Sida 1 av 2
Byta hjullager. Svårt?
Postat: tor 24 mar 2011, 16:48
av Starrax
Ja, rubriken säger väl allt.
Har konstaterat att hjullagret höger bak på min 91a kombi har gjort sitt. Hur ser det ut på våra pärlor? Är det lätt att byta utan allt för stora mängder verktyg och maskiner, eller är det mer värt att lämna in den? Alla tips är välkomna, då jag aldrig gjort detta.
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: tor 24 mar 2011, 21:35
av mazdalover
för mig räckte det med dorn och hammare sen vart det bytt för mig
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: fre 25 mar 2011, 20:06
av Speedo
Ja, det skall väl vara betydligt lättare bak än fram iaf. Står det kanske några steg-för-steg instruktioner i verkstadshandböckerna?
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: lör 02 apr 2011, 13:55
av Starrax
Nu har jag varit och köpt mig ett hjullager för 1000 spänn, vart på biblioteket och lånat haynes-boken, och till min stora irritation ser jag att beskrivningen säger:
Hissa upp bilen
Ta loss bromsoket
lossa navpluggen och låsmuttern
Ta loss bromsskivan
"Om lagret är skadat, ta med det till en verkstad för att få det utpressat och ett nytt ipressat".
Satan!
Hur mycket kraft är det som behövs? Går det att åstadkomma med ett skruvstäd och lite knixigt formade distanser, eller måste man ha en hyudralpress av något slag?
Det är lördag eftermiddag och på måndag eftermiddag måste jag köra hem med bilen igen.
Snackade med en snubbe på en bildemontering som sa att han skulle ha 600 kronor för att fixa det. Kändes lite kraftigt tycker jag. Vad tror ni?
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: lör 02 apr 2011, 19:12
av Speedo
Du får väl testa själv helt enkelt. Kommer du inte åt att pressa, knacka. mazdalover hade ju lyckats, som du kan läsa ovan. Om det inte går får du väl ta med dig skivan till nån verkstad. Nog tycker jag du borde kunna hitta nån som fixar det för kring en hundring. Borde ju bara ta nån minut med rätt grejor. Han du pratade med kanske räknade med jobbet om du kommer dit med hela bilen.
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: lör 02 apr 2011, 19:24
av Mazd
Jaha, här händer det grejor under min bortavaro...
Det kan nog gå med dorn och hammare och lite motivation. Glöm inte att innanför packboxen sitter en låsring som ska bort innan du börjar banka. Ska erkänna att jag aldrig kört med dorn-metoden på mina GY (Golden Years) utan köpte en hydraulpress pga just bakhjulslagerbyte. Ett byte så var pressen betald jämfört med lämna på verkstad.
Jag hatar också när Haynes ger upp och skriver; lämna på verkstad, eller detta kräver specialverktyg. Blä!
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: lör 02 apr 2011, 20:30
av Speedo
Kul att se dig här igen, mazd! Antar att du fått igång Internet igen...
När jag bytte lager på boggyn till skotern nyss, så knackade jag ut lagren med en hylsa. Men där är det aluminiumhjul och mindre lager, så det är säkert svårare med hjullagret.
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: lör 02 apr 2011, 20:46
av Mazd
Skönt att vara tillbaka!
Bakhjulslagren på våra bilar är ju inte halvor utan en enhet och lagerbanan har på så sätt stor yttre anliggningsyta. Tror att man får banka ordentligt innan det börjar röra på sig. Hylsor kan vara bra pressverktyg. Jag har även en samlig stora brickor, rörbitar och delar av gamla lager som pressverktyg.
Kan nog vara idé att om möjligt värma bromsskivan runt lagret innan man börjar. Själv har jag bara slagit i och ur lager av äldre modell med halvor. Tycker inte om det heller för man har inte så bra kontroll på kraften, och så var det någon som påstod för länge sedan att man kunde förstöra härdningen i lagren med hårda slag. Vet inte om det är sant men påståendet finns kvar där i bakhuvudet.
Men nöden har ingen lag och man kommer trots allt ganska långt med våld. Lycka till Starrax!
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: sön 03 apr 2011, 11:58
av Starrax
Ok, tack för all hjälp so far. Funderar på om jag inte skall ta och köpa mig en press och bespara mig problemet, men var får jag tag i en? Har kollat på biltema, men där fann jag inget. Något bra tips?
Re: Byta hjullager. Svårt?
Postat: sön 03 apr 2011, 19:24
av Mazd
En DIY-variant borde gå att göra av en hopsvetsad fyrkantig ram eller liknande och så en sådandär liten hydrauldomkraft som bara är en kolv/cylinder och pumphandtag...