Bevara spindellederna
Postat: lör 29 jan 2011, 10:41
Visste ni att man kunde köpa enbart tätningarna/damaskerna till spindellederna?
Om lederna är tighta men du börjar ha mycket torrsprickor i tätningarna kan det vara värt att byta för att slippa större kostnader och mer arbete i framtiden...
Vid en av mina alla drivknutsoperationer så blev tätningen till ena spindelleden skadad. Såg först att det trängde ut fett och det visade sig ha blivit ett ordentligt "jack". Lite synd då spindellederna kändes 100% tighta och bra.
Kollade runt lite på vanliga ställen, tätningen fanns såklart inte att köpa lös. Nya spindelleder kostar kring 400kr, så kan man undvika ett byte inom en snar framtid vore det ju inte fel. Drog då iväg ett mail till Mazda, som en chansning. Visade sig att de kunde få fram tätningarna för 130kr styck. Beställde 2st.
Så nu skall man få bryta lite länkarm igen... men jag tror på förebyggande åtgärder. Tror faktiskt att det är lite som med drivaxeldamaskerna, dvs. att med denna genuina GY (Golden Years)-kvalitet så håller det riktigt länge om det är väl infettat och tätningarna är hela. Dvs, att den vanliga orsaken till glapp är att tätningarna spruckit och smuts trängt in. Eller vad tror ni?
Om lederna är tighta men du börjar ha mycket torrsprickor i tätningarna kan det vara värt att byta för att slippa större kostnader och mer arbete i framtiden...
Vid en av mina alla drivknutsoperationer så blev tätningen till ena spindelleden skadad. Såg först att det trängde ut fett och det visade sig ha blivit ett ordentligt "jack". Lite synd då spindellederna kändes 100% tighta och bra.
Kollade runt lite på vanliga ställen, tätningen fanns såklart inte att köpa lös. Nya spindelleder kostar kring 400kr, så kan man undvika ett byte inom en snar framtid vore det ju inte fel. Drog då iväg ett mail till Mazda, som en chansning. Visade sig att de kunde få fram tätningarna för 130kr styck. Beställde 2st.
Så nu skall man få bryta lite länkarm igen... men jag tror på förebyggande åtgärder. Tror faktiskt att det är lite som med drivaxeldamaskerna, dvs. att med denna genuina GY (Golden Years)-kvalitet så håller det riktigt länge om det är väl infettat och tätningarna är hela. Dvs, att den vanliga orsaken till glapp är att tätningarna spruckit och smuts trängt in. Eller vad tror ni?