är jag dum?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

är jag dum?

Inlägg av Tarasus »

Det har inte blivit någon riktigt genomspolning med vattenslang utav mitt kylsystem ännu men har kört med kylarrensning och bytt vätska osv men det är en sak jag inte förstår mig på.

Det tar ett bra tag innan motorn blir varm (enl tempmätaren iaf men den kan vara något missvisande, varför följer) har fortfarade ruskigt dålig värme från värmepaketet men när värmen väl gått upp på normal så känner man att det blir liiiite värme iaf, en del mer om man gasar på och håller över 4000 varv men inte direkt något som kan kallas varmt när det är -15 ute. Nu till det jag blir mest brydd över.
Övre slangen till kylaren, som går från termostathuset samt kylaren blir varma när motorn blir varm men den nedre slangen från kylaren är iskall. Förstår inte HUR detta går ihop. Kör jag med bilen så är det ju kylaren som tar emot den största delen av kyleffekt så logiskt sett bör inte den bli särskilt varm om jag inte har cirkulation på vattnet i systemet. Varm kylare, kall slang, jag :?: :?: :?: Har pumpen lagt av? Skurit verkar den inte ha gjort iaf för då borde slangen ha gått åt fanders lr så borde den tjuta som bara den men inget tecken på att det är problemet.

Någon som har en teori om hur detta går till? Och när jag säger att kylaren blir varm så menar jag VARM.

Luft i systemet?

Pump som lagt ner?

Stopp någonstans?

En 626:a som bryter mot mitt logiska tänkandes fysiska lagar?
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: är jag dum?

Inlägg av eraezer »

hur är det med termostaten? Om den börjar bli dålig så kan den väl påverka hur snabbt värmen kommer?
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: är jag dum?

Inlägg av Tarasus »

eraezer skrev:hur är det med termostaten? Om den börjar bli dålig så kan den väl påverka hur snabbt värmen kommer?
Om termostaten stod öppen, borde inte den nedre slangen mellan vattenpumpen och kylaren vara varm istället för iskall när resten av systemet är varmt? Det är där ekvationen inte går ihop... :)
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: är jag dum?

Inlägg av mazdalover »

om termostaten står öppen så blir vattnet inte varmt därför är din nedre slang kall. vattnet kyls för bra på våra montorer (vilken är bara bra) och du fick lite ljummen luft när du gassade det betyder att vattenpumpen funkar, jag säger TERMOSTATEN det är min teori för då blir motorn inte tillräckligt varm

man kan få motsatta problem med tex.
jag fick problem med orginaltermostaten så fort man drog på så blev motorn varm men körde man lungt så vart det normalt
övrekylarslangen var kokhet men nedre iskall det var termostaten som inte öppnade ordentligt och då blir motorn för varm

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: är jag dum?

Inlägg av Tarasus »

mazdalover skrev:om termostaten står öppen så blir vattnet inte varmt därför är din nedre slang kall. vattnet kyls för bra på våra montorer (vilken är bara bra) och du fick lite ljummen luft när du gassade det betyder att vattenpumpen funkar, jag säger TERMOSTATEN det är min teori för då blir motorn inte tillräckligt varm

man kan få motsatta problem med tex.
jag fick problem med orginaltermostaten så fort man drog på så blev motorn varm men körde man lungt så vart det normalt
övrekylarslangen var kokhet men nedre iskall det var termostaten som inte öppnade ordentligt och då blir motorn för varm

mvh mazdalover

Det låter mer som mitt problem, att den inte öppnar som den ska, fast det tar även år och dagar innan motorn blir varm, men sen blir det riktigt varmt, både från motor och övre delen av kylsystemet. Inte varit med om en motor som gassar så mkt när det är -10 ute :) Som exempel, morsans 940 blir varm på 1-1½km i nollgradig värme, min bil börjar tempmätaren röra på sig efter 4km. Kan iofs bero på att den är något knas med själva termostaten så att cirkulationen är väck. Hmm, tidigare ägare sa att han haft i kylarcement.... Måste nog ta och fixa nått ställe där jag kan spola ur systemet ordentligt. Får ta och plocka ner allt och kolla hur det ser ut med både värepaket och termostat.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: är jag dum?

Inlägg av Tarasus »

Igår kväll så tog jag och monterade bort (läs: slet) röret mellan fläkten och värmepaketet. Gissa vad jag hittade innuti det röret... Ett inklämt luftfilter som inte blivit rengjort på år och dar. Inte undra på att det knappt kom någon luft. Konstaterade iaf när allt var monterat att det fläktar på rätt friskt. Konstaterade även att när man slår på fläkten när motorn är varm så kommer det varmluft, dock bara några sekunder så det måste vara ett igensatt värmepaket. Konstaterade även att kylfläkten inte funkar, nån som har koll på hur man kan mäta upp givaren till den? Har iofs inte kollat någon säkring ännu men antar att givaren är det första man kollar. Ska mata fläkten direkt från batteriet också och se om den funkar öht.

Igår så körde jag motorn HÅRT för att få upp värmen och se om termostaten öppnade så jag fick värme i hela systemet. Det tog 8-10 min innan tempen var uppe på normal temp, stod helt stilla på 3000 varv och bara värmde, då var dock nedre slangen fortfarande kall. Drog en repa bara för att det är så roligt med 16v :D När jag kom tillbaka så var nedre slangen varm, var även då jag upptäckte att fläkten inte funkade för värmen klättrade på bra uppåt och ingen fläkt. Kyldes även ner till normal väldigt fort när jag körde några 100 meter så cirkulationen verkar vara hyfsad, förutom till värmepaketet då.

Så närmaste projekt är att jaga reda på någonstans där man får tag på en vattenslang och kan spola igenom systemet några minuter och hoppas att det kommer ut lite skit. Ska även ta och byta termostaten, för även om nedre slangen är mer lr mindre kall så är det inte normalt att det tar så lång tid innan motorn blir varm. Synd bara att den ska sitta under fördelningsdosan, känns krånligt.

Gott nytt år på er :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: är jag dum?

Inlägg av Mazd »

Gott nytt år på Dej också!

Tips: Kolla alla kabelskor i el-kopplingarna till kylfläkten efter oxid innan Du börjar bråka med givaren. På 2,0i16v ska fläkten starta om man lossar kabeln från givaren. På 2,2i12v ska fläkten starta om man jordar kabeln till givaren. Så är det på mina iaf. (Självklart ska tändningen vara på när man provar.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: är jag dum?

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Gott nytt år på Dej också!

Tips: Kolla alla kabelskor i el-kopplingarna till kylfläkten efter oxid innan Du börjar bråka med givaren. På 2,0i16v ska fläkten starta om man lossar kabeln från givaren. På 2,2i12v ska fläkten starta om man jordar kabeln till givaren. Så är det på mina iaf. (Självklart ska tändningen vara på när man provar.)
Suveränt, blir inte enklare än så :)
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: är jag dum?

Inlägg av mazdalover »

Tarasus skrev:
Mazd skrev:Gott nytt år på Dej också!

Tips: Kolla alla kabelskor i el-kopplingarna till kylfläkten efter oxid innan Du börjar bråka med givaren. På 2,0i16v ska fläkten starta om man lossar kabeln från givaren. På 2,2i12v ska fläkten starta om man jordar kabeln till givaren. Så är det på mina iaf. (Självklart ska tändningen vara på när man provar.)
Suveränt, blir inte enklare än så :)

nej nej och nej så enkelt är det inte det finns två olika elsystem i 626 88-91 med brytning i 89-90

tidigare (88-89) så ska fläkten starta när man drar av kontakten till givaren. senare modeller(90-91) ska du jorda kabeln för att se om fläkten startar

(så därför är det olika på dina 626or Mazd)

systemet är samma ovaset om det är 2,0 8v, 2,0 16v eller 2,2a modelåret avgär
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: är jag dum?

Inlägg av Mazd »

Tack för den informationen mazdalover! Alltid får man lära sig något! (Snubblade ju över skillnaden mellan tankmätarens betéende i en annan tråd.)

Vilka fler uppenbara skillnader finns det? Skulle det tex kunna bli problem vid ett motorbyte tro?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar