Drivknut :(

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Det är nog ett vettigt köp, tror jag också. Och såklart fixar du det i finmekargaraget utan slägga! :thumbup:

(Vet inte om det spelar någon roll, men jag skulle inte blanda komponenter från den gamla och den "nya" inre knuten.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Jo, jag funderade också på det. Bäst är nog att behålla hela den inre knuten från gamla drivaxeln. Jag kommer ändå måsta plocka lös den från bägge axlarna om jag vill flytta över min nya damask. Och även om ingenting är omöjligt, så måste det väl ändå vara min yttre knut som bråkar, då det bara låter vid fulla rattutslag?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Jo, jag tycker också att det talar ju för att det är den yttre knuten som bråkar precis som du skriver. Mysko bara att det kom utan direkt anledning i samband med damaskbytet. Vad hade ni för er egentligen? Var din kompis framme med storsläggan när du var på muggen, kanske? :lol:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Fast det var egentligen inte direkt utan anledning... som jag skrev i första inlägget så slog min kompis på knuten (med slägga) när drivaxeln satt i skruvstädet, för att försöka få loss den. Vi hade ingen modifierad glidhammare som du, och enl. honom var det i princip ända sättet att försöka få loss den. Det blev ett "jack" i yttre materialet på knuten och då sa han själv att "slår vi mer nu så pajar den nog". Då tog vi lös bakvägen, vilket vi ju såklart skulle gjort på en gång. Hans bänk däremot är fylld med verktyg i flera lager och man får vara glad om man lyckas skapa 1x1 dm fri yta, som då dessutom är skitig. Tappade ner några kulor på golvet som jag, efter att ha sökt mellan gamla batterier, generatorer och oljehinkar hittade, och fick torka noga med papper osv. Denna operation är nog dock mer lämpad för mitt garage på min klinskt rena bänk.

Inväntar faktiskt just nu en annan kompis (som hjälpte mig bygga skjulet i somras) som skulle komma förbi och vara med och plocka lös drivaxeln här i mitt garage. Har ju inte hunnit få den "nya" drivaxeln ännu (skulle förmodligen komma på Onsdag) men tänkte förbereda så mkt som möjligt och plocka lös min nya damask etc.

Föressten, vad var det som gjorde att du valde att köpa en helt ny knut istället för en begagnad från skroten? Du brukar väl annars vara mycket för att handla på skrotar medan det oftast är jag som köper nytt? :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Jaha, då var släggan framme i alla fall...

Jo, jag bangar inte för vare sig skrotgrejer eller egna nödlagningar, men som du vet så behåller jag mina Mazdor länge så slitdelar som tex drivknut känns bra att köpa helt nytt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Ok... fast jag har fått för mig att knutar ändå sällan går sönder, bara damaskerna är hela. Fast dom har ju en gräns såklart. Hur långt kan en knut gå tro, om den inte utsatts för trasig damask?

Tog lös eländet ikväll, och när vi undersökte yttre knuten så blev jag lite besvärad då jag såg att fettet jag fått verkade ha skiktat sig med det gamla. Den går också ganska trögt och "hugger" när man vispar runt axeln i knuten.

Exakt så här står det på tuben, nu när jag kollat ordentligt:
Megatech
Bushlube
Special lubricant for fitting CV-joint boots and other rubber components. Initially slippery. Non-slip when dry. Use sparingly.
Non hazardous, water soluble
Är det bara jag... eller verkar det här vara fel fett för att ha inne i drivknuten? Det är blått och vattnigt. Precis likt det jag tidigare haft till bromsok. Vattenlösligt...? Vad jag googlat mig fram till så skall man ha ett "high preassure greast" till knutarna...

Tänkte fara till bilfirman imorrn och ifrågasätta... om det verkligen är fel fett så är det ju nästan frågan om man inte skulle få bli ersatt? Känns ju definitivt också som att jag måste göra något åt den andra knuten också... :(
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Det där verkar absolut inte vara rätt!!! Det verkar mer vara "monteringspasta" för gummidetaljer som underlättar monteringen och sedan torkar eller går att tvätta bort. Definitivt inget som jag skulle vilja ha i en drivknut.

Jag använder Castrol MS3 Grease till drivknutar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

For till "Mazda" idag på lunchen. Förklarade mina tveksamheter till fettet och att bägge knutarna skurit. Han läste igenom texten snabbt på tuben och sa typ:
"Nej det här skall man ju inte ha i en knut..."
10sec till sedan :
"Det här får vi ta på oss. Vad har du för regnr?".
Knappade ett tag, ringde ett samtal och sa sen att jag förmodligen har två nya knutar att hämta imorgon. Jag visade också en bild på damasken som ju var för lång så att sista vecket vek sig över klamret, och han sa då att det följer med nya damasker med knutarna också. Skulle visst även kunna få hjälp med att pressa av de gamla knutarna och flytta över ABS kransarna.

Fortsättning följer...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Det låter seriöst!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Hur kommer det egentligen sig att man inte använder en avdragare för att få lös knuten från axeln?
Fick tipset på motorforum, och jag har faktiskt funderat på det tidigare...
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... e-3-armad/
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar