Drivknut :(

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Drivknut :(

Inlägg av Mazd »

Jo tack, spindelleden brukar jag inte ens försöka med utan att ta loss hela länkarmen.

Kvalitetsproblem ska vi väl inte kalla det? Damskerna har ju några år på nacken. Tiden gör sitt, inte bara milen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Drivknut :(

Inlägg av Speedo »

Spindellederna kan vara riktigt trixiga. Jag slet som ett djur, på ena sidan. Spätt och allt möjligt, utan resultat. Sedan visade det sig att om man tryckte på skivan så att det blev rakt och hamnade i rätt läge lossade det direkt. Det var spåret i axeln (som bulten löper i) som högg fast och låste, om den var det minsta vinklad...

Har damaskerna hållit ända tills nu utan byte, är det ju helt fantastiskt bra. Superkvalitet skulle jag vilja säga.
Jag har bytt två gånger sedan jag köpte min. Första gången 2002 när jag köpte den, och då hade den gått 12k mil. De var inte sönder men jag ville ju byta innan för att förhindra skador i knuten och det började bli otrevligt mycket sprickbildning. Damaskerna köptes då på Mekonomen.
Nu i julas var det dags igen. Inte paj, men sprickbildningar. Precis som Mazd säger så är det åldern mer än milen som påverkar gummit så att det spricker. Köper du damasker av riktigt dålig kvalitet kan du få räkna med att byta vartannat år.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar