Bromsvätskeförlust

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Vera påpekade att bromslampan lyste. Jag verifierade detta och kollade bromsvätskenivån, som till min förvåning var på "min". Om det läcker någonstans i något rör eller slang borde väl bromsen kännas svampig?

Skulle iof möjligvis kunna vara slitaget på klossarna, men det verkar lite väl mycket. Har också för mig för nåt halvår sedan att min kompis påpekade låg nivå när vi hade uppe huven, men kan faktiskt ej komma ihåg om jag fyllde på efter det.

Nån som haft nåt skumt bromsvätskeläckage på sin GY (Golden Years) nån gång, eller har tips om vad det kan vara?

Sen har jag nåt skumt avgasläckage som jag inte riktigt kan lokalisera. Skall fara till min kompis och göra ett lite seriösare försök och se om det behöver svetsas igen nånstans... Var ett litet elände att få det tätt till slutburken kommer jag ihåg.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av mazdalover »

att nivån sjunker mycket när beläggen blir dåliga/slitna är helt normalt även hos mig :P kan var maxfyld så ligger den endå på minimum när det är dax att byta.
glöm inte att bromsvätskan ska bytas vartannat år då det drar åt sig fukt.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Jupp, byter givetvis bromsvätskan vart annat år. Men blev förvånad att nivån sjunkit såpass mkt sedan dess...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Mazd »

Jag har också tänkt på att nivån sjunker väldigt mycket när klossarna slits. Så det är nog ingen fara.

Vartannat år, ja... Hmmm. Just det... :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Vart tredje blir det nog för mig egentligen... men nånstans där har nog dom flesta tillverkare sina rekommendationer.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av mazdalover »

orsaken till detta fenomen är: stora volymer av bromvätska i oken (stora kolvar) och för liten behållare. detta problem är ännu värre på efterföljaren som fick ännu mindre behållare......... kolla på andra bilar, deras behållare är ca dubbel så stora i volymen. men det finns undantag....... det finns dom som har mindre........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Speedo »

Det fanns faktiskt en förklaring till förlusten. När jag skulle ut till polaren (några mil bort) så lyste bromslampan igen. Visade sig att den åter stod på "min". Körde hela vägen i princip utan att bromsa, och väl framme såg vi att det var vått vid höger bakhjul. Färgen på insidan av fälgen var inte fin, kan jag säga... Trodde hela OKet flygit, men när vi testbromsat med hjulet av och motorn på (för att få tryck) så såg vi en tunn stråle från själva slanganslutningen. Kunde dra på den lite hårdare, och då blev det tätt?! Om alla fel vore så enkla att åtgärda.... Nåväl, vätskan hann orsaka en del skada, även på mitt hammarlackade OK.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av mazdalover »

tur att ni hittade läckaget så pass snabbt ändå
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Mazd »

Tänk att det var så lätt att hitta och fixa. Synd på färgen... Bromsvätska är ett elakt skit.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Kurtex
Stammis
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 00:44

Re: Bromsvätskeförlust

Inlägg av Kurtex »

Hej! Måste tyvärr erkänna att min Mazda är i "himlen" och att jag saknar den mycket. Otroligt lätt meckade bilar med personliga drag! jag vill också tacka grundarna till detta eminenta forum, har haft mycket nytta och nöje av att läsa inläggen här. Brukar faktiskt kolla till forumet minst en gång i veckan. Nog om detta.

Angående ditt läckage av bromsvätska, hade jag också ett fall. Min bil 2,2 i sedan larmade för låg nivå. Konstruktionen var sådan att behållaren för hydrauliska kopplingen var sammankopplad med behållaren för bromsvätskan. Visade sig att en rost flaga från huvudkoppling cylindern gav upphov till läckage av vätska som rann ner under mattan vid pedalstället. Var då på skroten och hittade en kopplings cylinder som jag renoverade (den ligger fortfarande i garaget) demonterade den och rengjorde, sedan funkade den resten av bilens liv. Så om någon behöver den vet ni var den finns, har en elektrisk bensinpump liggandes också.

Åker nu mera blöj räser VW Passat mycket mixtrande med den men familjens nöjen kräver denna DAS AUTO. Har tyvärr konstaterat att forumet för Passat har långt kvar till detta forums standard!

Nästa bil hoppas jag blir en Mazda!

Jag håller koll på er Kurtex
Skriv svar