde vara av värdig kvalitet för att sättas in i pärlan...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar