Drivknut :(

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av mazdalover »

alltid bra att ha liggande :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Alltså... hur länge håller drivknutar egentligen, förutsatt att dom aldrig utsatts för skit (damasker bytts i tid innan det gått hål på dem), och bilen körts på ett föredömligt sätt?

Hur har det varit för dig Mazd, som avverkat så många mil med olika bilar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

16v:n gick ca 47000 mil med samma knutar. En gång hade jag en trasig damask på högre yttre knuten. Vet inte hur länge jag kört med trasig damask. Någon vecka var det säkert. Minns inte mer än att det var på vintern, och att jag rensade ur knuten så gott jag kom åt innan jag fyllde i nytt fett och monterade ny damask. Körde säkert 15000-20000 mil efter det utan problem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Oj oj... originalknutarna håller äkta GY (Golden Years)-kvalitet alltså. Då är den "nya" drivaxeln jag har liggandes bara inkörd då mao. Ser att det är originaldamaskerna som sitter på. Lite torrsprickor men mer är det inte...

Så dom är inte känsligare för smuts ändå? Tycker jag läst att det är sån oerhörd precision i drivknutar och att de pajar av minsta lilla. Fast det är klart, nån vecka på ren vinterväg är väl inte det värsta scenariot. Många kan ju ha kört i flera veckor i slask o skit tills knuten pajat.

Kan nån annan verifiera att vänster och höger yttre drivaxel med knutar är identiska? Jag kunde iaf inte se någon skillnad när jag radade upp dem bredvid varandra...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Drivknut :(

Inlägg av Anders »

Jag ska byta drivknutar på min 90:a med automat. Jag har fått för mig att det går att flytta över ABS-ringen. Någon som gjort det? Behöver man värma osv? I handboken nämns ett specialverktyg som ska in i lådan när man dragit ur axeln. Det verkar lite långsökt eftersom det verkar handla om att diffen inte ska komma fel (eller har jag fattat fel?). Är det någon här på forumet som använder nå't sån't?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

ABS-ringarna går att flytta över till nya knutar. Det går att pressa av och på dem utan att värma. Se bara till att de nya knutarna är avsedda för ABS, annars finns det inget spår för ringen.

Är det både yttre och inre knutar som du ska byta?

(Oftast är det ju bara den yttre som det handlar om. Då brukar jag ta isär den inre knuten för att slippa dra ut den ur lådan.) Nu ser ju knutarna lite annorlunda ut när det är automat... Vet tyvärr inget om specialverktyg för detta.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Drivknut :(

Inlägg av Anders »

Knutarna är dom samma. Det är längden på axlarna som skiljer. Nu har jag dragit ut axeln och det kom ut en skaplig skvätt olja. Men det är bara att se det från den ljusa sidan, lite ny olja skadar knappast. Trevligt forum det här... :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Är knutarna verkligen lika på manuell och automat???? De va håken, jag måste ha tänkt på någon annan bil för min "inre bild" visar olika knutar...

Edit: Tror att jag missuppfattade lite, såhär i efterhand. Det gällde inte man vs aut, va? Alla japsautomater har väl tripod-knutar, eller?
Senast redigerad av Mazd den fre 07 okt 2011, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Anders skrev:Knutarna är dom samma. Det är längden på axlarna som skiljer. Nu har jag dragit ut axeln och det kom ut en skaplig skvätt olja. Men det är bara att se det från den ljusa sidan, lite ny olja skadar knappast.


Oftast behöver man inte byta dom inre knutarna, och då har vi kommit på att (som Mazd skriver här ovan) det är enklast att helt enkelt ta isär den innre knuten, och låta drivaxeln sitta kvar i lådan.
Anders skrev:Trevligt forum det här... :)
Tack! Alltid kul att höra!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Anders
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 01 okt 2011, 13:19
Ort: Nyköping

Re: Drivknut :(

Inlägg av Anders »

Tack för tipsen! Kaxig som jag är lyssnade jag inte till alla råd och därför tog det nog några timmar extra. Nedre spindeln/kulbulten var ju bara den en upplevelse. Jag vet inte hur länge jag höll på frö att till slut ta bort hela armen istället och vips trillade den av från nedre spindeln. Det enda som egentligen gick bra var centrummuttern. På automatlådorna verkar det vara en väldigt bra idé att ta isär den inre knuten, annars läcker det ut cirka en liter olja. Nåja, inom kort ska jag byta den andra och nu vet jag ju lite mer. Mindre svära och mer resultat med andra ord. Att dom yttre drivknutarna på båda sidorna tagit slut trots att bilen bara gått 14' beror på trasiga damasker. Slump eller kvalitetsproblem?
Skriv svar