Var man INTE bör hissa bilen

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Var man INTE bör hissa bilen

Inlägg av Speedo »

Det har ju varit så dött här (går våra pärlor FÖR bra?) så jag måste ju skriva något. :|

Mazdan går som en gud, med nya knutar, damasker och även fettfyllda tätningar till spindellederna. Men när jag körde till jobbet igår reagerade jag på att golvet känndes att bukta upp lite, ungefär i mitten av förarplatsen. Har inte kollat något under bilen, men det känns som att det kan vara just där balken löper under, vilken jag nog haft pallbockar under några gånger. Kan det vara så att det är ett alldeles för svagt ställe och att jag tryckt upp golvet lite? Mitt favoritstället att ha pallbockarna på nu för tiden är längst fram, längt ut på frambalken.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Var man inte bör hissa bilen

Inlägg av Mazd »

Jo, det kan nog med tiden bli lite för mjukt här och var... Domkraftsfästen har jag övergivit för länge sedan på mina GY (Golden Years). Jag lyfter under bakaxelbalken och pallar där också fast längre ut mot länkarmarna. Fram lyfter jag under bulan på balken mellan "rambenen" och pallar under "rambenen" ungefär vid länkarmarna.

Stället under golvet som du beskriver, Speedo, var ett ställe som rekommenderades för pallbock på min gamla 323 vill jag minnas, men det var inte att tänka på efter några år...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Var man inte bör hissa bilen

Inlägg av Speedo »

Okey... Jag antar att om det nu är så att golvet blivit lite intryckt där, så är det inget att göra åt? Eller skulle man kanske kunna slå med en slägga inifrån, med kanske en tjock bräda som mellanlägg?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Var man inte bör hissa bilen

Inlägg av Mazd »

Det går nog att slå/trycka tillbaka, men om det inte är så mycket så är det nog inget att bråka med. Jag hade ett par rejäla "off-road-skador" av liknande art i golvet framför baksätet på 16V:n. Vassa bucklor som var ett par centimeter höga. Det blev aldrig av att jag gjorde något åt dem. Vet inte ens om det var jag, eller tidigare ägare som orsakat dem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Var man inte bör hissa bilen

Inlägg av Speedo »

Inte bråka med det? Trodde du kände mig? :think:

Nämen allt är ju en prioritetsfråga såklart. Hade man haft en bil av en annan typ, så hade man väl aldrig ens kunnat fundera över sådana detaljer, men vi kör ju GYs...

Tror det kan röra sig om några centimeters uppbuktning i mitt fall också faktiskt. Får se i sommar om jag har några lugna semesterdagar så kanske jag hälsar på polaren med stora-släggan ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
DCXXVI
Stammis
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 19:54
Ort: Sölvesborg/Gävle

Re: Var man INTE bör hissa bilen

Inlägg av DCXXVI »

Detta är ett bekymmer jag har varje gång jag ska hissa upp bilen. Min är väldigt rostig i underredet vilket gör att man är lite nervös för att domkraften ska gå rakt igenom rosten. Och inte blir det bättre av att det krasar och har sig. Lyfte tidigare i balken på det ställe där Speedo verkar ha lyft golvet, men efter att ha upptäckt en stor spricka i balken på passagerarsidan så lyfter jag inte där längre. Sprickan är förvisso åtgärdad, men ändå.
Skriv svar