Trumbroms bak

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Onc
Stammis
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 08:19

Trumbroms bak

Inlägg av Onc »

Besiktigade bilen idag med "blankt papper". Kunde dock se att mina bromsar bak inte var helt jämna i bromsverkan. Enligt besiktningsmannen får de inte skilja mer än 30% i bromsverkan mellan höger och vänster sida. Jag fick oroande 25% i skillnad dock utan tendens att bromsarna ligger an. Jag har trumbromsar bak (Kombikupé 1990 2,0i 8v) och till min förvåning tog p-bromsen helt jämnt. Bromsbackarna till p-broms och färdbroms är vad jag förstår desamma så detta tyder väl på att hydraliken, sannolikt hjulcylindrarna (min gissning förstås), inte mår lika bra på höger och vänster sida?

Jag antar att det inte är så svårt att byta ett par hjulcylindrar men varför byta om nu bara "originalen" är i tillräckligt bra skick?? Tidigare har jag bara provat på att renovera skivbromsok men jag gissar att principerna är snarlika. Utan att veta mer om problemet befarar jag invändig korrosion antingen genom packningsläckage eller för gammal och "vattenrik" bromsvätska och då är det nog inte lönt att ens tänka på att renovera. Finns det någon här med erfarenheter att renovera sådana cylindrar? Kanske är cylindrarna alltför billiga för att repareras, kostar 200:- st. hos Mekonomen och så lite som 139:- på Biltema. Om det finns tätningar och damskydd att köpa måste dessa vara billiga om det skall vara värt mödan antar jag. Kanske förbiser jag någon annan tänkbar felkälla? Jag tänkte lite på bromslangarna men min begränsade erfarenhet är att om de börjat tätna så vill gärna bromsarna ligga an. Kanske finns det några kloka synpunkter här??

I mitt huvud hör jag en röst som säger köp cylindrar och sluta gnäll :o :D

ONC
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Trumbroms bak

Inlägg av mazdalover »

köp nya cylindrar det betalar sig i längden. dom gamla brukar vara uppslitna och rostiga.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Trumbroms bak

Inlägg av Speedo »

Det är nog nya cylindrar som gäller. Dammskydd brukar bara finnas original och är nog lika dyra som nya cylindrar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar